logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

فیلم و سریال

۱۵ تا از بدترین افتتاحیه های تاریخ سینما که گیشه را نابود کردند‌

خانه » ۱۵ تا از بدترین افتتاحیه های تاریخ سینما که گیشه را نابود کردند

avatar
Author

نویسنده


  • 2025-12-21

هیچ‌چیز، تاکید می‌کنم هیچ‌چیز برای یک استودیو، کارگردان یا بازیگر دردناک‌تر از لحظه‌ای نیست که فیلمشان در آخر هفته افتتاحیه با صورت به زمین می‌خورد. در هالیوود امروز، جایی که فرنچایزها حکم می‌کنند و استودیوها به جای موفقیت‌های پایدار و طولانی‌مدت (که معمولاً مخصوص درام‌های بزرگسالانه یا کمدی‌های مستقل است)، به بازگشت سرمایه آنی و انفجاری معتاد شده‌اند، اعداد و ارقام باکس آفیس یا همان گیشه حکم مرگ و زندگی را دارند.

وقتی مخاطبان یک فیلم را در قالب «فروش پایین» پس می‌زنند، مدیران اجراییِ عصبیِ استودیوها اغلب درس‌های اشتباهی می‌گیرند. آن‌ها به جای اصلاح کیفیت، پروژه‌های ریسک‌پذیر را لغو می‌کنند. اما وقتی صحبت از «بدترینِ بدترین‌ها» به میان می‌آید، درس‌های عبرت‌آموزی وجود دارد که باید با دقت شنید.

در این مقاله از ویجیاتو، ما به سراغ لیست سیاهی رفته‌ایم که هیچ تهیه‌کننده‌ای دوست ندارد نامش در آن باشد. از پروژه‌های نفرین‌شده‌ای که سال‌ها در قفسه‌های تدوین خاک خوردند تا قربانیان دوران همه‌گیری کووید-۱۹ و البته پروژه‌هایی که غرور کاذب سازندگانشان آن‌ها را به قعر چاه کشاند. حتی در این لیست با نام‌های عجیبی از سال ۲۰۲۵ مثل فیلم جدید سیدنی سویینی روبرو می‌شویم که نشان می‌دهد تاریخ همیشه در حال تکرار است.

کمربندهایتان را ببندید؛ ما قرار است وارد تونل وحشت حسابداران هالیوود شویم. این شما و این بدترین افتتاحیه های تاریخ سینما.

Studio 666

Studio 666

کمپانی: Open Road Films / Briarcliff Entertainment

وقتی مردم برای اولین بار زمزمه‌هایی درباره فیلم «خانه تسخیر شده» دیو گرول شنیدند، کاملاً متقاعد نشده بودند که اصلاً با یک فیلم واقعی طرف هستند یا یک شوخی. با این حال، هواداران کمدی‌های ترسناک و گروه «فو فایترز» با اثری روبرو شدند که به شکل سرگرم‌کننده‌ای احمقانه و پر از خون و خونریزی بود و با اجرای متعهدانه گرول جان گرفته بود؛ البته مسئله اینجاست که افراد زیادی آن را ندیدند.

فیلم Studio 666 در تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ اکران شد؛ هفته‌ای چنان خواب‌آلود و بی‌رمق که باکس آفیس در تسخیر فیلم‌هایی مثل اقتباس فراموش‌شدنی بازی ویدیویی «آنچارتد»، فیلم «سگ» با بازی چنینگ تیتوم، «مرگ بر روی نیل» کنت برانا و اکران طولانی‌مدت Spider-Man: No Way Home (حداقل تام هالند داشت خوش می‌گذراند) بود. این فیلم با اکران در ۲۳۰۶ سالن سینما، فروشی معادل ۱,۵۴۰,۵۴۳ دلار داشت که میانگین آن برای هر سالن ۶۶۸ دلار می‌شود. سخت است تصور کنیم که عوامل فیلم آرزو نکرده باشند کاش فقط کمی کمتر می‌فروختند تا این میانگین دقیقاً ۲ دلار پایین‌تر بیاید و به عدد شیطانی ۶۶۶ برسد; خیلی نزدیک بود! در سطح جهانی، فیلم استودیو ۶۶۶ در نهایت حدود ۳ میلیون دلار فروش کرد. هیچ اطلاعات یا تخمینی درباره بودجه ساخت فیلم به صورت عمومی منتشر نشده است.

