سالهاست که کنسولهای بازی، سلطان بلامنازع اتاقهای نشیمن بودهاند. همه چیز بسیار ساده بود: کنسول را روشن میکردیم و در عرض چند ثانیه وارد دنیای بازی میشدیم. برندهایی مانند پلیاستیشن، ایکسباکس، سگا و نینتندو توانستهاند با همین سادگی، نسلهایی از طرفداران وفادار را جذب کنند. اما امروز شاهد تغییراتی هستیم؛ برخی از این تغییرات از قبل اتفاق افتادهاند (مانند خداحافظی کنسولهای سگا) و این روزها نیز به آرامی شاهد رشد روزافزون استفاده از کامپیوترهای گیمینگ در میان کاربران هستیم.
البته نمیتوان گفت که دوران کنسولها به پایان رسیده است. آنها همچنان فروش خوبی دارند و تجربیات منحصر به فردی ارائه میدهند. اما اگر به روندهای فعلی صنعت بازی نگاه کنیم – هم از نظر فناوری و هم سلیقه بازیکنان – به وضوح میتوان این تغییر جهت را مشاهده کرد.
در دنیایی که یک کامپیوتر گیمینگ میتواند کارهای بسیار بیشتری انجام دهد، داشتن یک دستگاه جداگانه فقط برای بازیکردن، منسوخ به نظر میرسد. با افزایش قیمت بازیها و خدمات اشتراکی توسط شرکتهایی مانند سونی، طبیعی است که بسیاری از گیمرها به فکر گزینههای جایگزین باشند. در بسیاری موارد، سرمایهگذاری روی یک سیستم گیمینگ مناسب میتواند گزینه بهتری باشد؛ زیرا هم برای بازی کردن مناسب بوده و هم استفادههای کاربردی دیگری دارد.
یک دستگاه، هزاران کاربرد
یک کامپیوتر گیمینگ فقط برای بازیکردن نیست. این دستگاه در عین حال یک مرورگر اینترنت، ابزار کار و استودیوی خلاقیت رسانهای است؛ همه در یک دستگاه. این کاربردهای فراوان، باعث ارزشمند شدن این دستگاهها است. این ویژگی مخصوصا در دنیای امروز که کاربران انتظار دارند از دستگاههایشان استفادههای متعددی داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است. وقتی بتوانید با یک دستگاه هم بازی کنید، هم کارهای روزمره را انجام دهید و هم پروژههای خلاقانه پیادهسازی کنید، انتخاب کامپیوتر گیمینگ منطقیترین گزینه خواهد بود.
از نظر عملکرد سختافزاری نیز کامپیوترها برتری واضحی دارند. سختافزارهای کامپیوتری بسیار سریعتر از چرخههای تولید کنسولها پیشرفت میکنند و امکان ارتقا و تطبیق با فناوریهای جدید نیز در آنها بسیار سادهتر است. هر زمان که نیاز باشد میتوانید کارت گرافیک، پردازنده یا حافظه سیستم خود را ارتقا دهید. دیگر نیازی نیست پنج تا هفت سال منتظر نسل جدید کنسولها بمانید. با کمی برنامهریزی و انتخاب هوشمندانه قطعات، یک سیستم گیمینگ خوب میتواند سالها قدرت خود را حفظ کند و از عهده اجرای بازیهای نسلهای مختلف برآید.
یکی دیگر از مزایای منحصر به فرد کامپیوترها، امکان اجرای بازیهای قدیمی از طریق شبیهسازهاست. با سختافزار مناسب، میتوانید بازیهایی از کنسولهای قدیمی مانند NES تا پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ را اجرا کنید. حتی برای کنسولهای نسل قبلی نیز شبیهسازهای قابل قبولی وجود دارد.
البته بحثهای حقوقی درباره دانلود ROMها وجود دارد، اما نمیتوان انکار کرد که این قابلیت برای حفظ تاریخچه بازیهای ویدئویی بسیار ارزشمند است. یک کامپیوتر گیمینگ در واقع ماشین زمانی است که به شما امکان میدهد تجربه بازیهایی را که امروزه دسترسی به سختافزار اصلی آنها دشوار است، دوباره زنده کنید.
آیا هزینه بیشتری دارد؟
یکی از استدلالهای رایج طرفداران کنسولها، قیمت پایینتر آنهاست. درست است که قیمت اولیه یک کنسول جدید از یک سیستم گیمینگ حرفهای کمتر است. اما این مقایسه سطحی است. وقتی هزینههای جانبی مانند اشتراک آنلاین، تعویض دستهبازیها و خرید بازیها با قیمت کامل را در نظر بگیرید، معادله تغییر میکند.
در دنیای کامپیوتر، همیشه میتوانید از تخفیفهای دورهای، مادهای رایگان و رقابت قیمتی بین فروشگاههای مختلف بهره ببرید. معمولاً بازیها با نصف قیمت نسخه کنسول در دسترس هستند. حتی گاهی میتوان بازیهای AAA را از پلتفرمهایی مانند اپیک گیمز به صورت رایگان دریافت کرد.
نکته مهم دیگر آزادی عمل در انتخاب است. در کامپیوتر محدود به یک فروشگاه یا نوع خاصی از کنترلر نیستید. این انعطافپذیری به کاربران قدرت انتخاب بیشتری میدهد که در بلندمدت به معنای صرفهجویی بیشتر و تجربه بازی غنیتر است.
