logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

فیلم و سریال

بهترین فیلم‌های سرقت | ۱۵ فیلم برتر با موضوع دزدی‌

خانه » بهترین فیلم‌های سرقت | ۱۵ فیلم برتر با موضوع دزدی

avatar
Author

نویسنده


  • 2025-08-15

فیلم های سرقت همیشه در طول تاریخ سینما، طرفداران زیادی داشتند و توانستند با هیجان ذاتی خود، جزو فیلم‌های پر فروش گیشه شوند. اکثریت این فیلم‌ها شامل عناصر یکسانی هستند؛ یک گروه جنایتکار، یک نقشه بی نقص و چند خیانتکار که همه چیز را خراب می‌کنند. چیزی که در این نوع فیلم‌ها بیشتر از همه باعث موفقیت است، نحوه غافلگیری بینندگان با استفاده از این عناصر است. غالبا این فیلم‌ها روند مشابهی را طی می‌کنند، اما خیلی از آن‌ها با وجود طی کردن همین مسیر، آن را طوری پیش می‌برند که غیر قابل پیش‌بینی باشد.

یک فیلم سرقت عالی، می‌تواند اشکال و زیر ژانرهای مختلف داشته باشد. از هیجان انگیز کلاسیک گرفته تا ژانر کمدی. لحن این فیلم‌ها بسته به هدف کارگردان می‌تواند، خشن، خنده‌دار و یا حتی عمیق باشد. مهم‌تر از همه این‌ها، این است که اینگونه فیلم‌ها بیشتر با حس طمع و زیاده‌خواهی ما بازی می‌کنند. این یعنی اکثر اوقات هر بیننده‌ای می‌تواند با این داستان‌ها همذات پنداری کند و فرض کند خودش قرار است صاحب پول بسیار زیاد دزدی شود؛ این البته به معنای این است که قرار است حسابی از این نوع فیلم‌ها لذت ببرید. در ادامه با معرفی 15 مورد از بهترین فیلم های سرقت همراه ویجیاتو باشید.

15. The Thomas Crown Affair

فیلم ماجرای توماس کرون، در اصل یک فیلم کلاسیک محصول 1968 می‌باشد که بعدا در سال 1999 بازسازی شد. هر چند نسخه اصلی فیلم The Thomas Crown Affair به راحتی می‌توانست جزوی از این لیست باشد، اما بازسازی آن کمی بهتر عمل می‌کند و رویکرد تاره‌ای به موضوعی قدیمی دارد. پیرس برازنان در نقش توماسون کراون، یک میلیاردر ثروتمند است که صرفا برای سرگرمی آثار هنری را سرقت می‌کند. او پس از دزدیدن یک اثر مونه از موزه متروپولین نیویورک، تحت تعقیب کاترین بنینگ با بازی رنه روسو قرار می‌گیرد؛ بازرس بیمه‌ای که عاشق این دزد ماهر می‌شود.

بخوانید: بهترین فیلم های مبارزه ای | 10+2 فیلم برتر تاریخ هنرهای رزمی

هر دو نسخه از این فیلم، به دلیل اتمسفر و حال و هوایی که دارد موفق ظاهر شدند. تنش هیجان انگیز بین رازنان و روسو آنقدر ملموس است که انگار از دل یک داستان عاشقانه کلاسیک بیرون آمدند. نسخه سال 1999 فیلم از نظر خیلی‌ها جزو آغاز کنندگان ژانر سرقت آن هم به بهترین شکل است. برای این فیلم دنباله‌ای نوشته شد و در مراحل پیش تولید بود. اما هرگز این دنباله ساخته نشد.

14. Hell or High Water

ژانر سرقت معمولا از نظر مکانی در مرکز شهرهای بزرگ و پر رفت و آمد روایت می‌شود، اما برخی از این فیلم‌ها که جزو بهترین فیلم های سرقت است در حومه آمریکا اتفاق می‌افتند؛ درست مانند فیلم Hell or High Water که در غرب تگزاس روایت می‌شود. داستان فیلم در مورد دو برادر بدشناس به نام توبی و تانر هاوارد است که نقشه سرقت بانک‌هایی را می‌کشند که تهدید به مصادره مزرعه خانودگی‌شان می‌کنند. مارکوس همیلتون و آلبرتو پارکر، رنجرهای تگزاس، در تعقیب این دو برادر هستند و در نهایت این تعقیب و گریز و جاهای باریکی کشیده می‌شود؛ تا جایی که این فرایند با خون آغشته می‌شود.

