پیشرفتهترین بمبافکن هستهای جهان با ظرفیت ۳۰,۰۰۰ پوند محموله، به ناوگان نیروی هوایی آمریکا پیوست
خانه »
نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرد که دومین هواپیمای آزمایشی B-21 Raider در تاریخ ۱۱ سپتامبر به پایگاه نیروی هوایی Edwards در کالیفرنیا رسیده است. مقامات نیروی هوایی گفتند که با اضافه شدن این هواپیما، برنامه آزمایشی از مرحله بررسیهای اولیه عملکرد پرواز فراتر رفته و وارد فازهای حساس سیستمهای مأموریتی و یکپارچهسازی تسلیحات شده است؛ این یک گام بزرگ به سوی ورود عملیاتی این بمبافکن نسل ششم محسوب میشود.
توسعه زیرساختها و نوسازی
داشتن بیش از یک هواپیمای آزمایشی در پایگاه Edwards به پرسنل نگهداری و تعمیرات این امکان را میدهد که تجربه عملی در مدیریت همزمان عملیاتهای پشتیبانی، ارزیابی ابزارهای نگهداری، دادههای فنی و فرآیندهای لجستیکی کسب کنند که در آینده از اسکادرانهای عملیاتی پشتیبانی خواهند کرد. ژنرال David Allvin، فرمانده ستاد نیروی هوایی، گفت: «افزودن یک B-21 دیگر به برنامه آزمایش پروازی، مسیر ورود این هواپیما به خدمت را سرعت میبخشد. با داشتن داراییهای بیشتر در محیط آزمایش، این قابلیت را سریعتر به رزمندگان خود میرسانیم و این نشاندهنده فوریت ما در پرداختن به نوسازی است.»
همزمان با گسترش تلاشهای آزمایشی پروازی، نیروی هوایی برنامهریزی کرده تا در سال مالی ۲۰۲۶ پروژههای گستردهای را در هر سه پایگاه اصلی عملیاتی تعیینشده برای B-21 آغاز کند. پایگاه نیروی هوایی Ellsworth در داکوتای جنوبی، که اولین پایگاه برای دریافت Raiderهای عملیاتی است، در حال حاضر در حال احداث آشیانههای جدید، تأسیسات آموزشی و زیرساختهای پشتیبانی است تا آمادگی خود را تضمین کند.
Allvin در یک بیانیه مطبوعاتی اضافه کرد: «برنامه B-21 Raider سنگبنای نوسازی هستهای استراتژیک ما است. تلاشهای همزمان در آزمایش، آمادهسازی پشتیبانی و سرمایهگذاری در زیرساختها به وضوح تعهد ما را به ارائه قابلیتهای بینظیر برای بازدارندگی و شکست تهدیدها در آینده نشان میدهد.»
اولین هواپیمای نسل ششم
B-21 که توسط شرکت Northrop Grumman و تحت نظارت «دفتر قابلیتهای سریع نیروی هوایی» ساخته شده، اولین هواپیمایی است که به طور عمومی به عنوان «نسل ششم» توصیف میشود. B-21 ظرفیت حمل محمولهای در حدود ۳۰,۰۰۰ پوند مهمات را دارد. این بمبافکن با بهرهگیری از بیش از سه دهه تخصص در فناوری پنهانکاری و حملات دوربرد، برای حمل محمولههای متعارف و هستهای در محیطهای با تهدید بالا طراحی شده است.
نیروی مشترک آزمایش B-21 در پایگاه Edwards که شامل پرسنل Northrop Grumman و نیروی هوایی است، گزارش داد که پرواز این جت طبق انتظار پیش میرود. افسران اشاره کردند که این هواپیما «مانند شبیهساز پرواز میکند» که نشاندهنده دقت طراحی دیجیتال این برنامه است. برخلاف نمونههای اولیه سنتی، هواپیمای آزمایشی در خط تولید با سیستمهای مأموریتی کامل ساخته شده تا روند انتقال به تولید اولیه با نرخ پایین را تسهیل کند.
