``
logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

کسب و کار

چگونه تبلیغات یوتیوب را فعال کنیم؟ آموزش 0 تا 100‌

avatar
Author

نویسنده


  • 2024-12-01

[

تبلیغات یوتیوب راهکار مناسبی برای بازاریابی کسب و کارهای اینترنتی است. همچنین اگر در یوتیوب فعالیت می‌کنید، می‌توانید به کمک این تبلیغات تعداد کاربران خود را افزایش دهید. تبلیغات در یوتیوب به 5 روش متنوع انجام می‌شود. همچنین مزیت دیگر این تبلیغات هم دو شیوه پرداختی CPV (پرداخت به ازای هر مشاهده آگهی) و CPM (پرداخت به ازای هر 1000 مشاهده) است. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به سوال چگونه تبلیغات یوتیوب را فعال کنیم؟ و چطور در یوتیوب تبلیغ کنیم؟ پاسخ دهیم.

چرا تبلیغات در یوتیوب مفید است؟

قبل از اینکه سراغ پاسخ سوال چگونه تبلیغات یوتیوب را فعال کنیم برویم، بد نیست کمی درباره مزیت‌ها و فواید تبلیغ در یوتیوب صحبت کنیم. به گفته ادزینو:

روزانه بیش از 120 میلیون نفر از یوتیوب استفاده می‌کنند. تعداد کاربران یوتیوب بیش از 2 میلیارد نفر است که آن را به یکی از پربازدیدترین سایت‌های دنیا تبدیل می‌کند. به همین خاطر بسیاری از شرکت‌های بزرگ به سراغ تبلیغات در یوتیوب رفته‌اند. با وجود اینکه دسترسی به یوتیوب در ایران محدودیت‌های خاصی دارد، اما کاربران ایرانی یوتیوب هم کم نیستند. امکان کسب درآمد دلاری از یوتیوب باعث شده تا در ایران هم پادکسترها، یوتیوبرها و کسب‌وکارهای زیادی محتوای خود را در این سایت منتشر کنند.

از دیگر مزیت‌های تبلیغ در یوتیوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توجه ویژه نسل Z به یوتیوب و کاربران گسترده این پلتفرم
امکان هدف‌گیری مخاطبان در تبلیغات یوتیوبی براساس سن، جنسیت، لوکیشن، زبان، علایق کاربر و…
استفاده از محتوای ویدئویی در جهت جلب توجه بیشتر و افزایش کاربران
هزینه پایین‌تر تبلیغات یوتیوبی نسبت به تبلیغ در صفحه نتایج گوگل
تنوع روش‌های تبلیغ در یوتیوب
دسترسی به گزارش‌های دقیق تبلیغات از طریق گوگل ادز
امکان بهینه‌سازی تبلیغات در هنگام اجرا
قابل استفاده توسط کسب و کارهای کوچک
فضای رقابتی کمتر بین کسب و کارهای ایرانی

چگونه تبلیغات یوتیوب را فعال کنیم؟

خیلی وقت‌ها وقتی سوال چگونه تبلیغات یوتیوب را فعال کنیم مطرح می‌شود، کاربران دنبال یک کلید ساده می‌گردند که آن را فشار دهند و همه چیز در لحظه ایجاد شود! اما برای تبلیغ در یوتیوب باید قدم به قدم پیش بروید. در ادامه این قدم‌ها را مرور می‌کنیم:

1.ساخت کانال یوتیوب

برای تبلیغ در یوتیوب باید ابتدا یک کانال یوتیوبی داشته باشید. این کانال مرجع تبلیغات شماست. اگر بخواهید یک ویدئوی تبلیغاتی را در یوتیوب پروموت کنید، باید ابتدا در این کانال منتشر شده باشد.

2.ساخت اکانت گوگل ادز

برای فعال کردن تبلیغات یوتیوب باید در پلتفرم گوگل ادز هم عضو باشید. مدیریت و انتشار تبلیغات در یوتیوب به‌واسطه‌ی گوگل ادز انجام می‌شود. همچنین گزارش‌های تبلیغات هم از طریق گوگل ادز قابل دریافت است.