Collide

Collide

کمپانی: Open Road Films

امیدهای ما برای فیلم Collide از همان لحظه شروع تقریباً در جوی آب ریخته شده بود. تریلر اول فیلم آشکارا تقلیدی و از نظر بصری فاقد هرگونه الهام بود و علاوه بر آن، تغییرات مدیریتی و مشکلات پشت صحنه استودیو نیز گلوی پروژه را فشرده بود؛ بنابراین جای تعجب نداشت که منتقدان تا این حد نسبت به تریلر جنایی و ضدقهرمانانه نیکلاس هولت و فلیسیتی جونز سخت‌گیر بودند.

Collide مسیری ناهموارتر از اکثر فیلم‌ها برای رسیدن به اکران داشت و پس از ورشکستگی استودیوی اصلی‌اش (Relativity Media) در سال ۲۰۱۵، مجبور شد به دنبال توزیع‌کننده جدید بگردد. این فیلم ابتدا در اوت ۲۰۱۶ در آلمان اکران شد و سرانجام در ۲۴ فوریه ۲۰۱۷ در ۲۰۴۵ سالن سینمای آمریکا روی پرده رفت. فروش افتتاحیه آن ۱,۵۱۲,۸۲۴ دلار بود که میانگین ۷۴۰ دلار برای هر سالن را رقم زد. این نتیجه ناامیدکننده را می‌توان تا حدی به رقابت غیرمعمول و قدرتمند آن هفته نسبت داد، از جمله فیلم‌های پرطرفداری که از هفته‌های قبل مانده بودند مثل فیلم Split، «لا لا لند» و Hidden Figures و تازه‌واردهایی مثل دنباله جان ویک و قهرمان آن هفته یعنی Get Out. در مجموع، Collide با بودجه‌ای بیش از ۲۱.۵ میلیون دلار، تنها ۶.۸ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد.

Rule Breakers

Rule Breakers

کمپانی: Angel Studios

در این نقطه جا دارد تأمل کنیم که آیا «انجل استودیوز» واقعاً از آن اعتماد به نفسی که پس از موفقیت غیرمنتظره و جنجالی Sound of Freedom در سال ۲۰۲۳ به دست آورد، سودی می‌برد یا خیر. در بازار داخلی، هیچ‌کدام از تلاش‌های بعدی آن‌ها حتی نزدیک به آن رکورد تیترساز نشدند و به طور خاص Rule Breakers (یک فیلم زندگی‌نامه‌ای اخیر درباره تیم رباتیک دختران افغانستان) افتتاحیه‌ای غیرقابل دفاع در باکس آفیس آمریکا داشت.

Rule Breakers در تاریخ ۷ مارس ۲۰۲۵ در ۲۰۴۴ سالن سینما اکران شد و مستقیم به مصاف یک بمب تجاری پرهزینه دیگر رفت: فیلم Mickey 17 اثر بونگ جون هو. (اگرچه کمدی علمی-تخیلی رابرت پتینسون در صدر جدول قرار گرفت، اما پیش‌بینی می‌شد که بیش از ۷۰ میلیون دلار ضرر روی دست وارنر برادرز بگذارد). در همین حین، Captain America: Brave New World نیز همچنان تماشاگران را به خود جذب می‌کرد. با بودجه‌ای بسیار کمتر از رقبا (استودیو رقم دقیقی اعلام نکرد، اما بالاترین رقم گزارش شده آنلاین تنها ۱۵ میلیون دلار بود)، مسیر سوددهی برای این فیلم بسیار هموارتر به نظر می‌رسید. با این حال، متأسفانه برای استودیو، فیلم با فروش ۱,۵۰۳,۸۲۶ دلار و میانگین ۷۳۶ دلار در هر سالن افتتاح شد. فروش نهایی جهانی آن نیز به حدود ۲.۹۷ میلیون دلار رسید.

