فیلم The Conjuring: Last Rites توانست بار دیگر باکس آفیس را زنده کند و تنها در نخستین آخر هفته اکران خود، فروش خیرهکنندهی ۸۳ میلیون دلاری را به دست آورد.
این رقم رکورد تازهای برای افتتاحیهی دنیای سینمایی The Conjuring (ساختهی استودیوهای برادران وارنر و نیو لاین) محسوب میشود و جای رکورد قبلی را که در اختیار اسپینآف The Nun (۲۰۱۸) با ۵۳٫۸ میلیون دلار بود، گرفت. از دیگر دستاوردهای فیلم میتوان به بهترین آغاز سال برای یک فیلم ترسناک (فراتر از Final Destination: Bloodlines با ۵۱٫۶ میلیون دلار در ماه مه) و سومین افتتاحیهی بزرگ تاریخ ژانر وحشت اشاره کرد؛ جایگاهی که پس از دو عنوان دیگر وارنر، یعنی It (۲۰۱۷) با ۱۲۳ میلیون دلار و It: Chapter Two (۲۰۱۹) با ۹۱ میلیون دلار به دست آمده است.
پیش از آغاز اکران، پیشبینی نهادهای مستقل بر این بود که The Conjuring: Last Rites با رقمی میان ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار کار خود را شروع کند. با این حال، عطش انباشتهی مخاطبان برای بازگشت به سالنهای سینما (که هفتههاست شاهد بلاکباستر تازهای نبودند)، دهانبهدهان مثبت و علاقهی ماندگار به این فرنچایز باعث شد فروش بلیتها به سطحی نجومی برسد. نقدها ترکیبی از نظرات مثبت و منفی بودند، اما در ژانر وحشت این امر بهندرت تعیینکننده است. پاتریک ویلسون و ورا فارمیگا بار دیگر در نقش اد و لورن وارن، محققان ماورایی، بازگشتهاند؛ این بار با مأموریت بیرون راندن شیطانی از خانهی یک خانواده. هرچند این فیلم بهعنوان «آخرین فصل» جهان The Conjuring معرفی شده، موفقیت تجاری چشمگیر آن نشان میدهد احتمالاً این پایان راه نخواهد بود.
در عرصهی بینالمللی نیز The Conjuring: Last Rites با فروش ۱۰۴ میلیون دلاری در ۶۶ بازار مختلف، به افتتاحیهی جهانی حیرتانگیز ۱۸۷ میلیون دلار دست یافت. این رقم رکورد دیگری را هم شکست و با پشت سر گذاشتن It: Chapter Two (با ۹۲ میلیون دلار)، بزرگترین آغاز جهانی برای یک فیلم ترسناک شد.
دیوید اِی. گراس، تحلیلگر شرکت «فرنچایز اینترتینمنت ریسرچ»، در اینباره گفت: «این یک موفقیت تمامعیار است. طرفداران وحشت از دیدن لورن و اد وارن سیر نمیشوند.»
مجموعهی The Conjuring در قالب ۹ فیلم (شامل اسپینآفهایی چون «آنابل» و «راهبه») تاکنون به پرسودترین فرنچایز تاریخ ژانر وحشت بدل شده و در مجموع ۲٫۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. این قسمت با بودجهای ۵۵ میلیون دلاری ساخته شده و بنابراین حاشیهی سودی هولناک اما شیرین برای سازندگان خواهد داشت. مایکل چاوز که پیشتر قسمت قبلی را کارگردانی کرده بود، بار دیگر پشت دوربین بازگشت و جیمز وان، خالق این مجموعهی ماورایی، بههمراه پیتر سافران در مقام تهیهکننده حضور داشتند.
فیلم The Conjuring: Last Rites همچنین به رکوردی دیگر برای برادران وارنر انجامید: هفتمین فیلم پیاپی این استودیو در سال جاری که افتتاحیهای بالاتر از ۴۰ میلیون دلار ثبت کرده است؛ رکوردی که تاکنون هیچ استودیوی هالیوودی تجربه نکرده بود. پس از شکستهای سنگین در باکس آفیس با دنباله فیلم Joker، میکی ۱۷ و The Alto Knights، وارنر با «فیلم ماینکرفت» در آوریل توانست روندی صعودی آغاز کند و سپس با Sinners، Final Destination: Bloodlines، F1، «سوپرمن» و Weapons پیروزیهای پیاپی رقم زد. این موفقیتهای چشمگیر فشارها را از روی پروژهی پرریسک بعدی استودیو، One Battle After Another به کارگردانی پل توماس اندرسون با بودجهی ۱۳۰ میلیون دلاری، کاهش داده است؛ فیلمی که قرار است در پایان سپتامبر اکران شود.
گراس میگوید: «برادران وارنر دوران درخشانی را پشت سر میگذارد. استودیو تصمیمهای فوقالعادهای گرفت و دست به ریسکهای خلاقانهی بزرگی زد، و حالا نتایج آن را برداشت میکند.»
