کمپانی دیزنی در تلاش است که استفاده از هوش مصنوعی را با حفظ حقوق قانونی شخصیتها و داستانهایش هماهنگ کند.
به گزارش تکراتو و به نقل از slashdot، گزارش وال استریت ژورنال نشان میدهد که دیزنی در زمان فیلمبرداری نسخه زنده انیمیشن موانا، قصد داشت از نسخه دیجیتالی دواین جانسون با کمک هوش مصنوعی استفاده کند.
طبق برنامه، پسرعموی ورزیده جانسون به نام تانویی رید که قد و وزن مشابهی دارد، قرار بود در تعدادی از صحنهها بهعنوان بدل ایفای نقش کند. سپس چهره جانسون با فناوری دیپفیک از شرکت متافیزیک روی بازی رید قرار میگرفت و در عمل یک نسخه دیجیتالی از جانسون ساخته میشد تا همزمان در دو صحنه حضور داشته باشد.
هرچند جانسون با این ایده موافقت کرده بود، اما تیم حقوقی دیزنی درباره نحوه استفاده، حفاظت از دادهها و مسائل حقوقی مربوط به مالکیت آن بخشهایی از فیلم که با هوش مصنوعی تولید شدهاند، نگران بودند.
مذاکرات دیزنی و متافیزیک برای این پروژه حدود ۱۸ ماه طول کشید، اما در نهایت، این صحنهها در نسخه نهایی فیلم که تابستان آینده اکران میشود، حذف شدند.
مصاحبه با بیش از ۲۰ نفر از کارکنان فعلی و پیشین دیزنی نشان میدهد که این شرکت در دو راهی استفاده از فناوریهای نوین و وفاداری به تعهد اجتماعی خود نسبت به هواداران قرار گرفته است. همچنین دیزنی باید با قراردادهای حقوقی که با انجمنهای بازیگران و نویسندگان دارد نیز هماهنگ باشد.
هوراسیو گوتیرز، مدیر حقوقی دیزنی، در مصاحبهای گفته است که دیزنی صد سال است که فعالیت میکند و قصد دارد صد سال دیگر نیز پابرجا باشد. او تأکید کرده هوش مصنوعی تحولآفرین است، اما نباید بیقانون پیش برود.
ماه گذشته، دیزنی و شرکت کامکست در دادگاهی اعلام کردند که ابزارهایی مثل میدجرنی بهنوعی سوءاستفاده از آثار دارای کپیرایت محسوب میشوند و عملاً در حال الگوبرداری بیپایان هستند.
در پروژهای دیگر، دیزنی قصد داشت از هوش مصنوعی در فیلم ترون: ارس که برای اکران در مهر ماه آماده میشود، استفاده کند. در این فیلم درباره سربازی ساخته شده با هوش مصنوعی است که وارد دنیای واقعی میشود. ایده این بود که یکی از شخصیتهای فرعی بهنام بیت، توسط یک برنامه هوش مصنوعی هدایت شود.
نویسنده اطلاعاتی درباره شخصیت به سیستم میداد و سپس هوش مصنوعی در نقش آن کاراکتر و با صدای بازیگر، پاسخ میداد. اما با توجه به همزمانی این پروژه با مذاکرات قراردادی با اتحادیههای نویسندگان و بازیگران، این طرح لغو شد تا از حواشی رسانهای جلوگیری شود.
تجربه دیزنی نشان میدهد که این شرکت در گذشته نیز با فناوریهای نو محتاط برخورد کرده است. برای مثال، در فیلم پری دریایی کوچولو در سال ۱۹۸۹، دیزنی از پیکسار خواست چند تصویر گرافیکی تولید کند، اما استفاده از آنها را پنهان نگه داشت چون میترسید طرفداران ناراحت شوند که همه صحنهها با دست طراحی نشدهاند.
در بخشی دیگر از گزارش آمده است که دیزنی ۱.۵ میلیارد دلار در شرکت اپیک گیمز، سازنده فورتنایت، سرمایهگذاری کرده و قصد دارد دنیایی مجازی در این بازی بسازد که بازیکنان بتوانند با شخصیتهای مارول و دنیای آواتار تعامل داشته باشند. اما تجربه استفاده از هوش مصنوعی در ساخت یک دارث ویدر هوش مصنوعی دردسرساز شد.
فقط چند دقیقه پس از شروع این تجربه، کاربران راهی پیدا کردند تا صدای این شخصیت را با لحن خاص جیمز ارل جونز به فحاشی وادارند. البته این مشکل ظرف نیم ساعت توسط اپیک رفع شد.
یکی دیگر از دغدغههای اصلی دیزنی این است که اگر کاربری در فورتنایت یک رقص بین دارث ویدر و مرد عنکبوتی طراحی کند و این ویدیو در یوتیوب وایرال شود، چه کسی صاحب حقوق آن رقص خواهد بود؟