logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

فیلم و سریال

شروع عالی انیمیشن Zootopia 2 در روز شکرگزاری‌

خانه » شروع عالی انیمیشن Zootopia 2 در روز شکرگزاری

avatar
Author

نویسنده


  • 2025-12-01

هالیوود امسال شکرگزاری را مدیون دو عنوان تازه است: Zootopia 2 و Wicked For Good؛ دو اثری که سالن‌های سینما را در تعطیلات آخر هفته حسابی پر کردند.

دنباله انیمیشنی Zootopia 2 از دیزنی با فروش قدرتمند ۱۵۶ میلیون دلار از چهار هزار سالن داخلی از روز چهارشنبه و ۹۶.۸ میلیون دلار طی آخر هفته معمول، صدرنشین باکس آفیس شد. این فروش، دومین افتتاحیه بزرگ تاریخ شکرگزاری محسوب می‌شود؛ پس از Moana 2 در سال ۲۰۲۴ که ۲۲۵ میلیون دلار در پنج روز فروخته بود و بالاتر از Frozen II در سال ۲۰۱۹ که در مدت مشابه ۱۲۵ میلیون دلار کسب کرد. نسخه اصلی Zootopia در مارس ۲۰۱۶ با ۷۵ میلیون دلار آغاز کرد و در ادامه به موفقیتی عظیم رسید: ۳۴۱ میلیون دلار فروش داخلی و ۱.۰۲ میلیارد دلار جهانی.

انیمیشن Zootopia 2 در گیشه جهانی حتی عملکرد درخشان‌تری داشت و ۴۰۰ میلیون دلار فروخت؛ از جمله رکورد خارق‌العاده ۲۷۲ میلیون دلاری در چین. در مجموع، این دنباله ۵۵۶ میلیون دلار به دست آورد و تبدیل به چهارمین افتتاحیه بزرگ تاریخ شد.

آلن برگمن، هم‌رییس بخش سرگرمی دیزنی، می‌گوید: «استقبال حیرت‌انگیز از Zootopia 2 نشان از گستره محبوبیت جهانی آن و کار برجسته فیلمسازان و بازیگران دارد. این موفقیتی بزرگ برای انیمیشن دیزنی و همه ماست؛ تازه چه شروع خوبی برای فصل تعطیلات.»

Zootopia 2 و Wicked For Good؛ ناجیان هالیوود در شکرگزاری

فیلم Wicked for Good

البته Zootopia 2 تنها فیلم پرخرجی نبود که اشتهای تماشاگران را در روز شکرگزاری سیر کرد. Wicked For Good از یونیورسال در دومین هفته اکران خود با ۹۳ میلیون دلار خوش درخشید. با این‌که بخش دوم Wicked در افتتاحیه‌اش بهتر ظاهر شده بود، اما نگهداری فروش آن به اندازه فیلم اول نیست. برای مقایسه، نسخه سال گذشته Wicked پس از افتتاحیه ۱۱۲.۵ میلیون دلاری‌اش، در بازه پنج‌روزه شکرگزاری ۱۱۸ میلیون دلار فروخت. با این وجود، Wicked: For Good همچنان یک پدیده است؛ با ۲۷۰.۴ میلیون دلار فروش داخلی و ۳۹۳.۳ میلیون دلار فروش جهانی در ده روز.

با وجود عملکرد سالم مجموع آثار و رسیدن فروش کلی به حدود ۲۹۳ میلیون دلار، ترکیب فیلم‌های شکرگزاری امسال به رکورد ۴۲۲ میلیون دلاری سال ۲۰۲۴ نزدیک نشد؛ سالی که Moana 2 و Wicked و Gladiator II پیشتاز بودند. امسال چهارمین شکرگزاری پرفروش تاریخ شد؛ پشت سر سال ۲۰۱۸ با ۳۱۵ میلیون دلار (به لطف Ralph Breaks the Internet و Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald و Creed II) و سال ۲۰۱۴ با ۲۹۴.۲ میلیون دلار (متکی بر The Hunger Games: Catching Fire).

پل درگاربیدیان، مدیر روندهای بازار در کام‌اسکور می‌گوید: «شکرگزاری یکی از مهم‌ترین دوره‌های سال برای سینماست. این نتیجه، خبر خوشی پس از یک فصل پساصف تابستانی پرآشوب برای صنعت است.»

