با کاهش فروش آیفون و رشد قابل توجه گوشیهای میانرده گلکسی A، سامسونگ حالا فقط ۱۸ درصد از اپل عقبتر است.
به گزارش تکراتو و به نقل از phonearena، اپل همچنان صدرنشین بلامنازع بازار موبایل آمریکا است، اما گزارشی تازه از شرکت کانالیس نشان میدهد که سامسونگ در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ فاصله خود را با اپل به شکل قابلتوجهی کاهش داده است؛ موضوعی که میتواند زنگ خطر را برای اپل در کوپرتینو به صدا درآورد.
بر اساس این گزارش، سامسونگ حالا تنها ۱۸ درصد از اپل در سهم بازار آمریکا عقبتر است. شاید این فاصله در نگاه اول زیاد به نظر برسد، اما کافی است بدانیم که در سهماهه دوم سال گذشته، فاصله بین این دو برند ۳۳ درصد بود.
در حالی که اپل در بازه زمانی آوریل تا ژوئن ۲۰۲۵ با کاهش ۱.۶ میلیون دستگاه در فروش آیفونها روبهرو بوده، سامسونگ موفق شده فروش خود را ۲.۳ میلیون دستگاه افزایش دهد.
جالبتر آنکه این رشد فروش سامسونگ، بیشتر از طریق سری میانرده گلکسی A حاصل شده و نه مدلهای پرچمدار گلکسی S25 یا مدل بسیار نازک Edge که در ماه مه عرضه شد.
سامسونگ سال ۲۰۲۵ را با عرضه گلکسی A16 5G در آمریکا آغاز کرد. پس از آن، مدل قویتر و گرانتر گلکسی A36 در ماه مارس عرضه شد و در ادامه هم گلکسی A56 که قدرتمندترین میانرده این خانواده به حساب میآید، روانه بازار شد. این سیر صعودی در فروش، احتمال ادامهدار بودن رشد سامسونگ در سهماهه سوم سال را بالا میبرد.
البته اپل هم در همین دوره برنامههایی دارد؛ اگر خانواده آیفون ۱۷ تا پایان این سهماهه معرفی شود، احتمالاً سهم بازار خود را تثبیت یا حتی افزایش خواهد داد.
در همین حال، برندهای موتورولا و گوگل نیز در جایگاههای سوم و چهارم بازار قرار دارند. هر دو برند اخیراً محصولات جذابی عرضه کردهاند یا در آستانه معرفی محصولات جدید هستند.
بازار موبایل آمریکا در سهماهه دوم ۲۰۲۵ نسبت به مدت مشابه در سال قبل تنها یک درصد رشد داشته که اگرچه رشد کمی است، اما بهتر از افت فروش محسوب میشود.
نکته جالبتر آنکه سهم گوشیهای ساخت هند و ویتنام در بازار آمریکا بهشدت افزایش یافته، در حالی که تعداد گوشیهای ساخت چین بهطور محسوسی کاهش یافته است. دلیل اصلی این تغییر، سیاستهای تجاری پرریسک دونالد ترامپ و اعمال تعرفههای جدید بر کالاهای چینی بوده است.
در واکنش به این سیاستها، برندهای بزرگ فعال در آمریکا تغییرات بزرگی در زنجیره تأمین خود ایجاد کردهاند و بسیاری از آنها با واردات انبوه در حال آمادهسازی برای مواجهه با نوسانات احتمالی در تعرفهها هستند.
همین موضوع باعث میشود رشد یک درصدی در فروش، حتی کمتر از آن چیزی باشد که در ابتدا به نظر میرسد؛ چرا که تقاضای واقعی مشتریان همچنان پایین باقی مانده و نشانهای از فشارهای اقتصادی گسترده در آمریکا است.
در مجموع، خریداران موبایل در آمریکا با شرایط دشواری روبهرو هستند. هرچند برندهایی مانند سامسونگ، موتورولا و گوگل میتوانند به افزایش آمار ارسال محصولات خود افتخار کنند، اما این ارقام لزوماً به معنی فروش واقعی به مصرفکننده نهایی نیست و ممکن است بخش زیادی از آن در انبارها باقی مانده باشد.