پلتفرم Roblox فاز جدیدی از سیستم لایسنس خود را راهاندازی کرد تا صاحبان و مالکان امتیاز فرایند صدور مجوز را آسانتر مدیریت کنند. پس از افتتاح اولیه این سامانه در ابتدای سال جاری میلادی، این شرکت حالا پلتفرم جدیدی ارائه داده که به صورت «خودسرویس» در اختیار دارندگان IP قرار میگیرد. این تغییر باعث شده همه دارندگان واجد شرایط IP بتوانند مجوز استفاده از آثار خود را برای تجربههای Roblox ارائه دهند و همچنین هر سازندهای که شرایط لازم را داشته باشد، درخواست سازگاری و ساخت تجربه با آن IP را ارسال کند.
این اقدام، به گفته شرکت، موجب تنوع بیشتر و انعطاف بالاتر در Roblox و تبدیل شدن آن به محیطی مناسب برای توسعه ایدههای خلاقانه و آثار جهانی میشود. در آغاز، این پلتفرم با مشارکت چند IP بزرگ از جمله Sega – Netflix – Lionsgate – Kodansha فعالیت خود را شروع کرده بود اما اکنون از همه دارندگان IP واجد شرایط دعوت به همکاری شده است.
از زمان راهاندازی رسمی در ماه جولای (تیر ۱۴۰۴)، بیش از ۱۵۰۰ درخواست استفاده از IP توسط سازندگان ثبت شده است. نتیجه این روند، خلق تجربههای مختلف با محوریت فرنچایزهای مطرحی چون Squid Game – Twilight – Saw – Blue Lock و Now You See Me بوده است. شرکت اعلام کرد Squid Game که توسط “Mr Ducky Studio” ساخته شده، بیش از یک میلیون و ششصد هزار بار مورد علاقه کاربران قرار گرفته و Blue Lock: Rivals ساخته “Pocket Lobster” چهار میلیارد بازدید داشته است.

بر اساس گفته “Greg Hartrell” مدیر ارشد محصول Roblox، دارندگان IP اختیار کامل تعیین استانداردهای خود و تصمیمگیری درباره صدور مجوز نهایی را دارند. این روند نهتنها آزادی عمل بیشتری برای سازندگان ایجاد میکند بلکه فرصتی برای حضور آثار متنوعتر در این پلتفرم را فراهم میسازد.