Zootopia 2، یک کمدی پلیسی با شخصیت‌های جانوری انسان‌وار، از چند عامل سود برده است؛ از جمله نقدهای بسیار مثبت و بازخورد دهان‌به‌دهان (۹۱ درصد در Rotten Tomatoes و نمره A در نظرسنجی‌های CinemaScore) و همین‌طور عطش انباشته برای یک اثر خانوادگی پس از نبود فیلم انیمیشن کودک‌محور از زمان The Bad Guys 2 در آگوست. این فرنچایز در چین محبوبیت ویژه‌ای دارد؛ جایی که اخیرا سرزمین Zootopia در پارک دیزنی شانگهای افتتاح شده است. این فیلم به کارگردانی جرد بوش و بایرون هاوارد، ماجراهای یک خرگوش پلیس (با صداپیشگی جنیفر گودوین) و روباه کلاه‌بردار (جیسن بیتمن) را دنبال می‌کند که دوباره متحد می‌شوند تا یک ساکن خزنده مرموز را تعقیب کنند (کی هوی کوان).

دیوید ای. گراس، تحلیلگر Franchise Entertainment Research، می‌گوید: «چین طی پنج سال اخیر برای فیلم‌های آمریکایی مشکل‌ساز بوده و کمتر فیلمی در آن‌جا جواب داده؛ اما این افتتاحیه رکورد می‌شکند. فیلم احتمالا در چین پول بیشتری نسبت به آمریکا در می‌آورد.»

عملکرد چند فیلم دیگر در باکس آفیس

عملکرد فیلم Eternity در باکس آفیس

در کنار این آثار، دو فیلم مستقل هم این آخر هفته اکران شدند: درام شکسپیری Hamnet به کارگردانی کلویی ژائو و کمدی پس از مرگی Eternity از A24؛ گرچه در تعداد سالن بسیار کمتر از Zootopia 2.

Eternity در رتبه ششم با ۳.۱ میلیون دلار از ۱۳۴۸ سالن طی آخر هفته و ۵.۲ میلیون دلار از روز چهارشنبه آغاز کرد. در این فیلم، الیزابت اولسن نقش زنی را بازی می‌کند که باید تصمیم بگیرد پس از مرگ با کدام‌یک از دو مرد، مایلز تلر یا کالوم ترنر، همراه شود. اکران سراسری آن از هفته آینده آغاز خواهد شد.

Hamnet، تراژدی درباره مرگ پسر ویلیام شکسپیر، با ۸۸۰ هزار دلار از تنها ۱۱۹ سالن آخر هفته را پشت سر گذاشت و در مجموع طی پنج روز نخست، ۱.۳۵ میلیون دلار فروخت. این فیلم با بازی جسی باکلی و پل مسکال، یکی از مدعیان اصلی اسکار پیش‌بینی می‌شود. فوکوس فیچرز قصد دارد طی چند هفته آینده آن را به‌تدریج گسترش دهد.

در سوی دیگر، فیلم Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery از نتفلیکس طی پنج روز به تخمین ۴ میلیون دلار از ۶۰۰ سالن رسید. این فیلم جنایی به کارگردانی رایان جانسون و با بازی دنیل کریگ در نقش کارآگاه جنوبی، بنوا بلان، در سه زنجیره بزرگ آمریکا، AMC، سینمارک و رگال، اکران نمی‌شود. نتفلیکس که فروش گیشه را اعلام نمی‌کند، سومین قسمت Knives Out را در ماه دسامبر روی پلتفرم منتشر خواهد کرد.

گراس می‌گوید: «نتفلیکس علاقه‌ای به باکس آفیس ندارد. این اکران صرفا برای فیلمسازان است که دوست دارند اثرشان روی پرده بزرگ دیده شود.»

پس از این آخر هفته، فروش داخلی امسال به ۷.۵ میلیارد دلار رسیده و تنها ۱.۳ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۴ ایستاده است؛ و این یعنی فشار زیادی روی Zootopia 2 و Wicked: For Good و Avatar: Fire and Ashِ ماه دسامبر برای نجات سالی پرنوسان و رساندن گیشه به بالای ۹ میلیارد دلار.

درگاربیدیان می‌گوید: «با حدود پنج هفته باقی‌مانده، شکرگزاری صحنه را برای دسامبری آماده می‌کند که مملو از فرنچایزهای بزرگ و مدعیان جوایز است.» او اضافه می‌کند: «اما برای رسیدن به آستانه ۹ میلیارد دلار، هر فیلم باید بار خود را بردارد.»

منبع


0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

لینک های مفید