در دنیای پرتنوع محصولات و کالاهای دیجیتال، گوشیهای اپل همچنان و هنوز محبوبترین هستند. فقط معرفی مدل تازه آیفون است که میتواند صفی از شیفتگان را در مقابل فروشگاهها منتظر رونمایی نگه دارد. در این بازار پر از رقابت و محصولات رنگارنگ، داشتن یک گوشی آیفون برای کاربران آن چیزی فراتر از خرید یک محصول باکیفیت است و انگار تجربهای که برای آنها رقم میخورد از جنسی کاملاً متفاوت از تجربههای ساختهشده برندهای دیگر برای کاربران است. چرا اپل اینقدر محبوب است؟ راز ماندگاری آن در دنیای گوشیهای هوشمند چیست؟ در ادامه، با هم نگاهی به این پدیده تکرارنشدنی دنیای فناوری خواهیم داشت.
فلسفه طراحی و تجربه کاربری منحصربهفرد
آنچه پیش از همه نگاه کاربران را بهسمتوسوی گوشیهای آیفون میکشاند، طراحی مینیمال و ساده آن است. این گوشیها بدون زرقوبرق دستوپاگیری که خیلی زود کاربر را خسته میکند، طراحی میشوند. همهچیز در راستای رقمزدن تجربه کاربری روان و ساده شکل گرفته و خبری از تجملات اضافی و بیکاربرد در آنها نیست.
در واقع، محصولات این برند نوعی اصالت را با سادگی خود بهنمایش میگذارند. جنس سادگی در طراحی محصولات اپل، سادگی دستنیافتنی است، یعنی با یک محصول شبیه به تمام گوشیهای ساده بازار روبهرو نیستید. اتفاقاً این سادگی از نهایت دقت، کیفیت و پیچیدگی در ساخت و طراحی بهدست آمده است. شاید بتوان آن را نوعی «سادگی دستنیافتنی» نامید.
از طراحی که بگذریم به ویژگیهای مهم و جذاب دیگری مانند یکپارچگی سختافزار و نرمافزار در iOS میرسیم. سازگاری تمام محصولات اپل از آیفون تا مکبوک هم رفاه زیادی برای کاربران فراهم میکند. همه اینها در کنار هم به دارندگان گوشیهای آیفون احساس استفاده از محصولی را میدهد که بینقص عمل میکند و آنها را وفادار خود میکند.
نقش اکوسیستم اپل در وفاداری کاربران
اکوسیستم اپل یکی از عوامل اصلی موفقیت آن است. این شرکت بهطرز هوشمندانهای، هماهنگی یکپارچهای میان محصولات سختافزاری و نرمافزاری مختلف خود فراهم کرده و توانسته تجربهای منسجم در استفاده از آنها بهوجود بیاورد.
یکپارچگی بینقص میان دستگاهها، از عوامل اصلی وفادارشدن کاربران است. بهعنوان مثال:
اپل واچ یا همان ساعت اپل به آیفون وابسته است و قابلیتهای مختلف آن مانند تماس و اپلیکیشنها از راه گوشی اپل فعال میشوند.
مکبوک هم به کاربران اجازه میدهد که کارهای نیمهتمام آیفون را دقیقاً از نقطه رهاشده روی مک ادامه بدهند.
آیکلاود (iCloud) اطلاعات را در تمام دستگاهها همگامسازی میکند و باعث میشود، تجربه کاربر همیشه روان و بدون وقفه باشد.
سرویسهای مختلف آیفون مانند انتقال پیام میان کاربران (iMessage)، انتقال فایل میان دستگاهها (AirDrop) و تجربه تماس تصویری باکیفیت (FaceTime) هم ارزش افزودهای در اختیار کاربران میگذارد که رهاکردن آن و انتخاب گوشی و برند دیگر را برایشان سخت میکند. مدیریت تجربه مشتریان برند اپل آنقدر قوی است که بسیاری ترجیح میدهند با خرید قسطی آیفون هم که شده، صاحب یک دستگاه از آن شوند.
برندینگ و پرستیژ اجتماعی آیفون
کاربران ایرانی و خارجی با خرید آیفون حس خاصبودن را تجربه میکنند. در واقع، خرید و تهیه این دستگاه برای کاربران آن در بسیاری از نقاط دنیا، جنبه روانی هم دارد. بسیاری با داشتن یک گوشی اپل احساس خاصبودن میکنند و این وسیله را راهی برای ابراز طبقه اجتماعی خود و لوکسبودن یا دستکم تمایل به تجمل در نظر میگیرند.