Rock the Kasbah

Rock the Kasbah

کمپانی: Open Road Films

شاید وقتی شایا لباف اندکی پس از پیوستن به پروژه Rock the Kasbah از بازی در آن انصراف داد، این باید نشانه‌ای زودهنگام برای بری لوینسون و بیل موری می‌بود. مخاطبان حتی از بازیگر انصرافی هم محتاط‌تر بودند و تمایلی به رفتن به سینما برای تماشای این کمدی درامِ سخت‌فهم درباره یک مدیر موسیقی ورشکسته (موری) که می‌خواهد یک خواننده افغان (لیم لوبانی) را به ستاره تبدیل کند، نشان ندادند.

باور کنید یا نه، افتتاحیه اسفبار ۱,۴۷۰,۵۹۲ دلاری Rock the Kasbah (در ۲۰۱۲ سالن، با میانگین ۷۳۱ دلار برای هر سالن) حتی بدترین افتتاحیه هفته ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵ هم نبود؛ اما به آن فیلم هم به زودی می‌رسیم. آن هفته به طور کلی زمانی بی‌رحمانه برای اکران‌های جدید بود؛ فیلم The Last Witch Hunter وین دیزل در جدول داخلی سوم شد و بعد از آن فروشی متوسط داشت؛ حتی فیلم کم‌هزینه/پرسود Paranormal Activity به پایین‌ترین حد مالی خود رسید. آن هفته تقریباً به طور کامل تحت سلطه فیلم‌های قدیمی‌تر بود، به ویژه Bridge of Spies، اقتباس جک بلک از Goosebumps و «مریخی». در نهایت، فروش کل Rock the Kasbah در مقابل بودجه تولید ۱۵ میلیون دلاری‌اش به ۳.۳۹ میلیون دلار رسید.

Jem and the Holograms

کمپانی: Universal Pictures

برای فیلمی که بر اساس یک IP شناخته شده ساخته شده، حمایت کمپانی‌های «بلوم‌هاوس» و «هاسبرو» (از طریق زیرمجموعه تولیدی حالا منحل‌شده‌شان یعنی Allspark Pictures) را داشت و توسط کارگردان آینده‌دار موزیکال، جان ام. چو کارگردانی می‌شد، حضور Jem and the Holograms در این لیست غافلگیرکننده است. با این حال، با در نظر گرفتن اینکه محصول نهایی چقدر میان منتقدان و مخاطبان با بی‌تفاوتی روبرو شد، تمام آن پتانسیل‌های هدر رفته دقیقاً همان چیزی است که باید در وضعیت مالی فیلم منعکس شود.

فیلم Jem and the Holograms در همان هفته‌ای اکران شد که Rock the Kasbah روی پرده رفت و به نحوی توانست حتی از آن فیلم ناموفق هم ضعیف‌تر عمل کند و به فروش افتتاحیه ۱,۳۷۵,۳۲۰ دلار برسد. میانگین فروش آن برای هر سالن نیز به طرز قابل توجهی بدتر بود و اکران در ۲۴۱۳ سالن منجر به میانگین ۵۷۰ دلار شد. این یکی از معدود فیلم‌های علمی-تخیلی است که چنان از نظر مالی فاجعه‌بار بود که استودیو آن را زودتر از موعد از پرده پایین کشید؛ توزیع‌کننده یعنی یونیورسال، تنها دو هفته پس از اکران، فیلم را از تمام سینماها به جز حدود ۵۰ سالن حذف کرد. در مجموع، فروش جهانی آن به ۲.۳ میلیون دلار رسید که خوشبختانه در مقابل بودجه اندک ۵ میلیون دلاری‌اش قرار می‌گیرد.

