logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

اخبار کوتاه

اجبار هوش مصنوعی گوگل ؛ یا محتوایت را بده، یا از جستجو حذف شو‌

خانه » اجبار هوش مصنوعی گوگل ؛ یا محتوایت را بده، یا از جستجو حذف شو

avatar
Author

نویسنده


  • 2025-05-22

[

گوگل به جای دادن حق انتخاب، ناشران را مجبور کرده محتوایشان در اختیار هوش مصنوعی‌اش قرار گیرد؛ حتی اگر نخواهند.

realmerealme

به گزارش تکراتو و به نقل از androidheadlines، اسناد دادگاهی که توسط Bloomberg منتشر شده‌اند، اطلاعات جالبی درباره تصمیمات گوگل ارائه می‌دهند.

بر اساس این اسناد، گوگل تصمیم گرفته به ناشران اجازه ندهد از نمایش محتوایشان در نتایج جستجوی هوش مصنوعی انصراف دهند. این یعنی اگر سایتی بخواهد در نتایج جستجوی گوگل دیده شود، باید با استفاده از محتوایش توسط مدل‌های هوش مصنوعی گوگل هم موافقت کند، حتی اگر خودش راضی نباشد.

گوگل ظاهراً ابتدا در نظر داشت به ناشران اجازه دهد خودشان تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند محتوایشان در قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل استفاده شود یا نه. اما در نهایت تصمیم گرفت چنین امکانی را ارائه نکند. دلیلش؟ طبق یکی از اسناد داخلی، این قابلیت‌ها در حال تبدیل شدن به بستری برای کسب درآمد هستند.

این سند که توسط یکی از مدیران جستجوی گوگل به نام چتنا بیندرا نوشته شده، در جریان دادگاه ضد انحصار آمریکا که علیه گوگل برگزار شد منتشر شده است. همان دادگاهی که گوگل سال گذشته در آن شکست خورد و بخش نهایی آن نیز به‌تازگی به پایان رسید.

دسترسی عظیم گوگل به داده‌های اینترنتی از طریق موتور جستجویش، یک مزیت بزرگ در رقابت با شرکت‌هایی مانند OpenAI محسوب می‌شود. اما این موضوع برای سایت‌هایی که محتوایشان مبنای خروجی هوش مصنوعی گوگل قرار می‌گیرد، می‌تواند آسیب‌زا باشد.

خلاصه‌هایی که توسط قابلیت AI Overviews و سایر ابزارهای هوش مصنوعی گوگل تولید می‌شوند، باعث می‌شوند کاربران کمتر روی لینک‌ها کلیک کنند و همین، بازدید سایت‌ها را کاهش می‌دهد.

طبیعی است که ناشران تمایل داشته باشند محتوایشان در این خلاصه‌ها استفاده نشود، اما انتخابی در این زمینه ندارند؛ و همین نکته، مشکل اصلی است.

اسناد نشان می‌دهند که گوگل حتی ایده خط قرمز مشخصی را بررسی کرده بود که به ناشران اجازه می‌داد استفاده از محتوایشان در زمان واقعی توسط مدل‌های هوش مصنوعی را مسدود کنند، اما نه در زمینه آموزش مدل‌های کلی مانند AI Overviews. گزینه‌ای دیگر نیز بررسی شده بود که آن را «احتمالاً بی‌ثبات» توصیف کرده بودند.

این گزینه پیشنهاد می‌کرد که هیچ کنترل اضافی‌ای در اختیار ناشران قرار نگیرد و تنها گزینه‌شان این باشد که اگر ناراضی هستند، به‌طور کامل از ایندکس شدن در جستجو انصراف دهند.

در سال 2023، گوگل امکان انصراف ناشران از آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را فراهم کرده بود. اما این گزینه شامل ابزارهایی مثل AI Overviews که به‌صورت مستقیم با جستجو در ارتباط هستند نمی‌شود.

تنها راهی که برای ناشران باقی می‌ماند، جلوگیری کامل از خزیده شدن سایتشان توسط Googlebot است؛ چیزی که منجر به حذف کل وب‌سایت از نتایج جستجو می‌شود و برای بسیاری از سایت‌ها به‌معنای از بین رفتن دیده‌شدن در فضای آنلاین است.

گوگل در زمان عرضه قابلیت AI Overview در سال گذشته، به‌طور پنهانی اطلاعات مربوط به کنترل ناشران را به‌روزرسانی کرده و هیچ اطلاع‌رسانی عمومی‌ای درباره آن انجام نداد. این شرکت تأکید کرده که اسناد منتشرشده فقط فهرستی از گزینه‌هایی است که در مراحل اولیه مورد بررسی بوده‌اند و الزاماً به تصمیم نهایی منجر نشده‌اند.

در پاسخ به این مسئله، یکی از سخنگوهای گوگل در گفتگو با سایت The Verge اعلام کرده است:

«ناشران همیشه کنترل کرده‌اند که محتوایشان چگونه برای گوگل در دسترس قرار بگیرد. مدل‌های هوش مصنوعی برای سال‌ها در بخش جستجوی گوگل استفاده شده‌اند و به نمایش بهتر سایت‌های مرتبط و جذب بازدید برای آن‌ها کمک کرده‌اند.»

اما واقعیت این است که اکنون بسیاری از ناشران بین دیده شدن در جستجوی گوگل و از دست دادن کنترل بر محتوایشان، باید یکی را انتخاب کنند؛ انتخابی که چندان هم اختیاری نیست.

منبع ]

دانلود آهنگ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

لینک های مفید