نیروی هوایی گفت که این برنامه همچنان در مسیر دستیابی به پارامترهای عملکرد کلیدی خود برای متوسط هزینه خرید هر واحد به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار (بر اساس ارزش دلار سال ۲۰۱۰) قرار دارد. دولت برای ۲۱ هواپیمای اول گزینههای تولید با قیمت ثابت تعیین کرده و برای ۱۹ فروند اضافی نیز سقف قیمتی مشخص کرده است.
طراحی دیجیتال و معماری باز
Northrop Grumman از توسعه نرمافزار چابک، مهندسی دیجیتال و تولید پیشرفته در طول چرخه عمر هواپیما استفاده کرده است. ابزارهای آموزشی و واقعیت افزوده به تکنسینها اجازه میدهد تا قبل از کار با هواپیما، وظایف را تجسم کرده و مشکلات را حل کنند. این شرکت در بیانیهای مطبوعاتی اعلام کرد که این رویکردها ریسک را کاهش داده، یکپارچهسازی با تأمینکنندگان را آسان کرده و از کارایی پشتیبانی بلندمدت اطمینان حاصل میکنند.
معماری سیستمهای باز نیز برای تسهیل یکپارچهسازی سنسورها و تسلیحات جدید با تکامل تهدیدها در نظر گرفته شده است. برنامهریزان نیروی هوایی انتظار دارند B-21 به عنوان بخشی از مجموعه گستردهتری از سیستمها برای حملات دوربرد عمل کند که شامل اطلاعات، نظارت، شناسایی، حمله الکترونیکی و ارتباطات است.
B-21 در کنار B-52های نوسازیشده، ستون فقرات ناوگان آینده بمبافکنهای نیروی هوایی را تشکیل خواهد داد. این بمبافکن برای حمل ترکیبی گسترده از مهمات «حمله از فاصله دور» و «حمله مستقیم»، با قابلیت هدایت «سرنشیندار» یا «بدون سرنشین» و نفوذ به سامانههای دفاع هوایی پیچیده طراحی شده است. پشتیبانی فنی از همان ابتدای برنامه در اولویت قرار گرفت تا اطمینان حاصل شود که آمادگی تجهیزاتی و آموزشها با ورود بمبافکن به خدمت، فراهم است.
داستان B-2 Raider
نیروی هوایی قرارداد توسعه مهندسی و ساخت B-2 Raider را در سال ۲۰۱۵ به Northrop Grumman اعطا کرد. از شرکای اصلی این پروژه میتوان به Pratt & Whitney، Janicki Industries، Collins Aerospace، GKN Aerospace، BAE Systems و Spirit AeroSystems اشاره کرد.
در سال ۲۰۱۹، این سازمان پایگاههای Ellsworth، Whiteman در میسوری و Dyess در تگزاس را به عنوان مکانهای اصلی عملیاتی این هواپیما انتخاب کرد. پایگاه Edwards میزبان نیروی مشترک آزمایش B-21 است، در حالی که «مرکز پشتیبانی نیروی هوایی» در پایگاه Tinker در اوکلاهما، نگهداری و تعمیرات اساسی آن را برنامهریزی میکند.
B-21 Raider نام خود را از Doolittle Raiders گرفته است؛ خدمه نیروی هوایی ارتش آمریکا که در آوریل ۱۹۴۲ حملهای غافلگیرکننده به ژاپن انجام دادند که توکیو را مجبور به فراخواندن نیروهای رزمی برای دفاع از کشور کرد و روحیه متفقین را افزایش داد. نامگذاری «B-21» نیز نشاندهنده اولین بمبافکن قرن ۲۱ است.
«فرماندهی ضربت جهانی نیروی هوایی» اعلام کرد که حداقل ۱۰۰ فروند B-21 برنامهریزی شده است، با هدف دستیابی به قابلیت عملیاتی اولیه تا اواسط دهه ۲۰۲۰. مقامات میگویند این هواپیما گزینه حمله نفوذگر را در برابر دشمنان پیشرفته به نیروهای ایالات متحده میدهد و برتری طولانیمدت قدرت هوایی آمریکا را تضمین میکند.