یوتیوب یک پلتفرم چندمنظوره بهشمار میآید، چرا که کاربران مختلف بسته به نیاز و نگاه خود برداشتهای متفاوتی از آن دارند. برای برخی تماشاگران، این سرویس جایی برای سرگرمی یا فراگیری مطالب جدید محسوب میشود، در حالی که برای تولیدکنندگان محتوا، بهعنوان منبع درآمد یا حتی شغل تماموقت تلقی میگردد. از آنجا که فعالیت این دو گروه در تعامل با یکدیگر موجب گسترش بیشتر یوتیوب میشود، شرکت گوگل بهطور مداوم در حال افزودن قابلیتها و بهبودهای تازهای به این پلتفرم است تا تجربه کاربری بهتری را برای هر دو گروه فراهم آورد.
تازهترین ابتکار این شرکت اما تمرکز ویژهای بر نیازهای تولیدکنندگان دارد. یوتیوب بالاخره ویژگی جدیدی را معرفی کرده که به سازندگان محتوا کمک میکند یکی از اجزای کلیدی فرآیند انتشار ویدیو را مورد آزمایش قرار دهند تا دریابند کدام گزینه برای آنها بهتر عمل میکند. این قابلیت نوآورانه اگرچه در ظاهر ساده بهنظر میرسد، اما میتواند بر طیف گستردهای از کاربران سازنده در این بستر تأثیر بگذارد.
بر اساس اطلاعات منتشرشده در صفحه راهنمای یوتیوب، گوگل ابزار جدیدی را به پلتفرم خود اضافه کرده که به سازندگان اجازه میدهد با استفاده از گزینه «Test & compare» در بخش استودیو، عناوین مختلفی را برای یک ویدیو امتحان و مقایسه کنند. پیشتر نیز یوتیوب امکان آزمایش تصویر بندانگشتی و مقایسه نرخ کلیک را برای تولیدکنندگان فراهم کرده بود. اکنون همین منطق برای عناوین ویدیوها نیز بهکار گرفته شده است.
گرچه گوگل هنوز جزئیات کامل نحوه عملکرد این قابلیت در مورد عناوین را منتشر نکرده، اما انتظار میرود روند آن شباهت زیادی به آزمون تصاویر بندانگشتی داشته باشد. در حال حاضر، تولیدکنندگان میتوانند حداکثر سه تصویر بندانگشتی متفاوت را بارگذاری و بررسی کنند که کدامیک عملکرد بهتری دارد. بههمین صورت، کاربران قادر خواهند بود تعداد مشخصی عنوان را برای یک ویدیو تعیین کرده و طی چند روز، عملکرد هر یک را بررسی نمایند تا در نهایت، عنوانی را انتخاب کنند که بیشترین بازخورد را دریافت کرده است. نتایج این آزمایش در استودیو یوتیوب در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
در هنگام اجرای این آزمون، یوتیوب نسخههای مختلف تصاویر بندانگشتی را به گروههای متفاوتی از بینندگان نمایش میدهد. حال که این آزمایش به عناوین نیز تعمیم داده شده، اگر بهعنوان یک کاربر مشاهده کردید که شما و دوستتان عنوانهای متفاوتی را برای یک ویدیو یکسان میبینید، تعجب نکنید. البته انتظار نمیرود که این ویژگی در حال حاضر تغییر چشمگیری در فضای یوتیوب ایجاد کند، چرا که گوگل در ابتدای کار، آن را تنها در اختیار «درصد محدودی از تولیدکنندگان» قرار داده است.
امکان آزمون تصویر بندانگشتی و نیز آزمایش عنوان ویدیو، از جمله قابلیتهایی بوده که سازندگان محتوا سالها خواستار آن بودند. با این حال، گوگل در سال ۲۰۲۳ ابتدا تنها گزینه آزمون تصویر بندانگشتی را معرفی کرد و این قابلیت پس از طی چند ماه بررسی، در اواسط سال ۲۰۲۴ بهطور عمومی در دسترس همه سازندگان قرار گرفت. بهنظر میرسد که روند مشابهی برای ویژگی جدید مربوط به آزمایش عنوان نیز در نظر گرفته شده است: ابتدا ارائه محدود به گروه کوچکی از تولیدکنندگان و سپس گسترش تدریجی آن برای دیگر کاربران.