دنباله ترسناک شرکتهای یونیورسال و بلومهاوس یعنی فیلم Black Phone 2 آغازگر فصل هالووین بود و با فروش ۲۶.۵ میلیون دلار از ۳۴۱۱ سالن در آمریکای شمالی، صدر جدول باکس آفیس این آخر هفته را از آن خود کرد. این فروش برای آخر هفتهای که در مجموع آرام و کمرمق بود، رقم قابل توجهی محسوب میشود.
Black Phone 2 مطابق انتظار و اندکی بهتر از قسمت نخست خود اکران شد. فیلم اصلی Black Phone در سال ۲۰۲۲، زمانی که سینماها تازه از رکود دوران کرونا بیرون آمده بودند، با ۲۳ میلیون دلار کار خود را آغاز کرد. برای مقایسه، با وجود فروش مشابه، آن فیلم در رتبه چهارم جدول قرار گرفت؛ پشت سر Elvis، Top Gun: Maverick و Jurassic World: Dominion در اوج فصل پرفروش تابستان.
اما در مقابل، قسمت دوم Black Phone در یک آخر هفته نسبتاً خلوت اکتبر بهتنهایی میداندار شد. تازهوارد دیگر این هفته، کمدی درجه R شرکت لاینزگیت با نام Good Fortune بود که با فروش ۶.۲ میلیون دلار از ۲۹۹۰ سالن در رتبه سوم قرار گرفت. جایگاه دوم نیز به دنباله علمیتخیلی دیزنی یعنی Tron: Ares رسید که با ۱۱.۱ میلیون دلار از ۴۰۰۰ سالن، افت ۶۶ درصدی نسبت به هفته نخست خود را تجربه کرد. بر اساس آمار کاماسکور، باکس آفیس اکتبر امسال تاکنون ۱۱ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۴ است، در حالی که مجموع فروش سالانه ۴ درصد بالاتر از سال گذشته اما بیش از ۲۰ درصد پایینتر از دوران پیش از همهگیری کرونا است.
Black Phone 2 در گیشه بینالمللی نیز ۱۵.۵ میلیون دلار فروخت تا مجموع جهانی آن به ۴۲ میلیون دلار برسد. هرچند نتیجه امیدوارکنندهای است، اما یونیورسال و بلومهاوس برای بازگرداندن اتان هاوک در نقش قاتل زنجیرهای با نام The Grabber هزینه بیشتری کردند. بودجه ساخت دنباله ۳۰ میلیون دلار بود در حالی که قسمت نخست تنها ۱۸ میلیون دلار هزینه داشت. Black Phone 2 نقدهای نسبتاً مثبتی دریافت کرده اما تماشاگران آن را به گرمی قسمت اول نپذیرفتند؛ امتیاز B از نظرسنجی CinemaScore در مقابل B+ برای نسخه نخست.
جیم اُر، رئیس توزیع داخلی یونیورسال، میگوید: «دهانبهدهان شدن فیلم در آخر هفته رشد کرده. دلیلش روشن است: بلومهاوس و کارگردان اسکات دریکسون فیلمی واقعاً ترسناک با گروه بازیگری عالی ساختهاند؛ دقیقاً همان چیزی که مردم میخواهند روی پرده ببینند.»
از آنجا که درآمد فروش بلیت معمولاً بهطور مساوی بین استودیوها و سالنهای سینما تقسیم میشود، فیلم Black Phone 2 برای تبدیل شدن به بازگشتی بزرگ برای بلومهاوس باید مدت بیشتری روی پرده بماند. امپراتوری کمهزینه فیلمهای ترسناک بلومهاوس، که پشت پروژههایی چون Paranormal Activity، The Purge، Get Out و Halloween قرار داشته، سالها یکی از موفقترین تولیدکنندگان هالیوود بود، اما طی یک سال گذشته با چند شکست پیاپی از جمله Wolf Man و M3GAN 2.0 دوران سختی را پشت سر گذاشته است. این شرکت در ماه دسامبر نیز دنباله Five Nights at Freddy’s 2 را در صف اکران دارد.
فیلم Good Fortune نقدهای نسبتاً خوبی گرفته (۷۸ درصد در Rotten Tomatoes) و تماشاگران نیز در CinemaScore به آن نمره B+ دادهاند، اما مخاطبان کافی برای خرید بلیت این فیلم ۳۰ میلیون دلاری جذب نشدند. عزیز انصاری در نخستین تجربه کارگردانی خود، فیلم را ساخته و در آن نیز بازی میکند. داستان درباره فرشتهای خوشنیت اما نالایق (با بازی کیانو ریوز) است که باعث جابهجایی بدن بین یک کارگر فریلنسر (انصاری) و یک سرمایهگذار ثروتمند (ست روگن) میشود.