Christy

فیلم کریستی سیدنی سویینی

کمپانی: Black Bear Pictures

دلیل اینکه همه ما اینجا هستیم: فیلم زندگی‌نامه‌ای بوکسوری و بد موقع سیدنی سویینی یعنی «کریستی». بازیگر درگیر حواشی سریال یوفوریا، برای ایفای نقش کریستی سالترز، بوکسور حرفه‌ای که علیه موانع نهادی مبارزه کرد و بعدها به مدافعی قدرتمند علیه خشونت خانگی تبدیل شد، تلاش کرد تا یک تغییر چهره اساسی بدهد.

اگرچه دلایل زیادی وجود دارد که چرا فیلم Christy در زمان اکرانش در ۷ نوامبر ۲۰۲۵ چنین عملکرد ضعیفی داشت، اما شایان ذکر است که این فیلم به طور خاص با چالش رقابت با سایر درام‌های بزرگسالانه شخصیت‌محور که دقیقاً همان مخاطب را هدف گرفته بودند، مواجه شد. بلاک‌باستر فرنچایزی Predator: Badlands طبق پیش‌بینی‌ها در صدر جدول قرار گرفت، اما «کریستی» حتی از فیلم زندگی‌نامه‌ای تاریخی Sarah’s Oil، تریلر جنگ جهانی دوم «نورنبرگ» و فیلم پر سر و صدای MUBI با بازی جنیفر لارنس و رابرت پتینسون یعنی Die My Love نیز عقب ماند. هر سه فیلم دیگر اتفاقاً نقدهای مثبت‌تری نسبت به «کریستی» دریافت کردند.

در مورد خود بازیگر، او مشتاق است که این ضربه مالی را به عنوان یک صدمه جزئی در مسیر خلق هنر نادیده بگیرد. در ۲۱۸۴ سالن سینما، «کریستی» ۱,۳۱۰,۸۸۸ دلار فروش کرد که میانگین ۶۰۰ دلار برای هر سالن را نشان می‌دهد. اگرچه هنوز برای اعلام رقم نهایی فروش جهانی زود است، اما تا لحظه نگارش این متن هنوز نتوانسته از مرز ۲ میلیون دلار عبور کند.

The Empty Man

The Empty Man

کمپانی: 20th Century Studios

فقط مسئله زمان بود تا این لیست با دوران قرنطینه‌های کووید-۱۹ برخورد کند؛ دورانی که شاید یکی از، اگر نگوییم مخرب‌ترین نیروی منفی در تاریخ تجارت سینما بوده است. در حالی که اکثر سینماروها به درستی ترجیح می‌دادند در خانه‌هایشان بمانند، برخی استودیوها تصمیم گرفتند ریسک اکران فیلم‌ها را بپذیرند. فیلم The Empty Man در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ در ۲۰۲۷ سالن سینما به عنوان تنها فیلم جدید با اکران گسترده در آن هفته روی پرده رفت و ۱,۳۱۰,۳۲۶ دلار فروخت. این رقم به معنای میانگین ۶۴۶ دلار برای هر سالن بود.

با این حال، با توجه به اینکه در آن زمان همه فیلم‌ها فروش ضعیفی داشتند، The Empty Man توانست در رتبه سوم جدول قرار گیرد. این فیلم همچنین دوام بهتری نسبت به اکثر فیلم‌های این لیست داشت و در نهایت با بودجه ۱۶ میلیون دلاری، ۴.۷۹ میلیون دلار فروخت.

با تمام این اوصاف، اگر فیلمی در این لیست شایستگی یک شانس دوم را داشته باشد، همین The Empty Man است. اقتباس نویسنده و کارگردان، دیوید پرایر، از مجموعه کمیک کالن بان، یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های دهه ۲۰۲۰ تا به امروز و همچنین یکی از بهترین فیلم‌های وحشت کیهانی (Cosmic Horror) ساخته شده است.