فیلمنامه تلیور شریدان که نامزد اسکار شد، یک داستان گوتیک جنوبی و نوآر سختگیرانه است که زیر ژانر درام خانوادگی نیز به آن تزریغ شده است. شریدان، توانست این فیلم را به یک اثر پر طرفدار سرگرم کننده تبدیل کند که حال و هوای ریتم‌های روزمرگی زندگی روستایی را دارد. این فیلم به کارگردانی دیوید مکنزی، فیلمساز اسکاتلندی، چشم انداز آمریکا را به شکل مکانی با زیبایی توام با خونریزی به تصویر می‌کشد.

13. A Fish Called Wanda

هیچ قانونی در طول تاریخ این ژانر وجود ندارد که یک فیلم سرقت نتواند خنده‌دار باشد. به جرات می‌تواند گفت فیلم A Fish Called Wanda خنده‌دارترین فیلمی است که این ژانر تا کنون به خود دیده. این فیلم توسط جان کلیز از اعضای گروه مونتی پایتون نوشته شده است و درباره گروهی از سارقان است که یک سرقت بزرگ جواهرات را انجام می‌دهد. اما هنگامی که رهبر گروه، جورج با بازی تام جورجسون، دستگیر می‌شود، نامزد او واندا، سعی می‌کند وارچی لیچ دوست جورج را اغوا کند تا جای الماس‌ها را پیدا کند. از سوی دیگر وقتی اتو، معشوقه واندا متوجه این موضوع می‌شود، عصبانی می‌شود.

فیلم A Fish Called Wanda توسط چارلی کریتون کارگردانی شده که کمدی‌هایی ماند The Lavender Hill Mob را در استودیو افسانه‌ای Earling انگلیس کارگردانی کرده بود. کریتون در سن 77 سالگی که 23 سال بود فیلمی نساخته بود، این اثر را ساخت و توانست ثابت کند که هنر سینما سن و سال نمی‌شناسد.

12. Inception

فیلم Inception اثر کریستوفر نولان، یک فیلم سرقت با چاشنی علمی تخیلی و فانتزی است. داستان در مورد یک سارق حرفه‌ای به نام دو کاب با بازی دیکاپریو است که به جای بانک‌زنی، اسرار آدم‌ها را از درون ناخودآگاه آنان می‌دزدد. این شخصیت توسط سایتیتو یک تاجر استخدام می‌شود تا ایده‌ای را در ذهن رابرت فیشر بکارد؛ به این امید که پدر درحال مرگش را متقاعد کند تا شرکتش را منحل کند. در واقع کاب اینبار به جای دزدی باید چیزی در درون ناخودآگاه قرار دهد.

بخوانید: بهترین فیلم های تابستانی | معرفی 15 فیلم برتر برای تعطیلات گرم!

جالب است بدانید که این فیلم از یکی از بهترین فیلم‌های جیمز باند سال 1969 الهام گرفته است. صحنه‌های اکشن فیلم تلقین مضامین عمیقا احساسی را به نمایش می‌گذارد؛ زیرا همسر فقید دوم، در طول ماموریت‌هایش در رویاهای او ظاهر می‌شود. نولان توانست با استفاده از منطق رویا و عناصر فانتزی، نوع جدیدی از یک فیلم سرقت را خلق کند؛ فیلمی که با مکان‌های منحصر به فرد متعدد که قوانین فضا و زمان را زیر پا می‌گذارند. امروزه با گذشت چندین سال از اکران فیلم، هنوز بحث‌ها و تئوری‌های مختلفی در مورد پایان گنگ این فیلم وجود دارد.

