ایلان ماسک اعلام کرده مدل Y L با سه ردیف صندلی ممکن است به دلیل خودروهای خودران هرگز در بازار آمریکا عرضه نشود.
به گزارش تکراتو و به نقل از businessinsider، مدل ششنفره جدید تسلا یعنی Model Y L در چین سروصدای زیادی به پا کرده، اما نباید انتظار داشت به این زودیها در آمریکا عرضه شود.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، روز چهارشنبه گفت که نسخه طولانیتر Model Y با سه ردیف صندلی ممکن است هرگز وارد بازار آمریکا نشود. او در یک پست در شبکه X نوشت که این نسخه تا پایان سال آینده در آمریکا تولید نخواهد شد و ممکن است با توجه به پیشرفت خودروهای خودران هرگز عرضه نشود.
Model Y L ویژگیهای جدیدی دارد که شامل ردیف عقب صندلیهای تاشو و دستههای برقی میشود و روز سهشنبه در چین با قیمت ۴۷ هزار و ۲۰۰ دلار عرضه شد. عرضه این خودرو همزمان با رقابت شدید تسلا با شرکتهای چینی تولیدکننده خودروهای برقی مانند BYD، شیائومی و Xpeng انجام شد.
پذیرش خودروهای برقی در چین بسیار بالاتر از آمریکا است و شرکتهای چینی با ارائه مدلهای مقرونبهصرفه و مجهز به فناوریهای پیشرفته، از جمله رانندگی خودکار و کنترل صوتی، سهم بازار را به سرعت افزایش دادهاند. مدل Y، پرفروشترین شاسیبلند چین، اکنون با چند رقیب جدید روبهرو است.
در ژوئن، شیائومی که از تولیدکنندگان گوشی به خودروهای برقی وارد شده، شاسیبلند برقی YU7 را با قیمتی کمی کمتر از Model Y عرضه کرد و اعلام کرد در یک ساعت پس از عرضه نزدیک به ۳۰۰ هزار پیشسفارش دریافت کرده است. همچنین شرکتهای Xpeng و Nio نیز در هفتههای اخیر رقبا خود را معرفی کردهاند.
در آمریکا، جایی که خودروهای برقی چینی به دلیل تعرفههای بالا در دسترس نیستند، تسلا تمرکز خود را بیشتر بر خدمات روباتاکسی و حملونقل قرار داده است. این شرکت در ژوئن اولین سرویس روباتاکسی خود را در آستین راهاندازی کرد که فعلاً فقط با دعوتنامه در دسترس است.
ماسک پیشبینی کرده که خودروهای بدون راننده در دهه آینده به استاندارد تبدیل خواهند شد و در اکتبر گذشته به سرمایهگذاران گفته بود تولید یک مدل عادی غیرروباتاکسی “بیمعنی” خواهد بود.
آخرین محصول جدیدی که تسلا در آمریکا عرضه کرد، سایبرتراک بود که از زمان معرفی در ۲۰۲۳ فروش ضعیفی داشته است. این شرکت اعلام کرده قصد دارد مدل مقرونبهصرفهای عرضه کند که ماسک آن را “فقط یک Model Y” توصیف کرده و قرار است در سهماهه چهارم ۲۰۲۵ معرفی شود.