3.مشخص کردن هدف تبلیغ

پس از افتتاح حساب در یوتیوب و گوگل ادز، باید اهدافتان از تبلیغ را مشخص کنید. دنبال چه چیزی در یوتیوب هستید؟ می‌خواهید مشتری‌های جدیدی جذب کنید؟ به فکر افزایش بازدید وب‌سایتتان هستید؟ یک اپلیکیشن موبایلی را تبلیغ می‌کنید؟ دنبال افزایش آگاهی از برند هستید؟ چه چیزی؟ هدف از تبلیغ باید واضح بوده و قابل دستیابی باشد. مثلاً هدفتان می‌تواند افزایش 10 درصدی دنبال‌کنندگان کانال یوتیوبی، ظرف 1 ماه باشد.

4.تولید محتوا و انتشار در کانال یوتیوب

در این مرحله باید محتوای تبلیغاتی خودتان را آماده کنید. اگر می‌خواهید تبلیغات ویدئویی داشته باشید، باید این محتوا را از قبل در کانال یوتیوبی خود منتشر کنید.

5.ساخت کمپین در گوگل ادز

پس از انتشار محتوا می‌توانید سراغ گوگل ادز بروید و از بخش «Campaigns» روی گزینه  «New Campaign» بزنید. حالا باید هدف کمپین را از بین گزینه‌های نمایش داده شده انتخاب کنید. افزایش ترافیک، فروش، جمع‌آوری لید، آگاهی از برند، پروموشن اپلیکیشن و… گزینه‌های قابل انتخاب هستند. پس از این مرحله نوبت به انتخاب نوع کمپین می‌رسد. در اینجا باید گزینه Video  را انتخاب نمایید.

6.انتخاب روش تبلیغ در گوگل ادز و انتشار

وقتی کمپین ویدئو را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب روش تبلیغات در یوتیوب می‌رسد. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

1.تبلیغات ویدئویی در جریان و قابل عبور (Skippable In-Stream Ads): این روش متداول‌ترین شیوه تبلیغات در یوتیوب است. زمانی که کاربران ویدئویی را تماشا می‌کنند، معمولاً تبلیغاتی به آن‌ها نمایش داده می‌شود که پس از 5 ثانیه قابل Skip کردن است.

2.تبلیغات ویدئویی در جریان و غیر قابل عبور (Non-Skippable In-Stream Ads: این سبک از تبلیغات باید زیر 30 ثانیه باشند؛ زیرا کاربران یوتیوب امکان رد کردن آن را ندارند و باید تا انتها تماشایش کنند.

3.تبلیغات اکتشاف ویدئو  (Video Discovery Ads):  این سبک از تبلیغات، شامل تصویر کوچکی از ویدئوی تبلیغاتی است که همراه با یک متن کوتاه در صفحه نتایج یوتیوب نمایش داده می‌شود.

4.تبلیغات بامپر (Bumper Ads): تبلیغات بامپر شباهت زیادی به تبلیغات غیر قابل عبور دارند؛ با این تفاوت که مدت زمان آن‌ها باید زیر 6 ثانیه باشد.

5.تبلیغات غیر ویدئویی (Non-Video Ads): در این سبک از تبلیغات، بنرهای تصویری کوچکی در بالای ویدئوهای پیشنهادی یوتیوب ظاهر می‌شود یا اینکه پیام تبلیغاتی‌تان به‌صورت بنری نیمه ‌شفاف بینابین ویدئوهای مرتبط به اجرا در می‌آید.

پس از انتخاب روش تبلیغ، باید جزئیات دیگری مثل نام کمپین، میزان بودجه کمپین، مدت‌ زمان تبلیغ و… را مشخص کنید و در نهایت روی گزینه انتشار تبلیغات بزنید.

نکته مهم: گوگل ادز ابتدا به بررسی محتوای تبلیغات شما می‌پردازد. پس از اینکه تبلیغاتتان مورد تایید قرار گرفت، منتشر می‌شود. در ضمن داده‌های مربوط به کمپین‌های تبلیغاتی یوتیوب را می‌توانید در داخل گوگل ادز مشاهده کنید.

