دادگاه فدرال آمریکا رسیدگی به پروندهای را آغاز کرده که میتواند آینده سیستم خودران تسلا را تحت تأثیر قرار دهد.
به گزارش تکراتو و به نقل از arstechnica، در هفته جاری، دادگاهی فدرال در میامی بررسی یک پرونده مربوط به مرگومیر ناشی از سیستم کمکراننده تسلا را آغاز کرد. این نخستین بار است که دادگاهی در سطح فدرال، ماجرای تصادفی مرگبار با دخالت سیستم خودران تسلا را مورد رسیدگی قرار میدهد.
پیش از این، مطرحترین پرونده حقوقی علیه تسلا مربوط به مرگ والتر هوانگ بود؛ کسی که در سال ۲۰۱۸ هنگام رانندگی با مدل ایکس، خودروی او بهطور خودکار به دیواره بتنی بزرگراه برخورد کرد و جان باخت. خانواده او در آوریل ۲۰۲۴ از تسلا شکایت کردند اما این پرونده خیلی زود با توافقی محرمانه مختومه شد.
اوایل همین هفته نیز تسلا با خانواده جرمی بنر به توافق رسید. او در سال ۲۰۱۹ زمانی که سیستم تسلا نتوانست یک تریلی را تشخیص دهد و با آن برخورد کرد، جان باخت. سقف خودرو جدا شد و بنر درجا کشته شد.
اما در پروندهای که اکنون در حال بررسی است، تسلا هنوز نتوانسته با شاکیان به توافق برسد. ماجرا به آوریل ۲۰۱۹ در فلوریدا بازمیگردد؛ جایی که جورج مکگی با یک خودروی تسلا از تابلوی ایست عبور کرد و با نایبل بناویدس و دیلون آنگولو که در حال تماشای ستارگان کنار خودروی خود بودند، برخورد کرد. بناویدس کشته شد و آنگولو دچار آسیب مغزی شد.
آنگولو در گفتوگویی در سال ۲۰۲۳ به انبیسی گفت:
احساس میکنم ما مورد آزمایش قرار گرفتیم و این فناوری قبل از اینکه ایمن باشد به خیابانها آمد.
میسی کامینگز، خلبان سابق جنگنده و متخصص سیستمهای خودران، در دادگاه با صراحت نظرش را بیان کرد.
او که در سال ۲۰۲۱ بهعنوان مشاور ارشد در اداره ایمنی بزرگراههای آمریکا منصوب شد و با واکنش تند طرفداران تسلا مواجه بود، در دادگاه گفت به نظر من سیستم خودران تسلا دارای نقص است، چون تسلا آگاهانه اجازه میدهد خودرو در شرایطی رانده شود که این فناوری برای آن طراحی نشده است.
او اضافه کرد که سیستم نظارت کابین تسلا برای هوشیار نگه داشتن راننده کافی نیست و تسلا سابقه طولانی در ترویج استفاده نادرست از این قابلیت دارد. کامینگز همچنین درباره تحقیقاتش در سازمان NHTSA پیرامون تصادفهای مرگبار تسلا از جمله مرگ جاشوا براون در سال ۲۰۱۶ صحبت کرد.
او همچنین به اظهارات آجی فاتاک، مهندس نرمافزار سیستم خودران تسلا، اشاره کرد که در بازجویی رسمی گفته بود تسلا تا پیش از سال ۲۰۱۸ آمار درستی از تصادفهای مربوط به سیستم خودران ثبت نمیکرد. کامینگز تأکید کرد که تسلا میدانست کاربران هشدارها را نادیده میگیرند، اما باز هم اقدامی جدی انجام نداد.
او افزود تسلا آگاه بود که سردرگمی بین وضعیتهای مختلف سیستم وجود دارد؛ برای مثال راننده فکر میکرد اتوپایلوت فعال است، درحالیکه سیستم از کار افتاده بود.
مندل سینگر، کارشناس آمار از دانشگاه کیس وسترن، در دادگاه از تحلیلهای آماری تسلا بهشدت انتقاد کرد. او گفت هیچ مطالعه مستقل و معتبری وجود ندارد که دادههای خام تسلا را بررسی کرده باشد. تسلا اساساً دادهها را بهشکل گمراهکنندهای ارائه میدهد.
سینگر توضیح داد که در خودروهای غیرتسلا، تصادفها بر اساس گزارشهای پلیس ثبت میشوند، صرفنظر از اینکه سیستمهای ایمنی فعال بودند یا نه. اما تسلا اطلاعات را به شکل متفاوت و ناهماهنگ گزارش میدهد و برای سالها ادعاهای نادرست خود را در وبسایتش حفظ کرده است.
او در پاسخ به این سؤال که آیا حاضر است مقالهای از سوی تسلا درباره این آمارها را برای داوری علمی بپذیرد، گفت این رد شدنش خیلی سریع و آسان خواهد بود.
هرچند هنوز احتمال توافق تسلا با شاکیان وجود دارد، اما ممکن است این پرونده تا صدور رأی نهایی ادامه یابد. ادوارد نیدرمایر، نویسنده و تحلیلگر باسابقه تسلا، گفت:
در این پرونده، خانواده قربانیها پیشتر از راننده خودرو غرامت نسبتاً مناسبی دریافت کردهاند. به همین دلیل احتمال کمتری دارد که پیشنهادهای مالی تسلا برای سازش را بپذیرند. این بار بیشتر دنبال اجرای عدالت هستند.
او افزود که قاضی پرونده درباره محرمانه بودن برخی اطلاعات تصمیمهایی گرفته که شاید به نفع تسلا باشد. از طرفی، ممکن است تسلا پیشنهاد مالی را آنقدر بالا ببرد که رد کردنش غیرممکن شود.