به لطف این چرخش چشمگیر، مایکل دلوکا و پام عبدی، مدیران مشترک گروه فیلمهای سینمایی وارنر، دیگر زیر فشار و در تیررس انتقادها نیستند. چند ماه پیش چنین نبود؛ چراکه مجموعهای از شکستهای تجاری در اواخر ۲۰۲۴ و اوایل ۲۰۲۵ نام آنها را به تیتر ثابت رسانهها بدل کرده بود، رسانههایی که مدام دربارهی ماندگاری یا برکناریشان گمانهزنی میکردند. درست پیش از آنکه دلوکا و عبدی با این سیل خبرها دستوپنجه نرم کنند، آنها مدیر بازاریابی استودیو، جاش گلدستاین، و مسئول پخش بینالمللی، اندرو کریپس، را برکنار کردند؛ اقدامی غیرمنتظره که بر فضای بیثبات و تردیدآلود استودیو دامن زد.
گراس در ادامه میافزاید: «استودیوها گاهی در اوجاند و گاهی در سراشیبی. درست پیش از این، آنها دورهای طولانی و تلخ را پشت سر گذاشتند. این روند مثبت هم تا ابد ادامه نخواهد داشت. امیدوارم وقتی دوباره به دوران سردی افتادند که قطعاً رخ خواهد داد، این موفقیتهای اخیر را به یاد بیاورند.»
گوشه و کنار دیگر باکس آفیس
در جایگاهی بسیار دورتر و در رتبهی دوم، نسخهی سینمایی «همیلتون» از دیزنی توانست در نخستین آخر هفتهی اکران خود، ۱۰ میلیون دلار از ۱۸۲۵ سالن سینما به دست آورد. این رقم در نوع خود چشمگیر است، چراکه نسخهی ضبطشدهی این موزیکال برادوی از سال ۲۰۲۰ روی پلتفرم دیزنیپلاس در دسترس بوده است. هرچند فیلم بهعنوان نمایشی محدود و یکهفتهای معرفی شده، اما تا زمانی که تماشاگران مشتاق بازگشت به «اتاقی که همهچیز در آن رخ میدهد» باشند، روی پرده خواهد ماند.
این آخر هفته موهبتی بزرگ برای مالکان سالنهای سینما بود؛ چراکه فصل حیاتی تابستان با سکوتی خفیف و نه چندان امیدوارکننده به پایان رسیده بود. البته مقایسه با همین بازهی زمانی در سال ۲۰۲۴ دشوار است؛ فروشی نزدیک به ۲۲ درصد کمتر، چراکه در آن زمان دنبالهی «بیتلجوس بیتلجوس» از وارنر با افتتاحیهی ۱۱۱ میلیون دلاری کار خود را آغاز کرده بود. با این حال، بر اساس آمار کاماسکور، مجموع فروش باکس آفیس در سال جاری تاکنون ۳٫۸ درصد جلوتر از سال گذشته است.
پل درگارابدیان، تحلیلگر ارشد کاماسکور، در اینباره میگوید: «پس از یک ماه نسبتاً آرام در آگوست، صنعت سینما به یک محرک نیاز داشت و The Conjuring: Last Rites هم از نظر فروش و هم از نظر روحیه چنین انگیزهای را فراهم کرد. هیچ راهی بهتر از یک فیلم فراتر از انتظار برای آغاز فصل پاییزی سینما وجود ندارد. این موفقیت، زمینهساز آثار مهمی است که در هفتههای آینده روی پرده خواهند رفت.»
چند عنوان باقیمانده نیز جمع پنج فیلم پرفروش جدول آمریکای شمالی را تکمیل کردند. فیلم Weapons در سومین آخر هفتهی اکران خود با فروش ۵٫۳ میلیون دلاری به رتبهی سوم رسید. این فیلم که بهعنوان یکی از شگفتیهای آرام اواخر تابستان شناخته میشود، تاکنون ۱۴۳ میلیون دلار در داخل آمریکا و ۲۵۱ میلیون دلار در سطح جهانی به دست آورده است.
Freakier Friday و تریلر جنایی Caught Stealing ساختهی دارن آرنوفسکی نیز بهترتیب با فروش ۳٫۸ میلیون و ۳٫۲ میلیون دلار در پنجمین و دومین هفتهی نمایش خود، جایگاههای چهارم و پنجم را به دست آوردند. دنبالهی دیزنی برای Freaky Friday عملکردی متوسط داشته و تاکنون ۸۷ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۱۴۲ میلیون دلار در جهان فروخته است. در همین حال، Caught Stealing که با سقوط ۶۰ درصدی نسبت به افتتاحیه روبهرو شد، هنوز نتوانسته با تماشاگران ارتباط برقرار کند و تاکنون تنها ۱۴٫۹ میلیون دلار در داخل آمریکا و ۲۴٫۳ میلیون دلار در سطح جهانی فروش داشته است.