اکران چهارمین فیلم سعید روستایی، سهشنبه 4 آذر به پایان رسید. فیلم «زن و بچه» اولینبار در جشنواره بینالمللی فیلم کن رونمایی شد و برخلاف «برادران لیلا» که هیچگاه مجالی برای اکران عمومی در ایران به دست نیاورد، خیلی زود روی پرده سینماهای ایران رفت. با مقایسهای میان فروش سه فیلم سعید روستایی در اکران سینماهای ایران میشود دریافت که «متری شیشونیم» هنوز هم پرمخاطبترین فیلم کارنامه این کارگردان به حساب میآید. «ابد و یک روز» و «زن و بچه» به لحاظ میزان مخاطب در رتبههای دوم و سوم قرار میگیرند.
به گزارش فیلمنیوز، به بهانه پایان اکران فیلم «زن و بچه» به کارگردانی سعید روستایی، مقایسهای داریم بر میزان موفقیت، فروش و تعداد مخاطبان سه فیلم اکران شدهی این کارگردان.
ابد و یک روز | 1394
فیلم «ابد و یک روز» در سال 1395 حدود یک میلیون و 170 هزار مخاطب داشت.
«ابد و یک روز» به عنوان اولین فیلم کارنامه سعید روستایی، در سال 1394 توجههای بسیار زیادی را به خودش جلب کرد. به عنوان یک فیلم اجتماعی موفق از یک کارگردان جوانه تازهوارد با تحسین زیادی روبهرو شد و علاوه بر جشنوارههای داخلی، در جشنوارههای مختلف جهانی هم دیده شد. روستایی در «ابد و یک روز» زندگی خانوادهای در سطح پایین جامعه را به تصویر کشیده بود؛ خانوادهای ویران که فقط به واسطه حضور یکی از دخترها میتوانست سرپا بایستد.
مخاطب | فیلم «ابد و یک روز» اسفند سال 1394 اکران شد و بخش مهم فروش آن در سال 1395 بود. این فیلم در طول مدت اکران؛ یک میلیون و 675 هزار مخاطب داشت.
فروش | در جدول فروش سال 1395، «ابد و یک روز» در خانه ششم قرار گرفته است. این فیلم با قیمت متوسط بلیت 8 هزار تومانی، 11 میلیارد و 500 میلیون تومان فروش کرد. «من سالوادر نیستم»، «فروشنده»، «سلام بمبئی»، «50 کیلو آلبالو» و «بارکد» فروش بالاتری را به ثبت رساندند.
حضور جشنوارهای | «ابد و یک روز» علاوه بر حضور در جشنوارهی سیوچهارم فیلم فجر، در جشنوارههای فیلم «داکا»، جشنواره فیلم «خیخون»، جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا، جشنواره فیلم پورتلند آمریکا و … هم حضور پیدا کرد.
افتخارات | در سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر، «ابد و یک روز» برنده سیمرغ بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین، بهترین چهرهپردازی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد و همچنین سیمرغ بهترین فیلم و کارگردانی بخش نگاه نو را هم به دست آورد. این فیلم در جشواره فیلم ژنو، خیخون و استرالیا برنده بهترین فیلم شد و همچنین در جشنواره فیلم داکا، جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت. در جشنوارههای داخلی دیگر از جمله جشن انجمن منتقدان و خانه سینما هم بخش مهمی از جوایز به این فیلم رسید.
متری شیشونیم | 1397
«متری شیشونیم» بیشترین میزان مخاطب را از میان آثار روستایی دارد.
فیلم «متری شیشونیم» درباره دستگیری فروشنده بزرگ شیشه در تهران به نام ناصر خاکزاد توسط تیم پلیس مبارزه با مواد مخدر به سرکردگی صمد بود. شخصیتهای جذابی که تضادشان به خلق موقعیتهای مهمی منجر شد. «متری شیشونیم» از میان آثار اکران شده سعید روستایی، بیشترین میزان مخاطب و فروش را به ثبت رساند.
مخاطب | دومین فیلم کارنامه سعید روستایی با اینکه از فضای یک اثر خانوادگی دور شده بود اما با استقبال بسیار زیادتری از سوی مخاطبان روبهرو شد. این فیلم اواخر اسفند سال 1397 اکران شد و تعداد مخاطبانش به 2 میلیون و 317 هزار نفر رسید؛ حدود 650 هزار مخاطب بیشتر از «ابد و یک روز».
فروش| «متری شیشونیم» اکران موفقتری از «ابد و یک روز» داشت. با احتساب قیمت بلیت 12 هزار تومانی در سال 1398، 27 میلیارد و 700 میلیون تومان فروش کرد. در جدول فروش سال 1398، بعد از دو فیلم «مطرب» و «تگزاس2»، پرفروشترین فیلم سال بود.
حضور جشنوارهای | بعد از حضور در جشنواره فیلم فجر سیوهفتم، در جشنواره بینالمللی فیلم ونیز، جشنواره فیلم ا ستکهلم، جشنواره فیلم شیکاگو، جشنواره فیلم زوریخ، جشنواره فیلم توکیو، جشنواره فیلم آسیاپاسیفیک، جشنواره فیلم نیوزیلند، و جشنواره فیلم بوردو، جوایز سزار، جشنواره فیلم مالزی و … هم حضور پیدا کرد.
افتخارات | در جشنواره سیوهفتم فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین تدوین، صدابرداری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. در جشنواره بینالمللی فیلم توکیو، در دو رشته بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد جایزه گرفت و از جشنواره زوریخ و بوردو هم برگزیده شد.
زن و بچه | 1403
اکران «زن و بچه» با ثبت صد میلیارد تومان فروش به پایان رسید.
چهارمین فیلم سعید روستایی، ا ولینبار در جشنواره بینالمللی کن به نمایش درآمد و با استقبال فراوانی روبهرو شد. این فیلم از اول مرداد روی پرده سینماهای ایران رفت و ابتدا به رقیب قدرتمندی برای «پیر پسر» بدل شد اما در ادامه فروش متوسطی را پیش گرفت و نهایتا اکران آن با صد میلیارد فروش به پایان رسیده است.
مخاطب | فیلم «زن و بچه» اول مرداد 1404 اکران شد و امروز 4 آذر از روی پرده پایین خواهد آمد. این فیلم در مدت اکران، یک میلیون و 160 هزار مخاطب را روانه سینماها کرد.
فروش | با قیمت بلیت 100 هزار تومانی بلیت سینماها در سال 1404، این فیلم 100 میلیارد فروش کرده است. به لحاظ فروش از دو فیلم دیگر روستایی بالاتر است اما به لحاظ میزان مخاطب پایینتر از «ابد و یک روز» و «متری شیشونیم» قرار دارد.
حضور جشنوارهای | این فیلم در ۲۲ مه ۲۰۲۵ در بخش مسابقهٔ اصلی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ به نمایش درآمد. همچنین در جشنوارههایی مثل «سندیهگو»ی آمریکا و «سائوپائولو»ی برزیل هم حضور داشت. انتظار میرفت یکی از گزینههای معرفی به اسکار 2026 باشد که چنین اتفاقی نیفتاد.
افتخارات | انتظارها برای برگزیده شدن این فیلم در جشنواره کن بالا بود اما موفقیتی به دست نیاورد.