در قسمت دوم سریال «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان، ماجراها به سمتوسویی رفته است که سبک زندگی شخصیتهای اصلی از شیوه لباس پوشیدن گرفته تا مشروب خوردن و حضور در مهمانیها و … کاملا منطق پیدا کرده است. درواقع پاکروان برای ساخت شخصیتها و حرکت آنها در طول داستان مجبور بوده است چنین تمهیداتی را به کار ببرد. بهرحال کارخانهداری که با رؤسای کشور در ارتباط است و حاضر میشود دخترش را برای بالا بردن جایگاهش معامله کند یا پسری به اسم امیر که برای جلب توجه دختری ثروتمند تصمیم میگیرد به ساواک بپیوندد، نمیتوانند سبک زندگی دیگری جز این داشته باشند. درست در همین نقطه است که تفاوت خانواده مذهبی و معتقد امیر با سایرین مشخص میشود.
به گزارش فیلمنیوز، بعد از اینکه اعتراضها نسبت به برخی صحنهها در قسمت اول «تاسیان» بالا گرفت، در مطلبی به این مسئله پرداختیم که پاکروان قطعا از قرار دادن این صحنهها در اثرش دلیل قانعکنندهای داشته و کارکرد این دلایل در قسمت دوم مشخص شده است.
شخصیت هوتن شکیبا در قسمت دوم «تاسیان» برای مخاطب بیشتر مشخص شد.
شخصیت جمشید نجات با بازی بابک حمیدیان از همان ابتدا به عنوان کارخانهداری معرفی میشود که اهل ریختوپاش است و میخواهد خودش را به اطرافیان ثروتمندش ثابت کند. با نظامیان رفتوآمد میکند و برای اینکه بتواند اعتبارش را بالا ببرد برای ازدواج دخترش برنامه میریزد و به علایق او هم توجهی ندارد. طبیعتا چنین شخصیتی در معاشرتهایش مشروب هم میخورد و برای نشان دادن ثروت و جایگاهش مهمانیهای بزرگ هم ترتیب میدهد. ما رفتهرفته با ابعاد مختلف این شخصیت مواجه میشویم و منفی بودنش را درک میکنیم.
از سوی دیگر با کارگر یک چاپخانه به اسم امیر با بازی هوتن شکیبا مواجهیم که نامزدش را رها کرده و خانواده هم به خاطر اعتقاداتش او را نمیپذیرند. شبها در چاپخانه میخوابد و برای رسیدن به دختری ثروتمند حاضر است وارد ساواک شود. او تنها شرطش این است که کسی را کتک نزندن و بتواند کتابهایش را بخواند. او به عنوان فردی بیاصالت و بیریشه معرفی میشود؛ شخصیتی که برای راه افتادن کارش هرچیزی را زیر سوال میبرد. حالا چنین فردی ممکن است در خلوتش یا برای معاشرت با دوستی که خودش جزو نیروهای ساواک است مشروب هم بخورد و این هم کاملا باورپذیر است.
تینا پاکروان با فضا سازی مناسب حالات و رفتار شخصیتهای داستان را بیشتر نمایان کند.
از سوی دیگر خانواده مذهبی و معتقد امیر حضور دارند. افرادی که زندگی سادهای دارند و پسرشان را به خاطر عقایدی که دارد طرد کردهاند. برادر امیر به دنبال چاپ اعلامیه است و مدام او رادر حال مبارزه میبینیم و زندگی پدر و مادرش هم گویای سبک زندگی افراد مذهبی در آن دوره است.
درواقع تینا پاکروان دوربینش را روی گروههای مختلف مردم در سال 1356 زوم کرده تا سبک زندگی هریک از آنها را باورپذیر به تصویر بکشد. حالا بعد از قسمت دوم طبیعتا این شخصیتها ابعاد پیچیدهتری پیدا میکنند و با ویژگیها و جایگاهی که برایشان در نظر گرفته شده، ماجراهایی را پیش میبرند.
«تاسیان» دومین تجربه سریال سازی تینا پاکروان است که جمعهها به شکل اختصاصی از پلتفرم «فیلیمو» پخش میشود.