دعوی قضایی سنگین علیه مارک زاکربرگ و مدیران متا به پایان رسید، بیآنکه محاکمهای علنی برگزار شود یا جزئیات توافق فاش شود.
به گزارش تکراتو و به نقل از androidheadlines، در پروندهای جنجالی که با موضوع نقض حریم خصوصی کاربران در شبکه اجتماعی فیسبوک پیگیری میشد، شکایت سهامداران شرکت متا علیه مارک زاکربرگ و برخی دیگر از مدیران فعلی و پیشین این شرکت با یک توافق ناگهانی پایان یافت.
این شکایت که از ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا نشأت گرفته بود، به دنبال دریافت غرامتی در حدود هشت میلیارد دلار از مدیران ارشد شرکت بود.
دادگاه ایالت دلاور در حالی این توافق را اعلام کرد که پرونده وارد دومین روز رسیدگی خود میشد. با این حال، مفاد این توافق فاش نشده و هیچکدام از وکلای طرفین یا نمایندگان شرکت متا تاکنون اظهار نظری رسمی نکردهاند.
این شکایت حقوقی از سوی گروهی از سهامداران متا مطرح شده بود. آنها معتقد بودند زاکربرگ و دیگر مدیران، از جمله سرمایهگذار مطرح مارک آندریسن و مدیر اجرایی سابق شریل سندبرگ، با بیتوجهی نسبت به حفظ اطلاعات کاربران، باعث ایجاد ضرر مالی هنگفت برای شرکت شدهاند.
شاکیان همچنین خواستار آن بودند که این افراد، خسارات ناشی از جریمهها و هزینههای حقوقی را به شرکت بازپرداخت کنند. متهمان اما در طول دادرسی، تمام اتهامات را رد کرده بودند.
این شکایت ریشه در ماجرای افشای اطلاعات کاربران فیسبوک در جریان رسوایی کمبریج آنالیتیکا دارد. در سال ۲۰۱۸ مشخص شد که دادههای شخصی میلیونها کاربر فیسبوک بدون رضایت آنها در اختیار یک شرکت مشاوره سیاسی قرار گرفته و در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ استفاده شده است.
به همین دلیل، کمیسیون فدرال تجارت آمریکا در سال ۲۰۱۹ فیسبوک را به پرداخت جریمهای بیسابقه به مبلغ پنج میلیارد دلار محکوم کرد. این نهاد اعلام کرده بود که فیسبوک توافق قبلی خود در سال ۲۰۱۲ برای محافظت از اطلاعات کاربران را نقض کرده است.
با توافق ناگهانی میان طرفین، محاکمه علنی که قرار بود شاهد حضور زاکربرگ و شریل سندبرگ باشد، برگزار نشد. در صورت ادامه دادرسی، امکان داشت سؤالاتی دقیق و مستقیم از مدیران سابق درباره شیوههای اجرایی حفظ اطلاعات کاربران مطرح شود.
جالب آنکه شریل سندبرگ پیشتر به دلیل حذف ایمیلهایی مرتبط با موضوع کمبریج آنالیتیکا از سوی دادگاه جریمه شده بود.
این توافق برای افراد درگیر در پرونده ممکن است نوعی آسودگی به همراه داشته باشد، اما بسیاری از ناظران بیرونی آن را فرصتی از دست رفته برای شفافسازی و پاسخگویی عمومی میدانند.
به باور کارشناسان حقوقی، اگر روند محاکمه بهصورت کامل ادامه مییافت، میتوانست جزئیات بیشتری از نحوه تصمیمگیریهای مدیریتی و سطح نظارت بر حفاظت اطلاعات در شرکت متا را روشن کند. در غیاب این شفافیت، همچنان ابهاماتی درباره میزان نقش مدیران در نقض حریم خصوصی باقی میماند.
متا بارها اعلام کرده که از سال ۲۰۱۹ تاکنون میلیاردها دلار برای اصلاح ساختارهای مربوط به حریم خصوصی هزینه کرده است. با این حال، پایان سریع این پرونده پر سر و صدا، همچنان بخش زیادی از افکار عمومی را در انتظار پاسخهای شفاف و دقیق در مورد گذشته این شرکت باقی گذاشته است.