چین نخستین توربین گازی غولپیکر ۱۱۰ مگاواتی خود را توسعه داده و اولین نسخه تجاری آن را تحویل داده است که یکی از قدرتمندترین دستگاه بومی این کشور در رده خود محسوب میشود. این توربین که با نام تایهانگ ۱۱۰ یا AGT-110 شناخته میشود، روز دوشنبه تکمیل شده و طبق اعلام شرکت صنایع هوایی چین (AECC) و گزارش خبرگزاری شینهوا که به نقل از این شرکت منتشر شد، اکنون برای تحویل تجاری آماده است.
AECC اعلام کرده است که این دستاورد در راستای حمایت از برنامههای ملی چین جهت دستیابی به اهداف کاهش کربن بوده و پیشرفتی چشمگیر در حوزهای محسوب میشود که تنها شمار اندکی از کشورها توانایی توسعه مستقل چنین تجهیزاتی را دارند.
شرکت صنایع هوایی چین درباره ویژگیهای تایهانگ ۱۱۰ توضیح داد که این توربین دارای قابلیت راهاندازی سریع، بازده بالای حرارتی در حالت چرخه ترکیبی و همچنین نیاز اندک به نگهداری است. این دستگاه توانایی استفاده از سوختهای گوناگون از جمله نفت، گاز طبیعی و گازهایی با ارزش حرارتی متوسط یا پایین را دارد. این توربین برای کاربرد در نیروگاههای تولید همزمان برق و حرارت، واحدهای پیکبار گاز طبیعی و نیروگاههای سیکل ترکیبی طراحی شده است. طبق گزارش شینهوا، این دستگاه همچنین قابلیت اتصال و ادغام با منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید و نیروگاههای برقآبی را دارا میباشد.
در مقایسه با واحدهای حرارتی با ظرفیت مشابه، توربین ۱۱۰ مگاواتی قادر است سالانه بیش از ۱ میلیون تن از انتشار دیاکسیدکربن بکاهد. در وضعیت عملکرد سیکل ترکیبی، این توربین توانایی تولید بیش از ۱۵۰,۰۰۰ کیلوواتساعت برق در هر ساعت را دارد. AECC این میزان را کافی برای پاسخگویی به مصرف روزانه بیش از ۱۰,۰۰۰ خانوار توصیف کرده، در حالیکه چاینانیوز این رقم را در حدود ۱۵,۰۰۰ خانوار برآورد کرده است.
AECC همچنین خاطرنشان ساخته است که توربینهای گازی غولپیکر جزو «تجهیزات محوری» و نمادی از قدرت صنعتی بهشمار میروند و تنها تعداد محدودی از کشورها توان ساخت مستقل آنها را دارند. این پروژه با بهرهگیری از دانش فنی صنایع داخلی چین در حوزههای هوانوردی، ماشینآلات، نفت و دیگر زمینهها ساخته ش ده است. طبق گزارش چاینانیوز، این برنامه تاکنون موفق به ثبت ۱۰۲ حق اختراع شده و دستاوردهایی در طراحی توربینهای سنگین، مواد پیشرفته، ساخت کامل دستگاه و فرآیند آزمایش و راهاندازی به دست آورده است. AECC تأکید کرده که این پیشرفتها موجب شکلگیری سکوهای تحقیق و توسعه با مالکیت معنوی مستقل برای طراحی، توسعه، آزمایش و راهاندازی در آینده شده است.
فراتر از استقرار AGT-110، شرکت صنایع هوایی چین به پژوهش پیرامون توربینهای گازی مبتنی بر سوخت هیدروژنی نیز پرداخته است. لو جیبین، رئیس بخش توربینهای گازی AECC اعلام کرده که این شرکت به نقاط عطف کلیدی در زمینه ترکیب سریع هیدروژن با هوا، سازماندهی احتراق کمانتشار هیدروژن و همچنین کنترل پایدار فرآیند احتراق برای سوخت هیدروژنی دست یافته است. هرچند جدول زمانی دقیقی ارائه نشده، AECC این فعالیتها را مسیری برای دستیابی به عملکرد با آلایندگی کمتر در دوران گسترش استفاده از هیدروژن معرفی کرده است.
توربین گازی در اصل یک موتور احتراق داخلی است که انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. در این فرایند، هوا فشرده شده و با سوخت مخلوط میشود، سپس احتراق صورت میگیرد و گازی با دمای بالا و فشار زیاد تولید میشود. این گاز در حال انبساط پرههای توربین را به حرکت درآورده و حرکت دورانی ایجاد میکند که میتواند برای بهکار انداختن ژنراتور برق یا تأمین نیروی پیشران برای هواپیماها و تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. ارزش توربینهای گازی در بازدهی بالا، قابلیت اطمینان و انعطافپذیری آنها است و به همین دلیل در نیروگاهها، صنعت هوانوردی و بخشهای مختلف صنعتی کاربرد گستردهای دارند.
شرکت صنایع هوایی چین اعلام کرده که عرضه تایهانگ ۱۱۰ مرحلهای تازه برای توربینهای گازی سنگین چین را رقم میزند، بهطوری که این کشور اکنون از مرحله توسعه به بهرهبرداری تجاری وارد شده است. با تحویل نخستین دستگاه و آمادهسازی آن برای اتصال به شبکه برق در قالب نیروگاههای تولید همزمان برق و حرارت و نیروگاههای سیکل ترکیبی، شرکت صنایع هوایی چین توربین AGT-110 را به عنوان نقطه عطفی صنعتی و گامی عملی در مسیر تأمین برقی پاکتر و انعطافپذیرتر توصیف میکند.