از آنجا که خرید این گوشی در بازار فعلی ایران برای همه مقدور نیست، بسیاری حاضرند، حتی با خرید قسطی آیفون هم که شده به جرگه دارندگان این گوشی لوکس بپیوندند و حس خاصبودن را در خود ارضا کنند. گوشیهای پرچمدار فراوانی در بازار محصولات دیجیتال و تلفنهای هوشمند وجود دارد، اما هیچیک بهاندازه اپل نتوانستهاند، حس رضایتمندی و اعتماد را در خریداران ایجاد کنند و برای مدتی طولانی زنده نگه دارند.
ثبات عملکرد و پشتیبانی نرمافزاری طولانیمدت
گوشیهای آیفون با ترکیبی از کیفیت، زیبایی و سادگی و البته ثبات در عملکرد و پشتیبانی طولانیمدت توانستهاند، کاربران را به خود وفادار کنند. برخلاف برندهای مختلف دیگر، این شرکت ۵ تا ۶ سال پشتیبانی نرمافزاری ارائه میکند. ضمن اینکه نسبت به امنیت و بهروزرسانی دستگاه برای کاربران هم مقید است و انصافاً در تمام طول فعالیت خود، در این حیطه بهخوبی عمل کرده است. اپل با ساختار بسته سیستمعامل iOS و نظارت دقیق بر اپاستور، احتمال نفوذ بدافزار و اختلال در عملکرد را به حداقل رسانده است. در هر بهروزرسانی شامل بهبودهای امنیتی و عملکردی است که اعتماد کاربران را حفظ میکند.
مقایسه اپل با اندروید هم برگهای برنده این برند را بیش از پیش رو میکند. به این موارد توجه کنید:
اکوسیستم و یکپارچگی دستگاههای مختلف اپل نسبت به اندروید؛
پشتیبانی نرمافزاری طولانیمدت اپل نسبت به اندروید؛
ارزش بالای فروش مجدد دستگاههای اپل.
اینها باعث شده که خیلیها حاضر به خرید قسطی آیفون هم شوند.
چالش قیمت و راهکارهای جهانی
قیمت مدلهای مختلف گوشی آیفون در ایران و حتی جهان اندک نیست. برای همین، بسیاری از علاقهمندان به تهیه این گوشیها بهدنبال روشهایی مانند خرید مرحلهای و قسطی یا استفاده از انواع طرحهای مالی هستند تا بتوانند بهموقع، گوشیهای بهروز اپل را تهیه کنند. قیمت بالای آیفون در ایران هم چالش مهمی برای دوستداران این برند است.
در ایران هم سرویسهایی مانند اسنپپی، امکان تهیه محصولات دیجیتال بهصورت مرحلهای و با شرایط شفاف را فراهم کردهاند؛ راهکاری برای کسانی که میخواهند آیفون داشته باشند اما ترجیح میدهند هزینه را مدیریت کنند. با ثبتنام در سرویس اعتباری اسنپ پی در سامانه اسنپ، فرصت خرید اقساطی بدون سود و کارمزد به کاربران داده میشود. نیازی به ارائه چک و سفته هم نیست و تمام فرایند خرید قسطی (با پرداخت در ۴ نوبت) بهشکل آنلاین انجام میشود.
آینده برند اپل و آیفون 17
این حجم از محبوببودن آیفون، باعث میشود که همه دلشان بخواهد آینده آن را پیشبینی کنند. نسل آینده گوشیهای این برند چه ویژگیهایی خواهند داشت. بهنظر میرسد که اپل توانسته نبض کاربران را زیر دست بگیرد و مطابق میل، نیازها و خواستههایشان در بازار پیش برود. این یعنی خلاقیت و توسعه مداوم. برای مثال، گوشیهای تازه اپل که آیفون پایه ۱۷، ایر و پرو هستند، با وامگرفتن از قابلیتهای هوش مصنوعی، کیفیت تازهای از خدمات جذاب را در اختیار کاربران قرار میدهند. اگر اپل در همین مسیر حرکت کند و با اضافهکردن فناوریهای تازه و درک مخاطبان پیش برود، این محبوبیت ماندگار و ماندگارتر میشود.
در آخر
گوشیهای آیفون تجربهای جدید از استفاده از گوشی در اختیار کاربران خود قرار میدهند؛ تجربهای که در رقمخوردن آن، عوامل زیادی دخیلاند. برگهای برندهای مانند طراحی ساده و کاربردی، درک نیاز روانی کاربران و کیفیت بالای سختافزاری و نرمافزاری باعث شدهاند که مشتریان آیفون وفادارترین کاربران اپل باشند. خریداران این برند حاضرند سنگینی قیمت بالای محصولاتش را بهجان بخرند، اما احساس اطمینان و کیفیت را تجربه کنند. البته این روزها با امکان خرید قسطی گوشی موبایل، تهیه آیفون یا هر مدل گوشی دیگر راحتتر از گذشته شده و میتوان بدون فشار مالی، صاحب یک گوشی هوشمند باکیفیت شد.