ورود شخصیتهای دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی به تبلیغات، فصل تازهای در بازاریابی برندها رقم زده است. اقدام اخیر Vodafone در استفاده آزمایشی از سخنگوی مجازی، نشاندهندهی تحول رویکردهای تبلیغاتی در عصر فناوریهای هوشمند است.
شرکت مخابراتی بریتانیایی Vodafone در حال آزمایش یک سخنگوی جدید است که بهصورت زنی با هودی قرمز ظاهر شده و به زبان آلمانی صحبت و مزایای اینترنت پرسرعت خانگی را تبلیغ میکند. نکته مهم درباره این اینفلوئنسر این است که او با هوش مصنوعی تولید شده. این شخصیت در قالب یک ویدئوی TikTok که سه بار در حساب رسمی Vodafone منتشر شده ظاهر و مجموعاً بیش از دو میلیون بازدید داشته است.
این ویدئو همچنین بهعنوان تبلیغ در پلتفرم X نیز نمایش داده شده است. در پاسخ به نظرات کاربران، شرکت اعلام کرده که این سخنگوی هوش مصنوعی بخشی از آزمایشهای تبلیغاتی مختلفی است که در حال انجام آنهاست.
در یکی از پاسخهای تیم رسانهای شرکت، که از زبان آلمانی ترجمه شده، آمده است:
ما در حال امتحان سبکهای مختلف هستیم. هوش مصنوعی اکنون بخشی از زندگی روزمره شده و ما هم آن را در تبلیغات امتحان میکنیم.
سخنگوی Vodafone چه انسانی و چه دیجیتال، به ایمیل مربوط به تبلیغات هوش مصنوعی پاسخی نداده است و یک ماه پیش نیز شرکت حملونقل ScotRail تصمیم خود برای استفاده از صدای تولیدشده با هوش مصنوعی در قطارها را پس از دریافت شکایات لغو کرد.