!Hitpig

!Hitpig

کمپانی: Viva Pictures

اگر بابت هر بار که جیسون سودیکیس در یک پروژه انیمیشنی درباره حیواناتی که شغل آدمکشی دارند صداپیشگی می‌کرد یک دلار می‌گرفتیم… الان دو دلار داشتیم. مبلغ زیادی نیست، اما به نظر می‌رسد !Hitpig به طور خاص به هر دلاری که مخاطبان مایل به خرج کردنش بودند نیاز داشت.

انیمیشن !Hitpig در سال ۲۰۲۴ مثل یک تکه بیکن سرد وارد سینماها شد و در ۲۱۰۷ سالن، ۱,۱۵۴,۱۴۴ دلار کسب کرد که میانگین ۵۴۸ دلار برای هر سالن بود. هفته اکران آن در اول نوامبر باعث شد بسیار پایین‌تر از تازه‌واردهایی مثل «سینگهام دوباره»، «بهول بهولیا ۳» و فیلم رابرت زمکیس یعنی Here قرار گیرد؛ که هر سه آن‌ها توانستند وارد لیست ۱۰ فیلم برتر شوند که شامل Venom: The Last Dance و مهم‌تر از آن، The Wild Robot بود. اگرچه The Wild Robot در آن زمان بیش از یک ماه روی پرده بود، اما همچنان بر بازار انیمیشن‌های خانوادگی که !Hitpig باید جذب می‌کرد، تسلط داشت. این انیمیشن توانست در نهایت ۵.۷ میلیون دلار در مقابل بودجه‌ای نامشخص فروش کند.

The Broken Hearts Gallery

کمپانی: Sony Pictures Releasing

یک قربانی دیگر از دوران قرنطینه؛ کمدی رمانتیک و جذاب ناتالی کرینسکی یعنی The Broken Hearts Gallery فضای زیادی برای برقراری ارتباط با مخاطبان در سال ۲۰۲۰ پیدا نکرد. جرالدین ویسواناتان و داکر مونتگومری نقش دو جوان بیست و چند ساله نیویورکی را بازی می‌کنند که از طریق یک گالری هنری که یادگاری‌های روابط تمام شده را نگه می‌دارد، عاشق هم می‌شوند.

مانند The Empty Man، این فیلم هم از اینکه درست وسط قرنطینه‌های کووید-۱۹ رها شد، ضربه خورد. در ماه ژوئن، سونی اعلام کرد که فیلم برای اکران بلندپروازانه ۱۰ ژوئیه هدف‌گذاری شده است. اما وقتی ژوئیه فرا رسید و برادران وارنر تصمیم گرفتند Tenet کریستوفر نولان را از برنامه تابستانی خود خارج کنند، سونی هم تبعیت کرد و اکران The Broken Hearts Gallery را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت. فیلم سرانجام در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰ اکران گسترده شد و پایین‌تر از «تنت»، New Mutants و «ناهموار» راسل کرو قرار گرفت. فیلم در هفته اول با فروش ۱,۱۲۶,۴۰۱ دلار در ۲۲۰۹ سالن (میانگین ۵۱۰ دلار) کارش را آغاز کرد. با این حال، ارقام در ادامه ثبات خوبی داشتند و اجازه دادند فیلم در طول اکرانش ۴.۷۸ میلیون دلار فروش کند.

!Scoob

انیمیشن اسکوبی دو

کمپانی: Warner Bros. Pictures

همان‌قدر که اکران فیلم‌ها در سال ۲۰۲۰ ناامیدکننده بود، صبر کردن هم همیشه نتایج بهتری به همراه نداشت. انیمیشن سه بعدی «اسکوبی-دو» محصول برادران وارنر با نام !Scoob قرار بود احیاگر یک IP کلیدی باشد؛ در عوض، تبدیل به نیمه اول یک «دوگانه» فاجعه‌بار شد که قبل از اینکه بتواند اوج بگیرد، تمام شد.

پس از تقریباً یک سال خاک خوردن در قفسه و بعد از اینکه وارنر برادرز با اکران خارجی شانسش را امتحان کرده بود، انیمیشن !Scoob بالاخره در ۲۱ مه ۲۰۲۱ در تعداد عظیم ۲۵۰۰ سالن سینما در آمریکا اکران شد، اما تنها ۸۵۰,۰۰۰ دلار فروخت (با میانگین ۳۴۰ دلار برای هر سالن). فیلم مسیری به همان همواری که می‌توانست آرزویش را داشته باشد در پیش رو داشت، اما نتوانست حریف اکران سینمایی Raya and the Last Dragon محصول دیزنی شود.

از طرف دیگر، شاید !Scoob شایسته یک ستاره کوچک کنار نامش در این لیست باشد. وقتی وارنرها ابتدا فیلم را در سال ۲۰۲۰ به صورت VOD (ویدیو درخواستی) منتشر کردند، عملکرد آن چنان قوی بود که با «ترول‌ها: تور جهانی» که ۵۰ میلیون دلار در خرید دیجیتال افتتاح شده بود، مقایسه شد. در حالی که !Scoob در سینماها ۲۸ میلیون دلار (در برابر بودجه ۹۰ میلیون دلاری) فروخت، نبودِ آمار فروش VOD ممکن است این رقم را به طور قابل توجهی غیرواقعی جلوه دهد.

Profile

Profile

کمپانی: Focus Features

تیمور بکمامبتوف، کارگردان فیلم، شاید تصور می‌کرد که فیلم‌های سبک «اسکرین‌لایف» (Screenlife) آینده سینما هستند، اما Profile قطعاً از این فرضیه پشتیبانی نکرد. پس از اینکه ظاهراً چندین سال پس از اولین اکرانش در سال ۲۰۱۸ به دنبال توزیع‌کننده بود، فیلم نمی‌توانست زمانی بدتر از این را برای اکران گسترده‌اش داشته باشد.

Profile درست قبل از !Scoob در ۱۴ مه ۲۰۲۱ وارد سینماها شد و در ۲۰۳۳ سالن، ۷۳۰,۲۹۰ دلار فروخت (میانگین ۳۵۹ دلار). فیلم «خشم مردانه» گای ریچی رقیب سرسختی بود که از قبل روی پرده بود، اما «پروفایل» بدون شک با هم‌زمانی اکرانش با دنباله/اسپین‌آف مجموعه اره یعنی Spiral نابود شد. آن فیلم با بازی کریس راک و ساموئل ال. جکسون، هیجان‌های مشابهی را در تبلیغاتش وعده می‌داد اما با حمایت دو ستاره بزرگ. همچنین نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که خودِ ایده Profile در آن زمان فروشش تقریباً غیرممکن بود؛ چه کسی روی کره زمین دلش می‌خواست یکی از اولین تجربه‌های بازگشتش به سینما بعد از یک سال تماس‌های ویدیوییِ آزاردهنده، تماشای فیلمی باشد که کل داستانش داخل یک مانیتور می‌گذرد؟ جای تعجب نیست که فروش جهانی آن در نهایت در ۱.۸ میلیون دلار متوقف شد.

The King’s Daughter

فیلم دختر شاه

کمپانی: Gravitas Ventures

فیلم The King’s Daughter با بازی پیرس برازنان که در ابتدا «ماه و خورشید» نام داشت، دوره‌ای حتی طولانی‌تر از «پروفایل» را در جهنمِ پس‌تولید گذراند. این فیلم در ابتدا قرار بود در آوریل ۲۰۱۵ اکران شود، جایی که احتمالاً باز هم محکوم به فنا بود چون باید برای جلب توجه با بازسازی لایو اکشن «سیندرلا» دیزنی رقابت می‌کرد. اما تا ماه مارس، توزیع‌کننده یعنی پارامونت آن را بدون هیچ دلیل رسمی (گزارش‌های آن زمان تأخیر را به گردن جلوه‌های ویژه انداختند) و بدون تاریخ اکران جایگزین، به طور کامل از جدول خارج کرد.

