logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

اخبار تکنولوژی

بی‌ام‌و با شاسی‌بلند برقی iX3 قصد دارد مدل Y تسلا را پشت سر بگذارد‌

خانه » بی‌ام‌و با شاسی‌بلند برقی iX3 قصد دارد مدل Y تسلا را پشت سر بگذارد

avatar
Author

نویسنده


  • 2025-08-04

بی‌ام‌و در حال معرفی مدل جدید شاسی‌بلند برقی iX3 برای سال ۲۰۲۶ است که از لحاظ برد حرکتی و سرعت شارژ از تسلا مدل Y پیشی می‌گیرد، در حالی‌که قیمت آن در سطحی مشابه باقی می‌ماند. مدل تازه‌ی iX3 همچنین به رایانه‌ی رانندگی خودکاری مجهز بوده که توان پردازشی آن ۲۰ برابر نسخه‌ی پیشین است.

در تاریخ پنجم سپتامبر (۱۵ شهریور)، بی‌ام‌و نسل جدید شاسی‌بلند برقی iX3 را معرفی خواهد کرد که مستقیماً رقابت با تسلا مدل Y را هدف قرار داده است و از مشخصات موسوم به “سه‌گانه‌ی ۴۰۰” بهره می‌برد:؛ یعنی ۴۰۰ مایل برد حرکتی طبق استاندارد EPA، توان شارژ ۴۰۰ کیلووات و قدرت خروجی ۴۰۰ اسب بخار.

قیمت پایه‌ی مدل جدید iX3 در ایالات متحده از حدود ۵۵٬۰۰۰ دلار آغاز می‌شود و در قبال مبلغ اضافی ۵٬۰۰۰ دلاری نسبت به مدل Y چهارچرخ متحرک، بی‌ام‌و یک سامانه‌ی انتقال قدرت ۸۰۰ ولتی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی پانورامیک iDrive که در سرتاسر پایین شیشه‌ی جلو کشیده شده، قابلیت شارژ دوطرفه، و هندلینگی بی‌نقص که از ویژگی‌های شناخته‌شده‌ی این برند است ارائه می‌دهد.

تسلا مدل Y

بررسی‌ها و آزمایش‌های اولیه‌ی بی‌ام‌و iX3 نشان می‌دهد که این خودرو قادر است طی ۱۰ دقیقه شارژ از طریق ایستگاه مناسب، بیش از ۲۰۰ مایل برد اضافه کند؛ قابلیتی که از طریق باتری‌های استوانه‌ای اختصاصی بی‌ام‌و با چگالی انرژی ۲۰ درصد بالاتر ممکن شده است.در مقام مقایسه، تنها خودروی ۸۰۰ ولتی تسلا یعنی سایبرتراک، از سلول‌های ۴۶۸۰ استفاده می‌کند که به دلیل ناکارآمدی حرارتی، منحنی شارژ آن زیر سؤال رفته و در مدت ۱۵ دقیقه تنها حدود ۱۴۰ مایل برد اضافه می‌کند. در مقابل، مدل ۲۰۲۶ iX3 از باتری بسیار بزرگ‌تری با ظرفیت بیش از ۱۰۰ کیلووات‌ساعت بهره‌مند است که عبور از مرز ۴۰۰ مایل برد در آزمون دقیق EPA را توجیه می‌کند.

آزمایش‌کنندگان iX3 عملکرد خودرو در زمینه‌ی پایداری، کشش و ترمزگیری را مورد ستایش قرار داده‌اند، چرا که بی‌ام‌و اکنون ورودی‌های چهار رایانه‌ی یکپارچه موسوم به Superbrain را تجمیع کرده که توان پردازشی آن‌ها نسبت به نسل قبل ۲۰ برابر افزایش یافته است. این واحدها مسئول عملکردهای خودران نظیر حفظ در خط حرکت یا پارک دوبل، کنترل‌های پایداری، سیستم سرگرمی-اطلاعاتی، و همچنین امکانات پایه‌ای مانند قفل درها یا تهویه مطبوع هستند. این رایانه‌های پیشرفته با خنک‌کاری مایع طراحی شده‌اند و موجب حذف شمار زیادی از کنترلرها، فیوزها و نزدیک به ۲۰۰۰ متر سیم‌کشی اضافه شده‌اند، ضمن آن‌که مصرف انرژی بخش الکترونیکی را ۲۰ درصد کاهش داده‌اند.

بدیهی است که اگرچه تسلا مدل Y سریع‌ترین خودروی برقی از نظر شتاب، برد یا سرعت شارژ محسوب نمی‌شود، اما در بازار ایالات متحده با تکیه بر سامانه‌ی رانندگی خودکار FSD تسلا، عملکردی درخشان دارد؛ قابلیتی که بی‌ام‌و در پی تقلید از آن نیست. اکنون باید دید که آیا iX3 جدید، با وجود برتری در بسیاری از جنبه‌های فنی، خواهد توانست در بازار آمریکا جایگاهی قابل‌توجه بیابد؛ بازاری که بی‌ام‌و در آن همواره به خاطر امکانات ممتاز و تجربه‌ی رانندگی سطح بالا شناخته شده است.

منبع خبر

دانلود آهنگ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری