کانسپت لکسوس، نوید یک ابرخودروی جدید دیگر را میدهد که فراتر از LFR سال آینده است
خانه »
لکسوس از یک کوپه مفهومی دو در جدید پردهبرداری کرده و آن را بهعنوان «چشماندازی از نسل آینده خودروهای اسپرت» توصیف نموده است؛ خودرویی که در امتداد مسیر اسطورهای مدل LFA با پیشرانه V10 قرار میگیرد و میراث آن را در قالبی نو دنبال میکند. با این حال، طراحی نرم بدنه و چراغهای عقب خاص این خودرو نشان میدهد که این کانسپت بهطور مستقیم پیشنمایش مدل تولیدی سال آینده لکسوس LFR نخواهد بود؛ ابرخودرویی که برای جاده و پیست در حال توسعه است و ریشههای طراحی آن به کانسپت Toyota GR GT3 سال ۲۰۲۲ بازمیگردد.
در عوض، این محصول جدید احتمالاً نخستین نگاه ما به دومین کوپه جادهای لکسوس خواهد بود؛ مدلی که قرار است جایگزین خودروهای LC و RC شود که بهزودی از خط تولید خارج میشوند. در طراحی این کوپه، بهوضوح ردپای الهامگیری از کانسپت Electrified Sport سال ۲۰۲۱ مشاهده میشود. کانسپت جدید لکسوس با نام Lexus Sport Concept طی آخر هفته گذشته در نمایشگاه خودروی The Quail در ایالت کالیفرنیا به نمایش درآمد؛ بدون آنکه هیچگونه کمپین تبلیغاتی یا معرفی تدریجی پیش از رونمایی برای آن در نظر گرفته شده باشد. همچنین هیچگونه اطلاعات فنی رسمی درباره ساختار پیشرانه یا مشخصات عملکردی خودرو ارائه نگردید.
هنوز مشخص نیست که این خودرو از پیشرانه بنزینی، برقی یا ترکیبی از هر دو بهره میبرد. این ابهام با توجه به آن است که برای LFR، یک قوای محرکه هیبریدی متشکل از موتور ۴.۰ لیتری V8 توئینتوربو در نظر گرفته شده که میتواند با سیستم برقی ترکیب شود. لکسوس یک ویدئوی کوتاه منتشر کرده که ظاهراً لحظه روشن شدن موتور Sport Concept و حرکت آن بهسمت دوربین را به تصویر میکشد، در حالی که صدای غرشی از اگزوز خودرو به گوش میرسد.
از نظر زبان طراحی، این خودرو تکاملیافته کانسپت Electrified Sport 2021 محسوب میشود. تناسبات کلی بدنه، خطوط روی درها و سطوح نرم و صیقلی آن شباهت نزدیکی به همان کانسپت دارد، اما نمای جلو و عقب بهروزرسانی شدهاند تا هماهنگی بیشتری با مدلهای تولیدی اخیر Lexus در جاده داشته باشند. این خودرو فاقد شانههای مسطح متمایز و شکل سادهتر کابین مدل LFR است که ماه گذشته در فستیوال Goodwood، به شکل استتار شده با نام تویوتا GT Concept نمایش داده شد. علیرغم اینکه نمونه اولیه استتار شده با نشان تویوتا بود، قیمت بالای پیشبینی شده آن و عکسهای لورفته نشان میدهند نسخه جادهای از یک سیستم صوتی Mark Levinson (مشابه آنچه در مدلهای ردهبالای لکسوس به کار میرود) استفاده خواهد کرد و در نتیجه در نمایندگیهای لکسوس عرضه خواهد شد.
این امر باعث شده تا گمانهزنیها حاکی از آن باشد که این خودرو در واقع پیشنمایشی از یک خودروی سوپراسپرت لکسوس دیگر و ناشناخته است که صرفاً به عنوان یک خودروی جادهای طراحی شده و نیازی به نسخه مسابقهای GT3 ندارد. گزارشهای رسانههای ژاپنی ادعا کردهاند که لکسوس در حال کار روی یک کوپه اسپرت جدید برای جایگزینی مدلهای پرچمدار LC و RC است که از پلتفرم موتور جلو، دیفرانسیل عقب مشترک با تویوتا سوپرا نسل بعدی بهره میبرد.
این خودرو به سیستم هیبریدی مرتبط شده، که احتمالاً نسخهای از سیستم هیبریدی ۳.۵ لیتری V6 موجود در LC500h یا سیستم هیبریدی ۲.۰ لیتری توربو-بنزینی بوده که گفته میشود برای سوپرای جدید در نظر گرفته شده است. تویوتا و لکسوس هنوز برنامههای خودروهای اسپرت این گروه و اینکه چگونه GT Concept با Sport Concept و با خط تولید هر دو برند هماهنگ میشود را تأیید نکردهاند.
تنها اطلاعاتی که Lexus در مورد Sport Concept که در کالیفرنیا رونمایی شد، منتشر کرده، یک بیانیه مطبوعاتی کوتاه بود. این برند روز شنبه اظهار داشت: «این خودروی اسپرت با سبک پیشرو، آیندهمحور و در عین حال کاملاً اصیل، راه را برای طراحیهای آینده لکسوس هموار میکند. این خودروی مفهومی الهامبخش دارای بدنهای پهن، کمارتفاع و دو در است که عناصر پویا و احساسی را در چشماندازی برای یک خودروی اسپرت نسل جدید در هم میآمیزد.»