دیوید ای. گراس، مدیر شرکت مشاوره Franchise Entertainment Research میگوید: «برای یک کمدی شخصیتمحور و اورجینال، افتتاحیه قابل قبولی است.» با این حال او معتقد است که «حتی با حضور کیانو ریوز، احتمال جبران هزینههای تولید کم است.»
در همین حال، فیلم Tron: Ares نیز در تلاش است تا از زیان فاصله بگیرد. این اثر علمیتخیلی تاکنون پس از دو هفته اکران، ۵۴.۶ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۱۰۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. هرچند عبور از مرز ۱۰۰ میلیون دلاری دستاوردی مهم است، اما دیزنی برای ساخت فیلم ۱۸۰ میلیون دلار و برای تبلیغات آن چند ده میلیون دیگر هزینه کرده است؛ بنابراین Tron: Ares برای بازگشت سرمایه باید مدت طولانیتری در سینماها بماند.
در رتبههای بعدی، فیلم درام-کمدی چانینگ تیتوم با نام Roofman و کمدی اکشن لئوناردو دیکاپریو با عنوان One Battle After Another قرار دارند.
Roofman در دومین آخر هفته خود ۳.۷ میلیون دلار از ۳۳۷۰ سالن فروخت که نشاندهنده افت ۵۵ درصدی نسبت به افتتاحیه است. این فیلم تاکنون ۱۵.۵ میلیون دلار در داخل و ۱۶.۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته؛ رقمی اندک اما قابل قبول در برابر بودجه ۱۸ میلیون دلاری.
One Battle After Another نیز با فروش ۳.۷۵ میلیون دلار از ۲۵۳۲ سالن در چهارمین هفته اکران، مجموع داخلی خود را به ۶۱ میلیون دلار رساند. این فیلم محصول وارنر برادرز و به کارگردانی پل توماس اندرسن، در بازارهای بینالمللی نیز عملکرد خوبی داشته و تاکنون ۱۰۰ میلیون دلار فروخته تا مجموع جهانیاش به ۱۶۲.۵ میلیون دلار برسد. رقمی چشمگیر برای فیلمی اورجینال، درجه R و نزدیک به سه ساعت.
با این حال، استودیو بیش از ۱۳۰ میلیون دلار برای تولید و حدود ۷۰ میلیون دلار برای تبلیغ فیلم هزینه کرده و بنابراین باید به فروش حدود ۳۰۰ میلیون دلار برسد تا سر به سر شود. بر اساس برآورد منابع آگاه از وضعیت مالی پروژههای مشابه، فیلم احتمالاً در اکران سینمایی حدود ۱۰۰ میلیون دلار ضرر خواهد داد؛ هرچند وارنر برادرز این برآورد را رد کرده است. با این حال One Battle After Another از امیدهای اصلی فصل جوایز است و ارزش آن برای شرکت صرفاً در تراز مالی خلاصه نمیشود.
در جایگاه ششم، درام Truth and Treason از استودیو Angel با فروش نهچندان چشمگیر ۲.۷ میلیون دلار از ۲۱۰۶ سالن قرار گرفت. این فیلم که در دوران جنگ جهانی دوم میگذرد، داستان نوجوانی را روایت میکند که علیه رژیم نازی در آلمان مقاومت میکند. تماشاگران در نظرسنجی CinemaScore به آن نمره A دادهاند.
در همین حال، تریلر الهامگرفته از جنبش #MeToo به کارگردانی لوکا گوادانینو با نام After the Hunt در گسترش سراسری خود نتوانست توجه چندانی جلب کند و با فروش ۱.۵۶ میلیون دلار از ۱۲۳۸ سالن در رتبه هفتم ایستاد. این فیلم پس از یک هفته اکران محدود، در مجموع تنها ۱.۷۷ میلیون دلار فروخته؛ نتیجهای ناامیدکننده برای اثری با حضور بازیگران مطرحی چون جولیا رابرتس، آیو اَدِبیری و اندرو گارفیلد.
در اکران محدود، فیلم برنده نخل طلا از جعفر پناهی با عنوان It Was Just an Accident در سه سالن در نیویورک و لسآنجلس ۶۸ هزار دلار فروخت؛ میانگین ۲۲ هزار دلار به ازای هر سالن. این فیلم که توسط نئون پخش شده و یکی از مدعیان فصل جوایز است، از زمان اکران روز چهارشنبه تاکنون ۱۱۵ هزار دلار فروش داشته است.
در سوی دیگر، درام-کمدی ریچارد لینکلیتر با نام Blue Moon میان آثار مستقل عملکرد ضعیفتری داشت. این فیلم از پنج سالن تنها ۶۷ هزار دلار فروش کرد و میانگین ۱۳۴۱۲ دلار به ازای هر سالن به دست آورد. اتان هاوک نیز در این فیلم (در نقشی کاملاً متفاوت از Black Phone 2) در نقش ترانهسرا لورنز هارت بازی میکند که در شب افتتاحیه نمایش موزیکال جدید همکار سابقش، ریچارد راجرز، خاطراتش را مرور میکند.