11. Sexy Beast

یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده درباره محافل زیرزمینی جنایی بریتانیا، فیلم جانور جذاب است. جناتان گلیزر با این فیلم، توانست خود را وارد دنیای سینما کند و انتظارات این ژانر مشهور را زیر و رو کرد. داستان حول محوری گری، گانگستر سابق لندنی است. همکار سابق او، دان لوگان، تلاش می‌کند تا او را قانع کند به بریتانیا بر گردد و یک سرقت مهم را انجام دهد. گال در ابتدا امتناع می‌کند، اما در نهایت متقاعد می‌شود تا یک سرقت پیچیده‌ی زیر آبی انجام دهد.

هرکسی که کینگزلی را برای بازی برنده اسکارش در گاندی می‌شناسد، از دیدن او در نقش دان، یک جامعه‌ستیر خشن شوکه خواهد شد. او در سکانسی وقتی مهماندار هواپیما به او می‌گوید که سیگار را خاموش کند، تهدید می‌کند سیگار را در چشمان او خاموش می‌کند. فوران‌های مملو از ناسزاهای او به نوعی یک رگه طنز دارند و راز موفقیت این فیلم نیز در همین نقطه نهفته است. این فیلم در هسته اصلی خود، یک کمدی سیاه درباره‌ی فرومایگانی با رویاهای بزرگ است.

10. Inside Man

اسپایک لی همواره یکی از بهترین فیلمسازان نیویورکی است که فیلم Inside Man را برای ادای احترام به فیلم‌های هیجان‌انگیز جنایی کلاسیک ساخته است. داستان از آنجایی آغاز می‌شود که دالتون راسل، دزد حرفه‌ای، وارد یک بانک در منهتن می‌شود و در نهایت همه افراد داخل آنجا را به گروگان می‌گیرد. کارآگاه کیت فریزر برای مذاکره فراخوانده می‌شود اما با مقاومت یک دلال قدرتمند روبه رو می‌شود. این مرد قدرتمند به نام مدلین وایت، از منافع بنیان‌گذار مرموز بانک محافظت می‌کند.

فیلمنامه راسل گرویتز با اضافه کردن گره‌های داستانی و پیچش‌های منحصر به فرد و یک پایان غافلگیر کننده، توانست به بهترین شکل فیلم را سر پا نگه دارد. فیلم نفوذی، مانند فیلم بد از ظهر سگی، یک فیلم سرقت را تبدیل به یک درام گروهی می‌کند که در آن جنایتکاران، پلیس‌ها و گروگان‌ها، روابط پیچیده‌ای در انواع مختلف با یکدیگر برقرار می‌کنند. این فیلم که جزو سرگرم کننده ترین فیلم‌های لی است، توانست با فروش 186 میلیون دلاری در گیشه جهانی، همچنان پرفرش‌ترین فیلم او بماند.

9. Thief

مایکل مان با فیلم Thief توانست تا حد زیادی اطمینان مخاطبان و سینماگران را به مهارت خود جلب کند. جیمز کان در نقش فرانک، سارق حرفه‌ای جواهرات بازی می‌کند که قصد دارد با نامزد خود جسی، زندگی آرامی داشته باشد. او باید قبل از کنار گذاشتن این حرفه خطرناک یک ماموریت را به اتمام برساند. او باید بتواند با رئیس خود مقابله کند که این مقابله به یک رویارویی مرگبار بین گانگستر و نوچه‌اش می‌شود.

فیلم Thief را از همه نظر می‌توان یک پیش در آمد معنوی برای فیلم مخمصه (Heat) دانست. این فیلم توجه دقیق مان به جزئیات را به نمایش می‌گذارد؛ به ویژه اینکه در سکانس سرقت مرکزی که تقریبا شبیه به یک فیلم صامت است، جزئیات ریز صحنه به چشم می‌آید. این فیلم نیز در درونمایه به مضامین مهمی چون وسواس، انزوا و افکار می‌پردازد. فرانک مانند نیل مک‌کولی به شدت در کار خود حرفه‌ای است و تلاش می‌کند تا برای آن، افکار و احساسات خود را سرکوب کند تا از خود دربرابر ضعف و آسیب محافظت کند. فرانک تنها زمانی به احساسات اهمیت می‌دهد که زندگی اطراف او به شدت از هم می‌پاچد و مجبور است برای محافظت از عشق تازه‌یافته‌اش دست به اقداماتی افراطی بزند.

