سامسونگ با تمرکز بر تحول دیجیتال، چشماندازی بلندپروازانه برای ادغام گسترده هوش مصنوعی در محصولات و فرآیندهای عملیاتی خود ترسیم کرده است. این رویکرد نوین، گامی راهبردی در مسیر رقابت جهانی و بازآفرینی ساختارهای کاری مبتنی بر فناوریهای هوشمند بهشمار میرود.
چند روز پیش، شرکت سامسونگ چشمانداز خود را برای ورود یک میلیارد دستگاه مجهز به هوش مصنوعی به خانههای سراسر جهان طی سه سال آینده اعلام کرد. اکنون این شرکت خبر داده که تا سال ۲۰۳۰ قصد دارد هوش مصنوعی را در ۹۰ درصد از عملیاتهای خود بهکار گیرد. این بدان معناست که این شرکت نهتنها به دنبال ادغام هوش مصنوعی در محصولات مصرفی است، بلکه قصد دارد آن را در حوزههای تجاری نیز بهکار گیرد تا بهرهوری را افزایش دهد.
تمرکز سامسونگ بر استفاده از هوش مصنوعی
بر اساس گزارشی از BusinessKorea، سامسونگ در حال بازنگری استراتژیهای تجاری و روشهای کاری خود بر پایه هوش مصنوعی است. هدف این بازنگری، یافتن موتورهای رشد جدید و حفظ رقابت در بازار جهانی فناوری اعلام شده.
رو ته-مون (Roh Tae-moon)، رئیس موقت بخش DX شرکت Samsung Electronics، در کنفرانس مطبوعاتی IFA 2025 توضیح می دهد که سامسونگ قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، هوش مصنوعی را در ۹۰ درصد از تمامی حوزههای عملیاتی بهکار بگیرد تا بتواند بهتر تصمیمگیری و قضاوت کند.
در سالهای اخیر، سامسونگ تلاش زیادی برای افزودن قابلیتهای هوش مصنوعی به انواع دستگاهها، از گوشیهای هوشمند گرفته تا لوازم خانگی، انجام داده است. این شرکت قصد دارد ۴۰۰ میلیون دستگاه گوشی موبایل Galaxy را به قابلیتهای پیشرفته هوش مصنوعی مجهز کند. با این حال، اکنون معتقد است که صرفاً ادغام هوش مصنوعی در محصولات کافی نیست و باید آن را در روشهای کاری نیز بهکار گرفت. سامسونگ همچنین برنامه دارد به شرکتی تبدیل شود که با هوش مصنوعی رشد و فعالیت مینماید.
استراتژی هوش مصنوعی ترکیبی
سامسونگ برای محصولات خود از استراتژی «هوش مصنوعی ترکیبی» استفاده خواهد کرد؛ بهطوریکه توسعه هوش مصنوعی ابری و هوش مصنوعی دروندستگاهی بهصورت همزمان پیش خواهد رفت. روته مون همچنین اضافه کرد، که سامسونگ خود را محدود به استفاده از مدلهای هوش مصنوعی داخلی نمیکند و بهطور فعال از فناوریهای شرکای استراتژیکشان بهره خواهند گرفت در حال حاضر، سامسونگ ادغام فناوری Gemini گوگل را در چندین گوشی Galaxy تعمیق بخشیده و در حال مذاکره با سایر شرکا نیز هست.
رقابت با برندهای چینی
در پاسخ به رقابت شدید برندهای چینی، این مسئول اعلام کرد که سامسونگ قصد دارد محصولات میانرده و اقتصادی بیشتری را عرضه کند. این غول کرهای پیشتر توانسته محصولات مقرونبهصرفهی خود را با ارائه قابلیتهای هوش مصنوعی در بازار جهانی متمایز کند. باید دید چشمانداز هوش مصنوعی سامسونگ چگونه مسیر آینده کسبوکار این شرکت را شکل خواهد داد.