بازیهای انحصاری، دیگر انحصاری نیستند!
سالهاست که سازندگان کنسول از بازیهای انحصاری به عنوان سلاح اصلی رقابت استفاده میکنند. اما این استراتژی در حال تغییر است. سونی که زمانی سختگیرانه از انحصاریهای خود محافظت میکرد، حالا بسیاری از بازیهای مطرح پلیاستیشن مانند «خدای جنگ» و «مرد عنکبوتی» را با تأخیر یک تا دو ساله به کامپیوترها میآورد. مایکروسافت حتی پیشتازتر است و اغلب بازیهای استودیوهایش را همزمان برای ایکسباکس و ویندوز منتشر میکند. در حال حاضر فقط نینتندو است که همچنان به استراتژی انحصاری پایبند است و برای بازی کردن آثارش باید حتماً کنسول این شرکت را داشته باشید.
این تغییر رویکرد دلایل روشنی دارد. استودیوهای بازی متوجه شدهاند که عرضه بازی در پلتفرمهای بیشتر به معنای مخاطبان بیشتر و درآمد بالاتر است. سونی دریافته که میتواند یک بازی را ابتدا به طرفداران پلیاستیشن بفروشد، سپس همان بازی را با قیمت کامل به کاربران کامپیوتر عرضه کند.
یکی از جذابترین ویژگیهای بازیهای کامپیوتری، امکان استفاده از مادها (ایجاد شده توسط کاربران) است. برای مثال، به بازی «مرد عنکبوتی ۲» با کمک مادها، دهها لباس جدید اضافه شده؛ گویی از ابتدا بخشی از بازی بودهاند. علاوه بر این، شیدرهای سفارشی و بهبودهای گرافیکی ایجاد شده توسط جامعه گیمرها، تجربه بازی را به سطح کاملاً جدیدی میبرد. در بسیاری موارد، نسخه کامپیوتری یک بازی به لطف این اصلاحات، به نسخه نهایی و کاملتری تبدیل میشود.
آینده بازیها در دستان شما: ظهور کامپیوترهای دستی مانند استیم دک
رشد بازیهای کامپیوتری دلایل دیگری هم دارد. امروزه دیگر لازم نیست برای استفاده از کامپیوتر گیمینگ، حتماً پشت میز بنشینید. لپتاپهای گیمینگ پیشرفته و دستگاههای قابل حملی مانند استیم دک یا ROG Ally این امکان را فراهم کردهاند که بازیهای خود را هرجا که هستید همراه داشته باشید. از طرف دیگر، سرویسهای استریم بازی مانند GeForce Now و Xbox Cloud Gaming روز به روز پیشرفت میکنند و امکان اجرای بازیهای سنگین را حتی روی سختافزارهای ضعیف فراهم میکنند.
جالب اینجاست که خود سازندگان کنسولها نیز به سمت خدمات آنلاین گرایش پیدا کردهاند. سرویسهایی مانند Xbox Game Pass و PlayStation Plus نشان میدهند که تمرکز از سختافزار به سمت محتوا در حال تغییر است. Xbox Game Pass امروزه روی دستگاههای مختلفی از جمله کنسول، کامپیوتر، موبایل و حتی تلویزیونهای هوشمند قابل دسترسی است. تنها چیزی که نیاز دارید یک اتصال اینترنت پرسرعت است. این فناوری اگرچه هنوز در ابتدای راه است، اما بدون شک آینده بازیهای ویدئویی را متحول خواهد کرد.
نسل بعدی ایکس باکس، شبیه کامپیوتر شخصی خواهد بود
شواهد نشان میدهد که نسل بعدی کنسولها ممکن است بیش از هر زمان دیگری به کامپیوترها شبیه باشند. گزارشها حاکی از آن است که معماری ایکسباکس بعدی بسیار نزدیک به کامپیوترهای شخصی خواهد بود. حتی شایعاتی درباره امکان اجرای پلتفرمهایی مانند استیم روی این کنسول وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، مرز بین کنسول و کامپیوتر به کلی محو خواهد شد.
جمعبندی
نتیجه این اتفاقات به معنای ناپدید شدن کنسولها در آینده نزدیک نیست. آنها هنوز مزایای خاص خود را دارند و برای بسیاری از گیمرها گزینه مناسبی محسوب میشوند. اما واقعیت این است که صنعت بازی در حال دگرگونی است.
در دنیایی که بازیها به سمت اتصال بیشتر و قابلیت حمل پیش میروند، کامپیوترها مزایایی ارائه میدهند که کنسولها فعلاً قادر به رقابت با آنها نیستند. اگرچه عرضه بازیهای انحصاری روی کامپیوتر برای توسعهدهندگان سودآور و برای بازیکنان دسترسی راحتتر را به همراه دارد، اما این روند به مرور از جذابیت کنسولها میکاهد.
اگر عجلهای برای بازی کردن ندارید، میتوانید منتظر بمانید تا بازی موردعلاقهتان به کامپیوتر بیاید. آن وقت با یک سیستم مناسب، میتوانید بهترین نسخه ممکن از آن بازی را تجربه کنید.