این فیلم هفت سال بعدی را در قفسه گذراند و از دست یک توزیع‌کننده نگران به دست دیگری پاس داده شد تا اینکه سرانجام در اکتبر ۲۰۲۱ به Gravitas Ventures رسید. وقتی بالاخره در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۲ در ۲۱۷۰ سالن سینما ظاهر شد، توسط «عشق رهایی‌بخش» له شد؛ اگرچه هر دو اکران جدید در دریایی از فیلم‌های فرنچایزی قدیمی‌تر شامل «کینگزمن» دست و پا می‌زدند. فیلم ۷۲۳,۸۰۲ دلار فروخت که میانگین ۳۳۴ دلار برای هر سالن بود. در سطح جهانی، این فیلم تنها ۲.۲ میلیون دلار در مقابل بودجه تولید ویرانگر ۴۰ میلیون دلاری فروش کرد.

Playmobil: The Movie

فیلم پلی موبیل

کمپانی: STXFilms

پلی‌موبیل که آشکارا سعی داشت جای خالی دنیای سینمایی رو به افول «فیلم لگو» را پر کند (که با وجود ارقام خوب باکس آفیس، هرگز به اوج فیلم اصلی سال ۲۰۱۴ نرسید)، نیاز داشت تا مخاطبان را متقاعد کند برای برندی که قطعاً به اندازه آن آجرهای دانمارکی از نظر فرهنگی مرتبط نبود، در سینما حاضر شوند. با وجود برخی ترفندهای تبلیغاتی نسبتاً جالب، آن‌ها در ایجاد تعامل با سینماروها موفق نبودند.

فیلم در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹ اکران شد و یکی از آخرین فیلم‌هایی بود که تجربه کامل اکران سینمایی پیش از کووید-۱۹ را داشت. با این حال، کاملاً توسط سینماروها نادیده گرفته شد. «فروزن ۲» دیزنی وارد سومین هفته صدرنشینی خود می‌شد و توجه مخاطبان کم‌سن‌وسال را بدون هیچ تلاشی حفظ می‌کرد. در جای دیگر، درام‌های بزرگسالانه مثل Knives Out، «کوئین و اسلیم» و «فورد در برابر فراری» باقی‌مانده خریداران بلیت را بلعیدند. «پلی‌موبیل» تنها ۶۵۶,۵۳۰ دلار از اکران نسبتاً بلندپروازانه در ۲۳۳۷ سالن به دست آورد و میانگین ۲۸۱ دلار را ثبت کرد. در نهایت این فیلم با فروش جهانی ۱۶.۳ میلیون دلار در مقابل بودجه تولید ۴۰ میلیون دلاری، پرونده خود را بست.

Delgo

Delgo

کمپانی: Freestyle Releasing

اگر Delgo را به خاطر نمی‌آورید، تنها نیستید. با وجود اینکه بازاریابی فیلم سعی داشت آن را به عنوان شروع‌کننده یک فرنچایز انیمیشنی حماسی جا بزند، این فیلم (که صداپیشگانی همچون فردی پرینز جونیور، جنیفر لاو هیوت و برت رینولدز را داشت) حتی با استانداردهای اوایل دهه ۲۰۰۰ هم از نظر بصری، صوتی و ریتم شبیه یک اثر ویدیویی ارزان‌قیمت بود.