8. The Killing

پیش از آنکه استنلی کوبریک به یک کارگردان مرموز و خالق آثار نمادین تبدیل شود، استعداد ذاتی خود را با مجموعه‌ای از فیلم‌های سیاه و سفید کم هزینه مانند فیلم The Killing به نمایش گذاشت داد. این فیلم 84 دقیقه‌ای که با سرعت پیش می‌رود، داستان جانی کلی که به تازگی از زندان آزاده شده و درحال برنامه‌ریزی آخرین سرقت در یک پیست مسابقه است را روایت می‌کند. او برای انجام این سرقت تیمی حرفه‌ای از جنایتکاران را گردهم می‌آورد؛ اما اوضاع زمانی خراب می‌شود که جورج کم اراده، راز سرقت را به همسر خودش شری لو می‌دهد. حال شری قصد دارد همراه با معشوقه‌اش وال در این کار دخالت کنند.

کوبریک فیلم The Killing را با جیم تامپسون، یک رمان نویس جنایی بازنویسی کرد. تامپسون فیلمنامه را با دیالوگ‌های خشن و سرسختانه‌ای که از مشخصه‌های داستان‌های عامه‌پسند او بود، در آمیخت. این فیلم همچنین یک جهان بینی بدبینانه‌ای را به نمایش می‌گذارد که از آن پس فیلم‌های کوبریک نیز همگی چنین مضمونی داشتند. این فیلم بیش از اکثر فیلم‌های سرقت، این حس را در شما ایجاد می‌کند که تمام آن تلاش سخت برای دزدی بی فایده بود است.

7. Dog Day Afternoon

معمولا بیشتر فیلم‌های سرقت یک طرح جنایی غیر قابل باور و تخیلی دارند تا بتوانند احساس هیجان را در دل مخاطب از روش‌های مختلف ایجاد کنند. فیلم بعد از ظهر سگی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ البته تا موقعی که بفهمید داستان آن بر اساس واقعیت است. سانی وورتزیک با هنرنمایی بی نظیر آل پاچینو، سارق تازه‌کاری است که همراه با همدستش سال با بازی جان کازاله تلاش می‌کنند تا از بانکی در بروکلین سرقت کنند تا سانی بتواند هزینه عمل تغییر جنسیت شریک زندگی‌اش را بپردازد. این سرقت ناموفق به زودی تبدیل به یک سیرک رسانه‌ای می‌شود تا حدی که حتی گروگانان، طرف سانی را می‌گیرند.

سیدنی لومت، کارگردان Dog Day Afternoon در به تصویر کشیدن این داستان واقعی، سبک واقع‌گرایی مستند را استفاده می‌کند. او در خیابان‌های نیویورک فیلمبرداری کرده و رویکردی طبیعی نسبت به اجرای بازیگران دارد. سبک کنترل شده لومت، به نفع فیلم عمل می‌کند و از تبدیل شدن جزئیات جنجالی داستان به ورطه‌ی بی نظمی جلوگیری می‌کند. فیلمی که به راحتی می‌توانست تبدیل به یک اثر کلاسیک معمولی شود، تبدیل به اثری شد که وسواس ما را نسبت به داستان‌های جنایی واقعی بیشتر کرد.

6. Reservoir Dogs

اولین فیلم بلند کوئنتین تارانتینو مجموعه‌ای دیدگاه‌ها، شخصیت‌ها و روایت‌های دقیق است که آن را تبدیل به یک اثری کاملا اصیل تبدیل کرده است. فیلم Reservoir Dogs یک تریلر سرقت کلاسیک با چاشنی راشومون است که برای دراماتیزه کردن یک سرقت ناموفق الماس، به صورت غیر خطی روایت می‌شود. جالب اینجاست که بر خلاف دیگر فیلم های سرقت، ما در این فیلم شاهد خود عمل سرقت نیستیم. خیلی زود روشن می‌شود که یکی از جنایتکاران، که یکدیگر را با نام‌های رمزی صدا می‌زنند، پلیس مخفی است و اعضای گروه را در یک درگیری مرگبار قرار می‌دهد.

