ولوو با معرفی کمربند ایمنی جدید خود که با بهرهگیری از دادههای لحظهای دریافتی از حسگرهای خودرو عمل میکند، در تلاش است تا جایگاه خود را در حوزه ایمنی ارتقاء دهد و از سرنشین محافظت بیشتری به عمل آورد.
فناوری بهکاررفته در کمربندهای ایمنی طی دهههای اخیر، از زمانی که Volvo یکی از نخستین کمربندهای سهنقطهای مدرن را در اوایل دهه ۱۹۶۰ ثبت اختراع کرد، تغییر چندانی نداشته است. با این حال، خودروها در طول زمان دستخوش تحولات قابلتوجهی شدهاند و اکنون به انواع حسگرها، دوربینها و رایانههای پرقدرت برای پشتیبانی از قابلیتهای پیشرفته کمکراننده و سیستمهای جلوگیری از برخورد مجهز هستند.
ولوو اکنون قصد دارد از این فناوریها برای ارتقاء عملکرد کمربند ایمنی بهرهبرداری کند. در مدلهای امروزی، کمربندهای ایمنی از محدودکنندههای نیرو استفاده میکنند تا فشار وارده بر بدن سرنشین در حین تصادف کنترل شود. ولوو اعلام کرده که در طراحی جدید خود، تعداد الگوهای محدودسازی نیرو را از ۳ به ۱۱ افزایش داده و همچنین دامنه تنظیمات ممکن را گسترش داده است، بهنحوی که این سیستم توانایی انطباق با شرایط و ویژگیهای فردی را پیدا میکند.
بر همین اساس، ولوو قادر است با استفاده از دادههای حسگرها، عملکرد کمربند را بر پایه قد، وزن، فرم بدن و نحوه نشستن هر فرد تنظیم کند. بهعنوان نمونه، فردی با جثه بزرگتر در برخوردی شدید، میزان نیروی بالاتری از کمربند دریافت میکند تا احتمال آسیبدیدگی سر کاهش یابد، در حالیکه فردی با ابعاد کوچکتر در تصادفی با شدت کمتر، با نیروی محدودتری مواجه میشود تا از آسیب به قفسه سینه جلوگیری شود.
در هنگام بروز سانحه، سیستمهای ایمنی خودروهای Volvo اطلاعاتی از جمله جهت ضربه، سرعت برخورد و وضعیت قرارگیری سرنشین را به کمربندهای چندسازگار منتقل میکنند تا تصمیمگیری دقیقتری در مورد میزان فشاری که باید بر بدن وارد شود اتخاذ شود. همچنین، ولوو وعده داده است که از طریق بهروزرسانیهای نرمافزاری از راه دور، این کمربندها در گذر زمان بهینهتر خواهند شد.
به گفته ولوو، کمربند ایمنی جدید نهتنها تعداد الگوهای محدودسازی نیرو را افزایش میدهد، بلکه دامنه تنظیمات ممکن را نیز گسترش میدهد. ولوو در گذشته نیز از چارچوبهای رایج صنعت خودرو فاصله گرفته تا فناوریهایی نوآورانه را که گواهی بر تعهد این شرکت به ایمنی هستند معرفی کند. بهعنوان مثال، حداکثر سرعت همه خودروهای تولیدی خود را به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرده، که کمتر از سقف ۱۵۵ مایل بر ساعتی است که از توافقی غیررسمی میان مرسدس بنز، آئودی و بیامو برای کاهش میزان تلفات در بزرگراههای آلمان ناشی میشود. کمربند ایمنی جدید ابتدا در مدل EX60، شاسیبلند برقی میانرده ولوو، استفاده خواهد شد که معرفی آن برای سال آینده برنامهریزی شده است.