اکران Delgo در ۱۲ دسامبر ۲۰۰۸ چنان فاجعه‌ای بود که حتی نتوانست از اکران‌های مجدد و بی‌سروصدای بعدی مثل Saw (که برای دهمین سالگردش در هالووین ۲۰۱۴ دوباره در ۲۰۰۰ سالن اکران شد) یا Dune: Part One (که در سال ۲۰۲۴ قبل از قسمت دوم به آیمکس بازگشت) پیشی بگیرد. رقم نهایی افتتاحیه ۵۱۱,۹۲۰ دلار در ۲۱۶۰ سالن بود که میانگین ۲۳۷ دلار برای هر سالن را رقم زد و در آن زمان رکورد بدترین اکران گسترده تاریخ سینما را ثبت کرد. فیلم در رتبه ۱۹ جدول داخلی افتتاح شد، در ساندویچی بین اکران‌های جدید Doubt و «گرن تورینو» (که اکران محدود و آرامی در کمتر از ۲۰ سالن داشتند).

شوکه‌کننده اینجاست که آن فروش افتتاحیه، در نهایت اکثریتِ موفقیت مالی Delgo را تشکیل داد، چرا که فیلم در مجموع جهانی تنها ۶۹۴,۷۸۲ دلار در برابر بودجه ۴۰ میلیون دلاری فروخت. شاید بپرسید تیم خلاق بعد از آن چه کردند؟ خب، آن‌ها سعی کردند از جیمز کامرون شکایت کنند و مدعی شدند که «آواتار» طراحی شخصیت‌هایش را از آن‌ها دزدیده است.

The Oogieloves in the Big Balloon Adventure

بدترین افتتاحیه های تاریخ سینما

کمپانی: Freestyle Releasing

به عنوان یکی از کم‌فروش‌ترین فیلم‌های کل سال ۲۰۱۲، «اوگی‌لاوز در ماجراجویی بزرگ بالن» هرگز قرار نبود یک موفقیت جریان اصلی باشد. به همان شیوه‌ای که «بارنی» و «دورا، دختر جهانگرد» از بینندگان خردسال در خانه می‌خواستند با داستان تعامل داشته باشند، «اوگی‌لاوز» مخاطبان را تشویق می‌کرد که در سینما حرکت کنند، حرف بزنند و حتی آواز بخوانند؛ که صادقانه بگویم، شبیه یک تجربه جهنمی در سالن سینما به نظر می‌رسد.

با شناور شدن به سمت ۲۱۶۰ سالن سینما در ۲۹ اوت ۲۰۱۲، بالن «اوگی‌لاوز» بلافاصله شروع به کم‌باد شدن کرد و به افتتاحیه حیرت‌انگیز و پایینِ تنها ۴۴۳,۹۰۱ دلار رسید. برای هر سالن، این یعنی فقط ۲۰۶ دلار. بله، در آن هفته تعداد زیادی فیلم خانوادگی قدرتمند وجود داشت که جایگاه‌های مناسبی در جدول باکس آفیس داشتند و همگی بالاتر از «اوگی‌لاوز» قرار گرفتند.

اما این فیلم آنقدر عجیب و غریب است که می‌توان گفت در فضای خودش سیر می‌کند و نیاز داشت ثابت کند که سینماروها علاقه‌مند هستند که اساساً دادنِ آیپد به کودک نوپا برای تماشای «کوکوملون» را به یک تجربه سینمایی تبدیل کنند. مخاطبان به اتفاق آرا آن را رد کردند (فقط ۱ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت) و این فیلم تا زمان نگارش این متن، رکورد بدترین افتتاحیه باکس آفیس تاریخ را برای بیش از دوازده سال حفظ کرده است.

جمع‌بندی

فهرست بدترین افتتاحیه های تاریخ سینما فقط ردیفی از اعداد و ارقام نیست؛ بلکه یادآوری این نکته است که در سینما، هیچ فرمول جادویی برای موفقیت وجود ندارد. حتی با بودجه‌های کلان، بازیگران مشهور و تبلیغات گسترده، اگر روح اثر با مخاطب ارتباط نگیرد یا زمان‌بندی اشتباه باشد، سقوط حتمی است. شما کدام یک از این فیلم‌ها را دیده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید فیلم‌های این لیست لیاقت این شکست را داشته‌اند؟

منبع


0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

لینک های مفید