در اولین آخرهفته اکران فیلم Five Nights at Freddy’s 2، تماشاگران با قدرت به پیتزافروشی فردی فزبیر برگشتند و یکی از معمولا کمرمقترین آخرهفتههای پس از شکرگزاری را در گیشه جان تازهای دادند.
فیلم Five Nights at Freddy’s 2، دومین اقتباس سینمایی از مجموعه بازیهای ترسناک اسکات کاثون، به آسانی جایگاه نخست را تصاحب کرد و در آمریکا با افتتاحیه ۶۳ میلیون دلاری شروع شد؛ رقمی که بسیار بالاتر از پیشبینی ۳۵ تا ۴۰ میلیون دلاری بود، هرچند هنوز به ۸۰ میلیون دلاری نمیرسد که قسمت اول در سال ۲۰۲۳ به آن دست یافته بود. نکته مهم این است که قسمت اول به طور همزمان در سینما و پلتفرم Peacock منتشر شد و در نهایت با بودجه ۲۰ میلیون دلاری نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار فروخت.
با این حال Five Nights at Freddy’s 2 یک پیروزی کامل برای یونیورسال، پخشکننده فیلم و بلامهاوس، تهیهکننده اثر، به حساب میآید؛ شرکتی که پس از پشت سر گذاشتن سالی سخت با شکستهایی مانند M3GAN 2.0، Wolf Man و Drop، به شدت به چنین موفقیتی نیاز داشت. Blumhouse-Atomic Monster که سازنده آثاری مثل The Purge و Get Out است، با موفقیت فیلم Black Phone 2 در پاییز گذشته و حالا با Five Nights at Freddy’s 2 مسیر خود را دوباره پیدا کرده است. این فیلم همچنین تازهترین اقتباس موفق از یک بازی ویدئویی است، پس از آثاری مانند A Minecraft Movie و The Super Mario Bros. Movie.
جف باک، تحلیلگر Exhibitor Relations، میگوید: «اقتباسهای ویدئویی در گیشه غوغا کردهاند. هیچ ژانری مثل اینها توجه نسل جوان سینماروها را جلب نمیکند.»
هزینه تولید Five Nights at Freddy’s 2 تنها ۳۶ میلیون دلار بوده و بنابراین برای استودیو بسیار سودآور خواهد بود. جاش هاچرسون، ماتیو لیلارد، الیزابت لیل و پایپر روبیو در این دنباله بازمیگردند؛ داستانی درباره یک نگهبان شبانه سابق که باید با مجموعهای از رباتهای قاتل روبهرو شود. اما تامی، کارگردان قسمت اول، بار دیگر پشت دوربین قرار داشت. فیلم در ۷۶ بازار بینالمللی از مکزیک و بریتانیا تا استرالیا، برزیل، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و فرانسه حدود ۴۶ میلیون دلار فروخت تا مجموع جهانی آن به ۱۰۹ میلیون دلار برسد.
یکهتازی انیمیشن Zootopia 2 ادامه دارد

انیمیشن Zootopia 2 محصول دیزنی، که باکس آفیس شکرگزاری را فتح کرده بود، این هفته با ۴۳ میلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفت. این دنباله تا امروز ۲۲۰.۵ میلیون دلار فروش داخلی و ۹۱۵.۸ میلیون دلار فروش جهانی داشته و به راحتی از مرز یک میلیارد دلار عبور خواهد کرد.
دنباله موفق دیگر، Wicked: For Good، در سومین هفته اکران ۱۵.۶ میلیون دلار فروخت و مجموع فروش داخلی خود را تا یکشنبه به ۲۹۵.۸ میلیون دلار رساند.
فیلم Jujutsu Kaisen: Execution از استودیوی Gkids که بخشهایی از انیمه Jujutsu Kaisen را کنار هم قرار میدهد، با ۱۰.۲ میلیون دلار در رتبه چهارم قرار گرفت. فیلم Now You See Me, Now You Don’t محصول Lionsgate نیز با ۳.۵ میلیون دلار پنجم شد و فروش داخلی خود را به ۵۵.۳ میلیون دلار رساند.
در بخش مستقل، Sony Pictures Classics فیلم موزیکال Merrily We Roll Along، نسخه فیلمبرداریشده از اجرای موفق برادوی اثر استیون ساندهیم، را بر ۱,۰۸۴ پرده اکران کرد و ۱.۲ میلیون دلار به دست آورد. ستارگان نمایش جاناتان گراف، دنیل ردکلیف و لیندزی مندز بودند و اثر در گذشته برنده تونی بهترین احیای موزیکال شده بود. Bleecker Street نیز فیلم طنز Fackham Hall را در ۱,۱۱۲ سالن اکران کرد که ۶۲۰ هزار دلار فروخت. Hamnet محصول Focus Features نیز از ۱۱۹ سالن به ۷۴۴ سالن گسترش یافت و ۲.۳ میلیون دلار به دست آورد. این درام تحسینشده درباره ویلیام شکسپیر تاکنون ۴.۲ میلیون دلار فروخته و انتظار میرود یکی از مدعیان اصلی اسکار باشد.
بازگشت تارانتینو به گیشه با فیلم Kill Bill

از دیگر نکات قابل توجه، اکران نسخه طولانی Kill Bill: The Whole Bloody Affair، ترکیب Kill Bill: Vol. 1 و Vol. 2 در قالب یک فیلم چهارونیمساعته، بود که حدود ۳.۲ میلیون دلار فروش داشت. بیشتر توجهها به کوئنتین تارانتینو اما به دلیل شوخی تند اخیرش است؛ جایی که پل دینو را «ضعیفترین مرد دنیا» خطاب کرد و با واکنش شدید مواجه شد.
سالنداران، که پاییز دشواری را با مجموعهای از فیلمهای شکستخورده پشت سر گذاشتهاند، امید دارند آثار پرفروش تعطیلات مانند Wicked: For Good، Zootopia 2 و بلاکباسترهای پیشرو مانند Avatar: Fire and Ash سال پرنوسانشان را با روندی مثبت پایان دهد. مجموع درآمد امسال تنها ۱ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۴ است؛ رقمی که ناامیدکننده است، زیرا تحلیلگران انتظار داشتند این سال به دوران پیش از همهگیری نزدیکتر باشد، زمانی که فروش سالانه به طور معمول از ۹ میلیارد دلار عبور میکرد.
پل درگارا بیدیان، مسئول تحلیل روند بازار در ComScore، میگوید: «هر فیلمی در فصل تعطیلات امسال باید فراتر از حد انتظار عمل کند تا حتی به آن معیار نزدیک شویم.»
اما فراتر از گیشه کمرمق، سینماداران با پرسشهای وجودی تازهای نیز روبهرو هستند؛ بهویژه پس از انتشار خبر توافق نتفلیکس برای خرید وارنر برادرز با رقم ۸۲.۷ میلیارد دلار. چشمانداز غول استریم که یکی از تاریخیترین استودیوهای هالیوود را در اختیار میگیرد، بسیاری را نگران آینده سالنهای سینما کرده است.
باک میگوید: «نتفلیکس دارد یکی از جواهرات تاج هالیوود را تصاحب میکند. آیا این شرکت فیلمها را به شکل معنادار در سینما نگه میدارد یا به همان مدل تجاری خود وفادار میماند که ربطی به سینما ندارد؟ نتفلیکس بلاکباستر را نابود کرد. آیا نوبت سینماهاست؟»