فیلم Reservoir Dogs با خشونت آشکار و سیل عظیمی از کلمات رکیک، مانند بمبی در جشنواره فیلم ساندنس منفجر شد. جشنواره‌ای که تا آن زمان به خاطر معرفی درام‌های شخصیت‌محور در مقیاس کوچک مشهور بود. پس از آن، فیلم‌های مستقل به بستری برای فیلمسازان مشتاق این ژانر تبدیل شدند که بسیاری از آن‌ها سعی می‌کردند سبک منحصر به فرد تارانتینو را تقلید کنند. آنچه که این مقلدان از دست دادند، علاقه ذاتی این کارگردان به اراذل و اوباش است که گویی از صفحات داستان‌های دیمون رانیون بیرون کشیده شدند.

5. Le Cercle Rouge

اکثر فیلم‌های جنایی ژآن پیر ملویل به خاطر خونسردی و بی تفاوتی‌شان مورد تحسین قرار می‌گیرند؛ فیلم حلقه سرخ در بین همه این آثار به چشم می‌آید. آلن دلون در نقش کوری بازی می‌کند که از زندان آزاد می‌شود و بلافاصله با ووگل، قاتل فراری همراه می‌شود. با کمک یانسن، افسر پلیس سابق سر افکنده، آن‌ها نقشه‌ای برای سرقت جواهرات می‌کشند. اما طولی نمی‌کشد که آن‌ها خود را تحت تعقیب یک مامور می‌بینند.

فیلم Le Cercle Rouge مانند اثر قبلی این کارگردان، دارای یک سکانس سرقت خیره‌کننده نیم ساعته است که تقریبا بدون دیالوگ اجرا می‌شود. این نمایش یک قدرت سینمایی ناب را درون خود دارد که از سوی ملویل جاری می‌شود. این کارگردان مانند بسیاری از گارگردانان موج نوی فراسنه، از فیلم‌های نوآور و گنگستری دوران طلایی هالیوود تاثیر گرفته است. این لحن بعد‌ها با اضافه شدن المان‌های جدید در بسیاری از فیلم‌های دیوید فینچر و کوئنتین تارانتینو قابل مشاهده است.

4. The Asphalt Jungle

جنگل آسفالت جان هیوستون، پدر بزرگ تمام فیلم‌های سرقت محسوب می‌شود که بسیاری از ویژگی‌هایی را پایه‌گذاری کرد که به صفات تعریف کننده این ژانر تبدیل شدند. این فیلم که اقتباسی از زمانی از دبلیو آر برنت است، داستان استرلینگ هایدن را در نقش دیکس هندلی به عنوان بازیگر اصلی دارد که تیمی از کلاهبرداران را برای سرقت یک میلیون دلار الماس جمع می‌کند. با این حال، طمع و فریب تهدید می‌کنند که پس از اصالت یک گلوله سرگردان به یکی از اعضای گروه دیکس، برنامه را خراب کنند.

اگرچه ژانر سرقت در دوره سینمای صامت آغاز شد، اما این فیلم The Asphalt Jungle بود که با تاکید فراوان بر برنامه ریزی جرم، از استخدام بازیگران گرفته تا ترسیم جزئیات، خود را جدا کرد و تبدیل به تکمیل کننده این ژانر شد. این فیلم توانست در دورانی به اوج برسد که فیلم‌ها کم کم به سمت و سویی غیر از مسیر اصلی می‌رفتند، این اثر توانست دوباره مسیر را برای دیگر فیلم‌های این ژانر باز کند.

3. Rififi

ژول داسن پیش از آنکه در جریان وحشت سرخ هالیوود در فهرست سیاه قرار بگیرد، یکی از کارگردانان برجسته فیلم نوآر بود و آن زیبایی‌شناسی را با خود به فرانسه برد. زمانی که تریلر جنایی ریفیفی را کارگردانی کرد. ژان سروه نقش تونی را بازی می‌کند، یک گانگستر سالخورده که به تازگی دوره پنج ساله خود را پشت میله‌های زندان به جرم سرقت جواهر به پایان رسانده است. او به جای اینکه راه درست را در پیش بگیرد، تصمیم گرفت با سه تن از هم‌بندی‌های سابق خود، به یک جواهر فروشی به شدت محافظت شده در پاریس دستبرد بزند.

