اشتباه فاحش و قضاوت عجیب داود امیریان درباره رمان و فیلم «گاوخونی» | این همه آدرس غلط ، از جا به جایی دو نویسنده تا تلفظ اشتباه
اخیرا ویدئویی از داوود امیریان، نویسنده و فیلمنامهنویسی که دارای نشان درجه یک هنر از وزارت ارشاد است در فضای مجازی دست به دست میشود که در آن اظهارنظرهای عجیبی درباره داستان و فیلم «گاوخونی» میکند. او نه تنها عنوان این کتاب را به اشتباه «گاوِ خونی» بیان میکند که نویسنده آن را هم به جای جعفر مدرس صادقی، جمال میرصادقی مینامد. موضعگیری او در قبال فیلم «گاوخونی» هم از جمله مواردی است که این روزها با اعتراضهای زیادی روبهرو شده است.
به گزارش فیلمنیوز، داوود امیریان یکی از نویسندههای مطرح داستانهای دفاع مقدسی است که در سال ۱۳۹۹ موفق به دریافت نشان درجه یک هنر در رشته داستان نویسی از طرف وزارت ارشاد شده است. امیریان در عرصه فیلمنامهنویسی هم فعال است. او با شرکت در یک مصاحبه که بخشی از آن در رسانه تصویری «آن» منتشر شده، اظهارنظر عجیبی درباره «گاوخونی» جعفر مدرس صادقی و فیلم آن به کارگردانی بهروز افخمی کرده است.
داوود امیریان در این برنامه از نویسندگانی که براساس اثرشان فیلمنامهای شکل گرفته خواسته تا سعهی صدر بالایی داشته باشند و بدانند آن چیزی که نوشتهاند وحی مُنزل نیست و نباید کلمه به کلمه و جمله به جمله آن تبدیل به فیلمنامه شود. او در ادامه مثالی از داستان معروف «گاوخونی» نوشته جعفر مدرس صادقی آورده اما هم نام اثر و هم نام نویسنده را اشتباه گفته است.
نمایی از فیلم «گاوخونی» که بهروز اخمی با اقتباس از رمان جعفر مدرسصادقی آن را ساخت.
او «گاوخونی» را «گاوِخونی» نامیده و نویسنده این داستان را هم به اشتباه جمال میرصادقی (سرزمین رویاها، صدای شکستن میآید، رهایی و…)عنوان کرده است. «گاوخونی» نام تالابی در حومه اصفهان است اما «گاوِخونی» که امیریان رمان را به این نام معرفی کرده به معنای «گاوی» است که خون آلوده شده، که این نام هیچ ربطی به رمان جعفر مدرس صادقی ندارد.
نکته مهمتر اینکه فیلم «گاوخونی» بهروز افخمی را اثری ضعیف و شکستخورده نامیده و گفته که کسی از آن سر در نیاورده است. این درحالی است که «گاوخونی» یکی از بهترین اقتباسها در سینمای ایران است و اتفاقا مخاطبان و طرفداران زیادی هم دارد.
اظهارنظر او درباره رمان و فیلم «گاوخونی» با اعتراض زیادی روبهرو شده. اکثر مخاطبان اعلام کرده است که اتفاقا «گاوخونی» اثر غیرقابل فهمی نیست و از اساس مخاطبان خاص خودش را دارد.
«آخرین نبرد» به کارگردانى حمید بهمنى و «بهشت منتظر مى ماند» به کارگردانى محمدرضا آهنج از جمله آثاری است که براساس فیلمنامه داوود امیریان ساخته شده است.
ثبت دیدگاه
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *نظرات (0)
هیچ نظری ثبت نشده است.