بی ام و میگوید مدل الکتریکی iX3 که بهزودی وارد بازار اروپا میشود، در مصرف منابع و تولید کربن رکوردشکنی خواهد کرد.
به گزارش تکراتو و به نقل از arstechnica، مدل جدید iX3 اولین خودروی خانواده نسل آینده الکتریکی بیامو است که روی پلتفرم جدیدی به نام نویه کلاس ساخته شده؛ این نام یادآور سری نوستالژیک و انقلابی بیامو در دهه ۱۹۶۰ است که مسیر برند را برای دههها تعیین کرد. iX3 قرار است اواخر امسال در اروپا عرضه شود و در سال ۲۰۲۶ نیز به بازار آمریکای شمالی برسد.
بخش زیادی از ویژگیهای این خودرو هنوز بهصورت رسمی منتشر نشده، اما تا همین حالا بیامو اعلام کرده که iX3 پایدارترین خودروی تولیدی این شرکت خواهد بود.
یکی از ویژگیهای خاص این خودرو، استفاده گسترده از مواد بازیافتی است. بیامو با الهام از خودروی مفهومی i Vision Circular که در سال ۲۰۲۱ معرفی شده بود، از تکنیکهای ساخت جدیدی استفاده کرده است. برای مثال، کنسول وسط از یک نوع پلاستیک خاص ساخته شده تا در پایان عمر خودرو به راحتی قابل بازیافت باشد.
حدود ۷۴۰ کیلوگرم از مواد iX3 از منابع بازیافتی به دست آمدهاند. نیمی از لیتیوم، کبالت و نیکل در باتری این خودرو بازیافتی است. ۷۰ درصد آلومینیوم رینگها و ۸۰ درصد آلومینیوم نگهدارنده چرخها نیز از مواد بازیافتی تولید شدهاند. حتی بخشی از پلاستیکهای بخش جلویی خودرو از تورهای ماهیگیری بازیافتی ساخته شده است.
متاسفانه نسخه خاصی از این خودرو با نام Econeer که دارای صندلیهایی با پارچه ساختهشده از بطریهای پلاستیکی بازیافتی است، احتمالاً در آمریکا عرضه نخواهد شد.
بیامو برای کاهش جدی ردپای کربنی، صرفاً به انتخاب مواد پایدار بسنده نکرده است. ساخت خودروهای الکتریکی همچنان نسبت به خودروهای بنزینی انرژیبرتر است.
با این حال، کارخانه جدید بیامو در شهر دبرسن مجارستان که محل تولید iX3 خواهد بود، تنها با انرژیهای تجدیدپذیر کار میکند و میزان تولید دیاکسیدکربن آن یکسوم کمتر از کارخانههای قدیمی بیامو است.
باتری این خودرو از نوع سلول استوانهای نسل جدید بیامو است که ردپای کربنی آن در هر کیلوواتساعت، ۴۲ درصد کمتر از باتریهای نسل قبلی است.
نکته جالب توجه این است که بیامو تخمین زده مصرف کربن iX3 پس از طی تنها ۱۷۵۰۰ کیلومتر با برق تجدیدپذیر یا ۲۱۰۰۰ کیلومتر با انرژی ترکیبی اروپا، به نقطه سر به سر با یک خودروی بنزینی میرسد. این یعنی از آن نقطه به بعد، تاثیر زیستمحیطی iX3 از خودروی سوختی کمتر خواهد بود.
در پایان عمر مفید خودرو (۲۰۰ هزار کیلومتر)، ردپای کربنی iX3 حدود ۲۳ تن خواهد بود، که در صورت استفاده کامل از برق تجدیدپذیر، این عدد به ۱۴.۶ تن کاهش مییابد. این در حالی است که مدل بنزینی X3 در همان فاصله زمانی ۵۲.۸ تن کربن تولید میکند.
بیامو قول داده اطلاعات کاملتری از این کراساوور الکتریکی جدید را در تاریخ ۲۵ آگوست منتشر کند.