فرمول جادویی گوگل برای ساخت ویدئوی تبلیغاتی

گوگل توصیه می‌کند برای انتشار ویدئوهای تبلیغاتی از فرمول جادویی ABCD استفاده کنید. این فرمول شامل بخش‌های زیر می‌شود:

Attract: فراموش نکنید کاربر برای دیدن ویدئوی تبلیغاتی شما سراغ یوتیوب نیامده است و فرصت کمی برای جلب توجه دارید. می‌توان گفت این زمان کمتر از 5 ثانیه است.
Brand: بر پایه این فرمول باید طی همان 5 ثانیه اول یک‌بار به برندتان اشاره کنید. این اشاره می‌تواند به شکل بصری یا صوتی باشد.
Connect: در این مرحله باید سعی کنید به مخاطب نزدیک شده و با او ارتباط بگیرید. استفاده از داستان‌سرایی، زبان طنز و یا تحریک مخاطب راهکارهایی برای ایجاد ارتباط است.
Direct: به گفته یکتانت

آخرین مورد دربارۀ اقدامی است که از بینندۀ تبلیغ انتظار دارید. آیا می‌خواهید در سایت شما ثبت‌نام کند یا محصولی را بخرد؟ در هر صورت، باید خواستهٔ خود را واضح و روشن بیان کنید. یک پیشنهاد ویژه یا تکیه به حس ضرورت می‌تواند در این مرحله به شما کمک کند.

هزینه تبلیغات در یوتیوب چقدر است؟

حالا که به پرسش چگونه تبلیغات یوتیوب را فعال کنیم پاسخ دادیم، می‌توانیم به سراغ جزئیات بیشتری برویم. برای مثال اینکه هزینه تبلیغ در یوتیوب چقدر است؟ به گفته ادزینو:

تبلیغات یوتیوب حتی از تبلیغات در سرچ گوگل هم به‌صرفه‌تر خواهد بود. به همین خاطر بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا از یوتیوب ادز استفاده می‌کنند. هزینه تبلیغات در یوتیوب به دو شیوه زیر محاسبه می‌شود:

پرداخت هزینه به‌ ازای هر مشاهده (Cost Per View)
پرداخت هزینه به‌ ازای هر 1000 مشاهده یا ایمپرشن (Cost Per Mille)

دلیل این متغیر بودن هزینه‌ها هم رقابتی بودن تبلیغات در گوگل ادز است. در حقیقت وقتی تبلیغی را در گوگل ادز منتشر می‌کنید، برای هر بار نمایشش در یوتیوب باید در یک مزایده لحظه‌ای حاضر شوید. اگر رقبای سرسختی در این مزایده داشته باشید، قاعدتاً هزینه تبلیغاتتان افزایش پیدا می‌کند؛ اما اگر در حوزه کم رقابتی‌تری فعالیت می‌کنید، در نتیجه هزینه تبلیغاتتان هم پایین‌تر می‌آید. البته توجه داشته باشید که هزینه تبلیغات در یوتیوب براساس لوکیشن، نوع تبلیغات و جزئیات دیگر هم تفاوت‌هایی دارد.

بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی یوتیوب

خیلی وقت‌ها تصور می‌شود که انتشار تبلیغ در یوتیوب پایان مسیر تبلیغات است؛ اما پس از انتشار تازه نوبت به بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی می‌رسد. برای این کار باید مدت‌زمان مشخصی را منتظر بمانید تا گوگل ادز داده‌های اجرایی کمپین را جمع‌آوری کند. سپس می‌توانید با بررسی این داده‌ها نتایج کمپین را تحلیل کنید و اگر نیاز بود، به بهینه‌سازی کمپین بپردازید.

سخن آخر

هدف این مقاله پاسخگویی به سوال «چگونه تبلیغات یوتیوب را فعال کنیم» بود. امیدواریم پاسخ این سوال را گرفته باشید. در ادامه نیز درباره مراحل انتشار تبلیغ در یوتیوب، هزینه تبلیغات در این پلتفرم و شاخص‌های KPI آن صحبت کردیم. اگر سوال دیگری در رابطه با یوتیوب و تبلیغات آن دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما هستیم.

/

پایان رپورتاژ

منبع ]


ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات (0)

هیچ نظری ثبت نشده است.


اشتراک گذاری