بهترین صحنههای شلیک یک تکتیرانداز را در انواع مختلف فیلمها، از فیلمهای اکشن و جنگی گرفته تا دلهرهآور حتی کمدیها پیدا کرد. با گلولههای منحنی مسخره در فیلم «Wanted» میشود سرگرم شد و با شلیک وحشیانه قطار در فیلم «Gemini Man» به اوج دلهره رسید، یا این که شبیه به فیلمهای «Saving Private Ryan» و «Full Metal Jacket» از شدت دلخراشی صحنه، گیج و مبهوت شد. تمام صحنههای تکتیراندازی گفته شده، تنها مربوط به فیلمی با محتوایی کلیتر هستند که این صحنهها، تنها بخشی از آن محسوب میشوند، با این حال آثاری هستند که از ابتدا تا انتها به تکتیرانداز تعلق دارند و قصد ما هم از گردآوری این مقاله، گذری بر این فیلمهاست.
در فیلمهای تکتیراندازی، هم شخص شلیککننده یک شخص است و هم تفنگ او. برخی از این شحصیتهای تکتیرانداز قهرمان هستند و برخی شرور، برخی دیگر هم در مرزی بین این دو قرار میگیرند. هر کدام که باشند، شخصیت اصلی فیلم هستند و هسته اصلی داستان حول محور آنها میگردد. با ویجیاتو همراه باشید تا ۱۵ فیلم برتر تکتیراندازی تمام دوران را با هم مرور کنیم.
15 – Sniper
تکتیرانداز فیلم Sniper
فکر کنید سال ۱۹۹۳ است و به سینما رفتید تا فیلم «Sniper» به کارگردانی «لوییس یوسا» را تماشا کنید، پس از تماشا حتماً به خودتان میگویید چه فیلم اکشن خوبی دیدید، با این وجود، هیچگاه تصور نخواهید کرد در طول ۳۲ سال آینده، ۱۰ دنباله از این فیلم ساخته شود و یکی از آنها هم حتی جایگاهی بالاتر از این، در فهرست بهترین فیلمهای تکتیراندازی تاریخ سینما را به دست آورده باشد. تمام چیزها از همین فیلم شروع شد و فهرست بهترین فیلمهای تکتیراندازی تاریخ ما هم با همین اثر کلید میخورد. در این فیلم «تام برنگر» در نقش یک تکتیرانداز کهنهکار ظاهر میشود که با یک شریک جدید همراه میشود، فذدی به نام «بیلی زین» که تجربهای حقیقی چندانی در دنیای واقعی ندارد. حالا این دو باید مأموریتی با هم را در جنگلهای آمریکای جنوبی به انجام برسانند.
این فیلم توانسته هیجان و ضرباهنگ یک اثر خوب اکشن را داشته باشد و تنها علتی که باعث شده در پایینترین رتبه این فهرست قرار بگیرد، سناریو آن است که وقت زیادی را صرف جزئیات فرآیندها و رفتارهای تکتیراندازان در زمینه کارشان و رابطه آنها با نقطهیابهایشان میکند. فیلم سعی کرده اعتماد بین تکتیرانداز و نقطهیابش را به نمایش بگذارد و این که چگونه این دو بر اساس این اعتماد کار خود را پیش میبرند. با این که این فیلم اثری کلاسیک محسوب نمیشود، برای موضوعی که میخواهد ارائه دهد احترام زیادی قائل است، به همین علت یکی از فیلمهایی است که تماشای آن برای هر علاقهمند به فیلمهای تکتیراندازی لازم است.
14 – Sniper: Ultimate Kill
چاد مایکل کالینز و تام برنگر در فیلم Sniper: Ultimate Kill
تولید فرنچایز از آثاری که پر از پیچ و خمهای داستانی و تغییر لحن و محتوا هستند، بسیار سخت است. با این که دنبالههای بعدی این اثر تبدیل به یک اکشن کمدی تمام عیار میشود، ششمین فیلم از این مجموعه، مختص به تکتیراندازی است که گلولههای او، روی هدف قفل میشود و مانند موشکهای حرارتی در هوا میچرخند. خیلی سخت است که قهرمان فیلم با وجود چنین ویژگیهای مزخرفی، کاملاً جدی بازی کند.
فیلم «Sniper: Ultimate Kill» تنها دنبالهای است که «تام برنگر» و «بیلی زین» را دوباره با هم تیم میکند. به این فهرست «چاد مایکل کالینز»، بازیگر نقش پسر «برنگر» و بازیگر اصلی فعلی فرنچایز هم اضافه کنید. این اثر، جزو موارد نادر از فیلمهای اکشنی است که با وجود توزیع همزمان با اکران روی نمایشهای خانگی، کیفیت واقعی یک فیلم اکشن را دارد، چون کارگردان «کلودیو فا» هر چه داشت را خرج این کرده که اثر نهایی، یک ماجراجویی جذاب روی صفحه عریض باشد. «برنجر» و «زین» اوقات خوشی را در این فیلم سپری میکنند، فیلمی که در کنار موارد سرگرمکننده، به سلامت روان سربازان جوانی میپردازد که وظیفه آنها گرفتن جان انسان دیگری است.
13 – Tower Block
تکتیرانداز فیلم Tower Block
فیلم «Tower Block» فقط یک فیلم تکتیراندازی نیست، بلکه آن را باید در ژانر اسلشر هم قرار داد. داستان این فیلم در مورد جوان وحشتزدهای است که ناامیدانه از ساکنان یک ساختمان آپارتمان درخواست کمک میکند، اما آنها نادیدهاش میگیرند و در نهایت او میمیرد. کمی بعد، ساکنان ساختمان مورد هدف تکتیراندازی قرار میگیرند که ظاهراً قصد انتقام بیتفاوتی آنها را دارد. همانطور که میبینید این اثر یکی از فرضهای اساسی ژانر اسلشر را دارد، کسی که روزی مورد آزار قرار میگیرد و حالا وقت انتقام گرفتن او به شیوهای شدید است. با این حال تکتیرانداز بودن فرد انتقامگیر، ایده جدیدی است.
«جک اوکانل» (که اخیراً در فیلم «Sinners» بازی کرده است)، در این جا نقش یک خلافکار خردهپا را بازی کند که به قهرمانی غیرمنتظره تبدیل شده و اکنون در تلاش برای زنده ماندن و متوقف کردن کشتارها است. با وجود تمام تلاشهای او، تعداد کشتهها بسیار زیاد است. این اثر به کارگردانی مشترک «رونی تامپسون» و «جیمز نان» ساخت شده که در سرتاسر فیلم در تلاش برای بالا نگه داشتن انرژی و ریتم فیلم بودهاند و نخواستند از نمایش صحنههای خونین اجتناب کنند. هویت قاتل، راز اصلی فیلم است که در انتهای اثر با کمی تفسیر اجتماعی، ارائه میشود.
12 – The Sniper
تکتیرانداز فیلم The Sniper
فقط از سینمای هنگکنگ بر میآید که یک فیلم تکتیراندازی را با استایل خاص، زومهای دیوانهوار، هیجانات پر زرق و برق بسازد و در نهایت نام فیلم، عمومیترین نام ممکن باشد، یعنی «The Sniper». داستان این فیلم در مورد سه تکتیرانداز است که روایت روی هر سه آنها تمرکز یکسانی دارد. همه آنها فعالیت خود را به عنوان پلیس آغاز میکنند، اما به علت کشتن تصادفی یکی از گروگانها در طول درگیری، یکی از آنها سرکش شده و از راه به در میشود. او حالا تازه از زندان آزاد شده و به دنبال انتقام از فرمانده سابق واحد خود است، و اکنون وظیفه «هارتمن» و فرد تازهوارد «او.جی» است تا جلوی اقدامات تهدیدآمیز او را بگیرند.
کارگردان این اثر، «دانته لام»، آثار درخشانی در ژانر اکشن مثل «Beast Cops» و «Beast Stalker» دارد و با این که این فیلم در حد و اندازه آنها ظاهر نمیشود، در نوع خود یک فیلم تکتیراندازی خوشساخت و سرگرمکننده است. در ابتدا ما به صورتی شیک و خوشاستایل، با نوع آموزش و ذهنیت تکتیراندازها، درسهای آموزشی و سخنرانیهای کوتاه درباره تنفس و تمرکز آشنا میشویم، اما کارگردان سریعاً از آنها عبور کرده و تمرکز را روی ایگو شخصیتها و تبدیل شدن پلیس به یک شرور میگذارد. به دنبال آن، انفجارهای خونین فراوان، پیشانیهای غرق در عرق، و شلیکهای تفنگ به اهداف بسیار بعید اما جذاب، به نمایش گذاشته میشوند.
11 – Shooter
مرک والبرگ در فیلم Shooter
میدانید که رمانهای پرفروش «استیون هانتر» درباره یک تکتیرانداز کهنهکار نیروی دریایی ایالات متحده به نام «باب لی سواگر» تبدیل به یک سریال سه فصلی شده، اما تقریباً یک دهه قبل، اولین کتاب این مجموعه در سینما به نام «Shooter» اکران شد. داستان این فیلم در مورد فردی به نام «سواگر» است که مأمور میشود تا جلوی ترور رئیس جمهور را بگیرد، اما او در این مسیر مورد خیانت قرار گرفته و برایش پاپوش درست میشود. او که اکنون به عنوان تحت تعقیبترین مرد آمریکا فراری است، مجبور میشود برای پاک کردن نام خود، یک توطئه را افشا کند.
«مارک والبرگ» در این فیلم توانسته شایستگی و اعتماد به نفس را به قالب شخصیت «سواگر» ببندد، با این وجود بازیگران مکمل این فیلم هم درخشان ظاهر شدند، از «مایکل پنیا» گرفته تا «دنی گلاور»، «ند بیتی» و «الیاس کوتیاس». توطئه فیلم ساده است، فرمول پیشپاافتاده اما واقعی، که سیاستمداران همگی فاسد هستند و دولت هم به شدت آلوده است، با این حال کارگردان «آنتوان فوکوا» با صحنههای برجسته و سکانسهای اکشن جذاب، جلوهای تماشایی به این فرمول عمومی میبخشد. بدلکاریهای عالی، صحنههای خونین خطرناک و صحنههای اتمسفریک تیراندازی، «Shooter» را به یک فیلم تکتیراندازی عالی تبدیل میکنند.
10 – Downrange
با این که نیمی از فیلمهای این فهرست دارای شخصیتهای منفی تکتیرانداز است، اما هیچکدام از آنها به اندازه شحصیت شرور فیلم «Downrange» بیرحمانه سادیستی و در عین حال بیرحمانه کارآمد نیستند. گروهی از جوانان که با خودروی شاسیبلند سفر میکنند، در جادهای روستایی گرفتار شده و ناگهان خود را هدف یک شلیککننده ناشناس میبینند. قاتل اکثر آنها را نیست و نابود میکند، حتی افراد دیگری هم که وارد این موقعیت میشوند در تیررس گلولههای مرگبار او قرار میگیرند. فیلم به سرعت میگوید در این جا کسی در امان نیست.
این فیلم از آن آثار اکشن و دلهرهآور تکمکانی است و توانسته به خوبی از فضای جاده و جنگل اطراف بهره ببرد. کارگردان «ریوهی کیتامورا» با ایجاد حس فراگیر وحشت و خطر، توانسته صحنههای خونین و ضربههای مرگبار جدی را خلق کند که از شدت، حتی به کمدی سیاه نزدیک میشوند، مخصوصاً در لحظه پایانی قصه که پس از همه چیزهایی که دیدید و شنیدید، شوکی به شما وارد میشود که احتمالاً پس از آن با صدای بلند خواهید خندید. پایان فیلم شاید باب میل همه نباشد اما قطعاً با روند سناریو و کشتارهای انجام شده، همخوانی دارد.
9 – Battle for Sevastopol
یولیا پرسیلد در فیلم Battle for Sevastopol
به دلایلی مشخص، فیلمهای تکتیراندازی عمدتاً مردانه هستند، اما استثنایی در این فهرست وجود دارد که آن هم نه تخیلی، بلکه بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است. «لیودمیلا پاولیچنکو» در جنگ جهانی دوم به ارتش سرخ روسیه پیوست تا علیه ظلم نازیها بجنگد. او توانست به موفقترین تکتیرانداز زن در تاریخ تبدیل شود، با حدود سیصد کشته نازی، که فیلم «Battle for Sevastopol» توانسته بخش زیادی از آن را به تصویر بکشد.
با این که زمان زیادی از فیلم صرف تمرکز روی مسائل عاشقانه میشود، میتوان از آن چشمپوشی کرد چون به صورت کلی داستان فیلم از ابتدا تا انتها جذاب است. «یولیا پرسیلد» در نقش اصلی، تعادل «لیودمیلا» بین سختیهای جنگ و سختیهای زن بودن (در جنگ) را به خوبی به تصویر میکشد، و کارگردان «سرگئی موکریتسکی» اکشن و درام را با سکانسها و صحنههای بصری چشمگیر ترکیب میکند. نکته جالب این جاست که این اثر محصول مشترک روسیه/اوکراین است و یکی از نویسندگان مشترک فیلم در سال ۲۰۲۳ در حین نبرد برای روسیه در طول تهاجم این کشور به اوکراین کشته شد.
8 – Targets
بوریس کارلوف در فیلم Targets
خیلی جالب است که کارگردان «The Last Picture Show» و ستاره «Frankenstein» محصول سال ۱۹۳۱ برای ساخت فیلمی در مورد یک تکتیرانداز قاتل جمعی با هم همکاری کنند، چیزی که قبل از وقوع، امکان نداشت به ذهن کسی خطور کند، اما فیلم «Targets» کارش به چالش کشیدن انتظارات است. در این فیلم «بوریس کارلوف»، اسطوره سینمای وحشت، در نقش متفاوت «بایرون اورلوک» ظاهر میشود، کسی که قرار است در طی چند روز بازنشسته شود اما ورود یک قاتل جمعی تکتیرانداز، کل ماجرا را دگرگون میکند.
روایت فیلم متمرکز بر دو خط داستانی متفاوتی است، که قرار است در جایی با هم برخورد کند. با این که این دو خط با هم متفاوت هستند، اما تمها و زمینههایی در هر دو وجود دارد که آنها را با وجود تمام تفاوتها، به هم مرتبط میکند. «کارلوف» مسیر حرفهایش مبتنی بر فیلمهای کلاسیک ژانر وحشت بود و احتمالاً به خاطر همین از این ژانر بازنشسته شد چون فیلمها دیگر طعم رضایتبخشی برای ذوق هنری او نداشتند. با این حال او به کلی از کار دست نکشید و وحشت را در جای دیگر، در قامت یک تکتیرانداز وحشی و سرد جستجو کرد که به راحتی آدم میکشد.
7 – Phone Booth
کالین فارل در فیلم Phone Booth
خیلی فیلمهای کمی هستند که وقتی همین که اسم آنها را شنیدیم به سرعت به یاد یک دوره زمانی خاص بیافتیم، چون بیاید رو راست بایم، در کدام فیلمی شبیه به Phone Booth، یک باجه تلفن چنین نقشی را در روایت ایفا میکند؟ بله باجه تلفن ما را مستقیم به اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی میبرد. «کالین فارل» (در یکی از بهترین فیلمهایش) یک متخصص روابط عمومی شهر بزرگ است که با زبان چرب و نرم خود زندگی را پیش میبرد، ولی روزی از روزها او به یک تلفن در حال زنگ خوردن پاسخ میدهد و پشت خط چه کسی است؟ یک تکتیرانداز که تهدید میکند که اگر او گوشی را قطع کند، به او شلیک خواهد کرد. هنگام تماشای فیلم «Phone Booth» باید خودتان را برای یک سواری مهیج هشتاد دقیقهای آماده کنید.
کارگردان «جوئل شوماخر» توانسته با مهارتهای خود به زیبایی فیلمنامه فشرده و با مفهوم «لری کوهن» را به تصویر تبدیل کند و ما را به اتمسفر یک فیلم تکمکانی در یک گوشه شلوغ خیابان نیویورک ببرد. «فارست ویتاکر»، «کیتی هولمز» و «رادا میچل» همگی عملکرد خوبی دارند، اما این فیلم در واقع متعلق به «کالین فارل» و «کیفر ساترلند» با آن صدای شیطنتآمیز و شومش است. این فیلم شاید الان کمی قدیمی به نظر برسد، اما همچنان یک اثر دلهرهآور عالی در مقیاس کوچک است.
6 – The Sniper (1952)
تکتیرانداز فیلم The Sniper
تکتیراندازهای نظامی و پلیس، کار خود را به صورت گروهی پیش میبرند، اما شلیککنندهها، تنهای تنها هستند، فقط آنها هستند و دوربین اسلحه تکتیرانداز، پس جای تعجب نیست خیلی از کسانی که روان و ذهنیت آشفته دارند، از پشت این دوربین به آن سو خیره شوند. در هنگام مشاهده فیلم «The Sniper» محصول سال ۱۹۵۲، تعجب میکنید که چطور این اثر با تمرکز روی چنین موضوعی، بسیار از زمان خود جلوتر بوده است.
داستان این فیلم در مورد فرد جوانی است که شروع به کشتار زنان با تفنگ تکتیرانداز میکند. او برده افکار زنستیزانه و نمونه اولیه آشکاری برای «اینسل»های امروزی است. فیلم نشان میدهد چطور جامعه و سیستمهایی که قرار است افراد نیازمند دارای بیماری روانی را شناسایی کنند، در جای جای این مسیر شکست میخورند. کارگردان «ادوارد دیمیتریک» این تفسیر اجتماعی را با تمرکزی زیاد به قربانیان زن فیلم پیوند میزند و دیگر آنها را فقط به عنوان یک شی با دامن در خیابان نشان نمیدهد، بلکه قبل از کشته شدن، زمانهای زیادی در فیلم به آنها اختصاص مییابد و به خاطر همذاتپنداری و عمیق شدن مخاطب با شخصیتهای زن، هر قتل بسیار غمانگیز و تأثیرگذار است.
5 – Jack Reacher
تام کروز در فیلم Jack Reacher
«لی چایلد»، محقق سابق ارتش باهوش و ورزیده، که نقش اصلی یکی از پرفروشترین فیلمها و سریالها است، بار اول در سینما در سال ۲۰۱۲ با فیلم «Jack Reacher» حضور پیدا کرد، در فیلمی که با وجود سپری شدن این همه سال، هنوز هم جذاب و تماشایی است. در این فیلم تام کروز ستاره اصلی است، بله، او کوتاهتر و کوچکتر از آن چیزی است که در کتاب توصیف شده، با این حال این فقدان را با اعتماد به نفسش پر میکند و نسخهای عالی از ریچر ارائه میدهد. او پس از اینکه یک آشنای سابق، به کشتن چندین نفر با تفنگ تکتیرانداز از آن سوی یک رودخانه متهم میشود، وارد شهر میشود.
کارگردان «کریستوفر مککواری» درک خوبی از عناصر تکتیراندازی داشته و با جلوههای بصری و دیالوگ، توانسته آن طور که شایسته است، زمان زیادی را به تکتیراندازی اختصاص دهد. حمله آغازین بدون دیالوگ پیش میرود و ما به سادگی شاهد آمادهسازی و اجرا هستیم، و صحنههای بعدی به روانشناسی تکتیرانداز میپردازند. در پرده سوم، فیلم حتی بیشتر به تکتیراندازی اختصاص مییابد و ریچر را با دوستش نشان میدهد که باید با چندین تبهکار مقابله کنند.
4 – Sniper: The White Raven
تکتیرانداز فیلم Sniper: The White Raven
اکثر فیلمهای جنگی، مربوط به دورانی هستند که آن جنگ به پایان رسیده، با این حال آثاری وجود دارند که به نبردی در حال وقوع، میپردازند و فیلم «Sniper: The White Raven» یکی از آنها است. این اثر دقیقاً قبل از حمله تمامعیار روسیه به اوکراین فیلمبرداری شد و داستان آن در مورد معلمی است که به یک تکتیرانداز تبدیل میشود و پس از کشته شدن همسرش و سوزاندن خانهاش توسط سربازان روسی، به نبرد میپیوندد. هسته اصلی روایت فیلم شبیه به فیلمهای انتقامی اکشن است که مثل آنها را هزاران بار دیدیم، اما همزمانی آن با واقعیت، باعث شده تا محتوای این فیلم، بسیار فراتر از اینها به نظر برسد.
در این فیلم ما آموزشهای اولیه «میکولا» و کاربرد سریع مهارتهایش در میدان نبرد را میبینیم، سپس مأموریتهای او شروع میشود تا در نهایت با دو سربازی که همه چیز را از او گرفتند، روبرو شود. فیلم نگاهی خشن به روسهای مهاجم دارد و سعی کرده واقعیتهای موجود تاریخی را متعاقباً در فیلم به کار گیرد. هیجان فیلم آن جا به اوج میرسد که روسها هم یک تکتیرانداز را برای مقابله با «میکولا» میفرستند. این فیلم هم شبیه تمام فیلمهایی که در زمان جنگ ساخته میشوند، یک پروپاگاندا است، اما پروپاگاندایی که اکثر مردم با آن موافق هستند.
3 – The Wall
جان سینا در فیلم The Wall
آثار تکمکانی، بسیار مناسب فیلمهای تکتیراندازی هستنئد، پس جای تعجب نیست که یک فیلم دیگر از این نوع، در فهرست ما قرار گرفته است. سال ۲۰۰۷ است و اعلام شده حمله ایالات متحده به عراق با موفقیت و پیروزی به اتمام رسیده، اما این پایان برای یک تکتیرانداز و دیدهبانش نیست، چون کابوسهای بیشتری در راه است. این دو نفر هدف حملات یک تکتیرانداز سنی قرار میگیرند و با مرگ یک نفر، دیگری باید از پشت یک دیوار قدیمی و در حال فرو ریختن، برای زندگی خود بجنگد.
«داگ لیمان» با فیلم «The Wall»، دیگر آن مسیر فیلمهای پرفروش خود را ادامه نمیدهد. ماندد فیلم «Phone Booth» هسته اصلی تمرکز فیلم به رابطه دو مرد پیوند میخورد، پیوندی که از جنس دیالوگ، درک شخصی و شلیکهای گلوله است. «لیمان» در مدت زمان کوتاه فیلم، تنش و تعلیق واقعی را ایجاد میکند و از هیجانات درونی و عواطف هم غافل نمیشود. با این که در این فیلم نکاتی در مورد جنگ هم وجود دارد، اما چیزی که شما را درگیر میکند، یک غم به یادماندنی شخصی است.
2 – Tower
صحنه اکشن انیمیشن Tower
ما اغلب گمان میکنیم که تیراندازیهای دستهجمعی یک پدیده مدرن است، اما یکی از مرگبارترین آنها در یک روز تابستانی در سال ۱۹۶۶ رخ داد. مردی از برج ساعت دانشگاهی مشرف به محوطه بالا رفت و از آن جا شروع به تیراندازی به سمت افرادی کرد که در حال دویدن و پنهان شدن بودند. این اتفاق منبع الهام چندین فیلم شد، اما این فیلم «Tower» است که داستان را به انسانیترین شکل ممکن روایت میکند، به طوری که درام قضیه و هیجان و دلخراشی موضوع هم رعایت شود.
