تعرفهها در طول ماه گذشته، موضوع اصلی گفتگوها بودهاند. این تعرفهها، که به سرعت و با نرخهای متفاوتی برای کشورهای گوناگون اعلام شدند، زنجیرههای تأمین را دچار اختلال کرده و شرکتها را ناگزیر ساختهاند تا با پذیرش هزینههای رو به افزایش واردات کالاها به ایالات متحده یا انتقال این هزینهها به مصرفکنندگان از طریق افزایش قیمت، با این وضعیت دست و پنجه نرم کنند.
دولت آمریکا تعرفههای سنگینی به میزان ۱۴۵ درصد بر کالاهای وارداتی از چین اعمال کرده است. بنابراین برای وارد کردن کالایی به ارزش ۱۰۰ دلار از چین به آمریکا، علاوه بر آن مبلغ باید ۱۴۵ دلار دیگر نیز پرداخت شود تا کالا از گمرک ترخیص شود. بنابراین، هزینه نهایی کالا به ۲۴۵ دلار میرسد. از آنجایی که اکثر آیفونهای ارسالی به ایالات متحده در چین تولید میشوند، برخی برآوردها نشان میدهند که با این نرخهای تعرفه، قیمت یک دستگاه آیفون در بازار آمریکا میتواند تا ۳۰۰۰ دلار نیز افزایش یابد.
در مقایسه با اپل، شرکت سامسونگ وابستگی کمتری به چین دارد؛ چرا که ویتنام محل اصلی تولیدگوشیهای سامسونگ است. این کشور میزبان یکی از بزرگترین کارخانههای تولیدی سامسونگ بوده که محصولات تولید شده در آن به اقصی نقاط جهان، از جمله ایالات متحده، صادر میشوند. با این وجود، ویتنام نیز با تعرفه ۴۶ درصدی روبرو شده و بنابراین حتی سامسونگ نیز احتمالاً مجبور خواهد شد تا تولیدات خود را به کشورهایی با نرخ تعرفه پایینتر منتقل کند.
شرکتهایی نظیر اپل و سامسونگ پیش از این نتوانسته بودند اثرات مالی این تعرفهها را به دقت مشخص کنند، تا اینکه اکنون شرکت اپل نشان داده که این موضوع تا چه اندازه برای آنان هزینهبر بوده است.
تیم کوک، مدیرعامل اپل، در جریان نشست مالی مربوط به سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵ این شرکت اعلام کرد که با وجود اینکه این شرکت قادر به تخمین دقیق تأثیر تعرفهها نیست، اما برآورد کرده که اگر شرایط فعلی ادامه یابد و تعرفههای جدیدی اعمال نشوند، «ما تخمین میزنیم که این موضوع حدود ۹۰۰ میلیون دلار به هزینههای ما اضافه خواهد کرد.»
بنابراین اپل احتمالاً در هر فصل نزدیک به یک میلیارد دلار زیان خواهد دید، البته به شرط آنکه اوضاع از این وخیمتر نشود. این رقم کمتر از ۱ درصد از درآمد ۹۵.۴ میلیارد دلاری اپل در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ است. این ارقام سایر شرکتهای فناوری، از جمله سامسونگ، را وادار به توجه میکند.
اپل قصد دارد همانند سامسونگ به کشور هند نقل مکان میکند، زیرا نرخ تعرفه ۲۶ درصدی در آنجا هنوز به طور چشمگیری از ویتنام پایینتر است. این شرکت گوشیهای آیفون مخصوص بازار آمریکا را در هند تولید خواهد کرد، در حالی که تبلتهای آیپد، رایانههای مک و سایر محصولات در ویتنام ساخته خواهند شد. تولید آیفون برای سایر نقاط جهان همچنان در چین صورت خواهد گرفت. انتظار میرود که سامسونگ نیز از کارخانه خود در هند برای تولید دستگاههای گلکسی برای فروش در بازار آمریکا بهره ببرد.
این تغییرات در زنجیره تأمین میتوانند مفید واقع شوند، اما این وضعیت دائمی نیست، چونکه هنوز مشخص نیست که وضعیت تعرفهها در ماههای آینده چگونه خواهد بود. بنابراین، هزینههای واقعی ممکن است در هر فصل از ۹۰۰ میلیون دلار فراتر رود.
تعرفهها احتمالاً شرکت سامسونگ را در مقایسه با اپل، در معرض مخاطرات مالی بیشتری قرار خواهند داد. اپل عمدتاً کالاهای مصرفی از قبیل گوشی هوشمند، تبلت، ایرباد بیسیم، رایانه و موارد مشابه تولید میکند. در مقابل، سامسونگ علاوه بر تولید تمامی این محصولات، قطعاتی نظیر حسگرهای دوربین، باتریها و همچنین نیمههادیها را نیز میسازد که این قطعات مشمول مقررات تعرفهای جداگانهای هستند.
هواداران سامسونگ نباید از این موضوع که هزینه ۹۰۰ میلیون دلاری، اپل را در ایالات متحده در موقعیت ضعف قرار میدهد، خرسند باشند، زیرا ریسک مالی برای سامسونگ میتواند به مراتب سنگینتر از این باشد. ارقامی که اپل منتشر کرده، صرفاً یک پیشبینی برای خود این شرکت نیست، بلکه نگاهی به بازار تحت فشار تلفنهای هوشمند است که در آن حتی غولهای فناوری با چالش مواجه هستند.
در صورتی که اوضاع وخیمتر شود یا حتی به همین صورت باقی بماند، شرکتهای اپل و سامسونگ ناگزیر خواهند بود قیمت گوشیهای هوشمند خود را در ایالات متحده افزایش دهند یا اینکه از سود حاصل از فروش این دستگاهها بکاهند. هنگامی که قیمت مدلهای پرچمدار به ۱۳۰۰ دلار یا بیشتر برسد، احتمالاً بسیاری از مشتریان از خرید منصرف خواهند شد و این امر منجر به کاهش فروش این شرکتها میگردد و به نوبه خود بار مالی هر فصل را تشدید خواهد کرد.
اگر بار سنگین تعرفهها به همین منوال افزایش یابد، تفاوتی نخواهد داشت که انتخاب شما آیفون باشد یا گلکسی اس اولترا. احتمالا بازار گوشیهای هوشمند برای همه کوچکتر خواهد شد و وضعیت بدی برای کسانی که قصد ارتقا گوشی خود را دارند ایجاد خواهد شد.