نقطه اوج فیلم Rififi ، سکانس سرقت آن است که بدون موسیقی و یا دیالوگ به مدت 30 دقیقه به نمایش در می‌آید. این سکانس آنقدر با جزئیات منحصر به فرد و دقیق ساخته شده که تقریبا مانند یک راهنمای آموزشی برای مجرمان عمل می‌کند. تا حدی که باید یک هشدار قبل از تماشای فیلم منتشر می‌شد که بینندگان اینکار را امتحان نکنند. اما چیزی که باعث می‌شود این فیلم بسیار مدرن به نظر برسد، جهان‌بینی پوچ‌گرایانه آن است که بدون شک تحت تاثیر مبارزات درونی خود داسن در آن زمان قرار گرفته است.

2. Ocean’s Eleven

فیلم اصلی یازده یار اوشن، چیزی بیشتر از یک فیلم تجاری برای پول درآوردن سازندگانش نبود؛ این درحالی است که بازسازی استیون سودربرگ، آنچه را که باید، نشان داد. این فیلم دنی اوشن، دزد حرفه‌ای را نشان می‌دهد که گروهی را برای سرقت از سه کازینو در لاس وگاس در یک شب جمع می‌کند که همگی متعلق به تری بندیکت هستند. کسی که اتفاقا با تس، همسر سابق دنی، قرار می‌گذارد.

هنگامی که این فیلم در سال 2001 منتشر شد، به عنوان نوعی شوخی برای سودربرگ تلقی می‌شد. کسی که تازه از موفقیت‌های اسکاری فیلم Traffic و Erin Brockovich فارق شده بود. با این حال، همین شوخی، با سرعتی تند و اجراهای دلپذیر از یک گروه بازیگران فول ستاره به نمایش درآمد.

1. Heat

مایکل مان با فیلم مخمصه (Heat) فیلم های سرقت را تقریبا به اوج درام شکسپیری رساند. این فیلم یک اثر حماسی سه ساعته است که در خیابان‌های لس آنجلس روایت می‌شود و به درگیری بین نیل مک‌کالی که یک سارق حرفه‌ای است و با وینسنت هانا، ستوان پلیس لس‌آنجلس تمرکز دارد؛ این درحالی است که مک‌کالی و تیمش در حال طراحی یک سرقت بانکی هستند. با این حال، این تنها بخشی از مضامین مختلف مردانگی، انزوا و تاثیری است که زندگی حرفه‌ای بر زندگی شخصی افراد می‌گذارد؛ فیلمنامه مان به درستی به آن می‌پردازد.

جنبه‌های نمادین فیلم مخمصه آنقدر زیاد است که بازگویی آن‌ها در این مطلب تقریبا غیر ممکن است. صحنه‌ی رستوران و قرار ناهار بین دنیرو و پایچینو، اولین باری بود که این غول‌های سینمایی دهه 70 میلادی را روبه روی هم قرار می‌داد. سرقت مرکزی بانک که تقریبا مانند یک فیلم کوتاه در قالب یک سکانس روایت می‌شود،جزو بهترین سکانس‌های سرقت تاریخ سینما است. لحظه جدایی کریس شیرلیس، دستیار مک‌کالی و همسرش شارلین، یک لحظه تاثیر گذار با درونمایه منحصر به فرد است.

سخن پایانی

ژانر سرقت در سینمای هالیوود یکی از مشهور ترین و پر هیجان ترین ژانرهای موجود در پرده نقره‌ای است. این ژانر با استفاده از برخی عناصر هیجان انگیز مثل نقشه سرقت، یک مغز متفکر با هوش و یک مانع بزرگ که می‌تواند یک نفوذی یا یک پلیس باشد، شما را به اوج هیجان می‌رساند. در این مقاله ما به معرفی 15 مورد از بهترین فیلم های سرقت پرداختیم که هر کدام به نوعی شما را در یک داستان جنایی و سرقتی غرق می‌کنند.

منبع

دانلود آهنگ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

لینک های مفید