کارگردان «کیت میتلند» برای خلق واقعیتر اثر، از تصاویر آرشیوی و عناصر تازه تولید شده استفاده و در نهایت همه چیز را از طریق انیمیشن روتوسکوپ بازآفرینی میکند. با این که داستان واقعی است، اما انیمیشنی بودن آن، اثر را کمی از آن تأثیری که باید داشته باشد، دور میکند. با این وجود، درد و انسانیت از طریق سخنان بازماندگان آن روز، روایت میشود. تمرکز کاملاً بر قربانیان و شاهدان، زندگان و مردگان است، به همین خاطر این فیلم نمیخواهد سرگرمکننده باشد و اگر هم جذاب است، جذابیت خود را از تکیه بر روایت واقعی میگیرد نه از هیجان.
1 – Enemy at the Gates
اد هریس در فیلم Enemy at the Gates
هر چقدر فیلم در مورد نازیها بسازید کم است، اما Enemy at the Gates از کلیشهها جدا شده و این بار کشتار نازیها را از سمت یک تکتیرانداز روسی نشان میدهد. اوج جنگ جهانی دوم است و آلمانیها به استالینگراد رسیدهاند، جایی که نیروهای مقاومت روس، در انتظار آنها هستند. در این بین، «واسیلی» (جود لاو) به یک تکتیرانداز افسانهای و ابزاری تبلیغاتی برای ارتش در حال مبارزه روسیه تبدیل میشود. پیروزیها و موفقیتهای او باعث میشود تا نظر یک تکتیرانداز آلمانی باتجربهتر (اد هریس) به او جلب شود، و از این جا نبرد تن به تن جذاب آنها کلید میخورد.
فیلم «Enemy at the Gates» به راحتی بزرگترین و پر زرق و برقترین فیلم در این لیست است. داستانی که روایتی زیباشده از وحشیگریها و شجاعتها در میدان نبرد است. طراحی صحنه فضای جنگزده از شهری بمبارانشده به همراه فیلمبرداری هیجانانگیز، باعث شده که کارگردان «ژان-ژاک آنو» انرژی و جان زیادی به اثر خود ببخشد. فیلم مملو از سکانسهای به یادماندنی است که هر کدام از آنها به شکل باورنکردنی زیبا هستند. رابطه «ریچل وایس» در نقش معشوقه با «واسیلی»، روایتی از عاطفه و عشق را هم کشتار خونین و خرابههای در حال فروپاشی اضافه میکند.
جدول بهترین فیلمهای تکتیراندازی تاریخ
نام اثرشخصیت(ها) تکتیراندازسال ساختنمره IMDBSniperتام برنجر، بیلی زین۱۹۹۳۶.۱Sniper: Ultimate Killتام برنجر، بیلی زین۲۰۱۷۵.۶Tower Blockجک اوکانل۲۰۱۲۵.۱The Sniperاو.جی ، هارتمن۲۰۰۹۶.۷Shooterمارک والبرگ۲۰۰۷۷.۱Jack Reacherتام کروز۲۰۱۲۷Downrangeاسپویل نشود۲۰۱۸۵.۵Battle for Sevastopolیولیا پرسلد۲۰۱۵۵.۸Targetsتیم او.کلی۱۹۶۸۷.۳Phone Boothکیفر ساترلند۲۰۰۲۶.۸The Sniperآرتور فرانتس۱۹۵۲۷.۱Sniper: The White Ravenپاولو آلدوشین۲۰۲۲۶.۲The Wallآرون تیلور-جانسون۲۰۱۷۶.۲Towerانیمیشنی۲۰۱۶۷.۴Enemy at the Gatesجود لاو ، اد هریس۲۰۰۱۷.۶