کریستن استوارت، کارگردان فیلم The Chronology of Water و بازیگر نامزد اسکار، در مصاحبهای مفصل با نیویورک تایمز از وضعیت فعلی فیلمسازی و به ویژه مشکلات فیلمهای مستقل و کم بودجه انتقاد کرد. او بیان کرد که سینمای امروز به یک نقطه عطف رسیده و به یک تحول اساسی نیاز دارد.
استوارت توضیح داد که صنعت سرگرمی در اولویتدهی به فیلمهای پرهزینه و بلاکباستر، آثار خلاقانه و با دیدگاههای متنوع را به حاشیه رانده است:
قوانین و ساختارهایی که برای حمایت از هنرمندان طراحی شدهاند، تبدیل به موانع بزرگی برای بیان هنری شدهاند. این سیستم نه تنها مانع ابراز وجود صداهای جدید است، بلکه به شدت سرمایهداری بوده و با زنان، اقلیتها و نژادهای مختلف سر ستیز دارد.
استوارت ادامه داد که ساخت فیلمهایی که فراتر از فرمولهای اثباتشده و تجاری باشند، بسیار دشوار شده و این شرایط باید تغییر کند:
دوست دارم در فیلم بعدی که میسازم، هیچ بودجه یا دستمزد کلانی وجود نداشته باشد و به موفقیتی بزرگی برسد. نباید تولید فیلم تا این حد دشوار باشد.
به گفته استوارت، محدودیتهای اعمالشده توسط اتحادیهها و استودیوها بسیاری از هنرمندان را از بیان داستانهایشان بازداشته و باعث شده صنعت فیلمسازی بیش از پیش انحصاری شود. او ابراز امیدواری کرد که راهکاری جدید با الهام از مدلهای مشارکتی و غیرسرمایهداری پیدا شود تا مسیر بیان هنری برای همه سادهتر شود.
براساس گزارش تنوعطلبی هالیوود در دانشگاه UCLA که در سال ۲۰۲۴ منتشر شد، فرصتهای شغلی برای زنان و رنگینپوستان پس از سال ۲۰۲۳، دوباره کاهش یافته است. «آنا-کریستینا رامون»، مدیر پروژه، اعلام کرد که استودیوها از تنوع نژادی و جنسیتی عقبنشینی کردند و روی الگوهای سنتی تمرکز دارند. این موضوع تاثیر منفی بر حضور اقشار مختلف در مقابل و پشت دوربین گذاشته است.

فیلم The Chronology of Water به کارگردانی کریستن استوارت که بر اساس خاطرات «لیا یوکنویچ» ساخته شده، هماکنون بهصورت محدود در برخی سینماها در حال اکران است.
