ولوو با شکایتی قضایی مواجه شده که به مشکلات ایمنی در خودروی برقی XC40 Recharge مربوط میشود. شاکیان ادعا کردهاند که این خودرو هنگام رانندگی با سرعت پایین و در زمان تعویض دنده، دچار پرش و شتابگیری ناگهانی میشود. بیش از ۱۰۰ نفر از رانندگان با طرح این دعوی گروهی، از نقصهای ایمنی جدی و عیوب پنهان در این خودرو شکایت کردهاند.
شرکت ولوو با موج جدیدی از مشکلات قانونی روبهرو شده است؛ این مسئله در حالی رخ داده که اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای ایالات متحده (NHTSA) اخیراً به دارندگان برخی مدلهای پلاگینهیبرید و برقی این شرکت توصیه کرده تا پیش از نصب بهروزرسانی نرمافزاری، از حالت موسوم به «B mode» یا «رانندگی با یک پدال» استفاده نکنند. اکنون شکایتی در ایالات متحده علیه ولوو به دلیل نگرانیهای ایمنی در مدل تمامبرقی XC40 Recharge مطرح شده است.
در این دادخواست ادعا شده که این SUV جمعوجور دارای ایرادات جدی از جمله شتابگیری غیرمنتظره است که میتواند جان سرنشینان و رانندگان را در معرض خطر قرار دهد. این شکایت که خواهان رسیدگی توسط هیئت منصفه است، توسط بیش از ۱۰۰ مالک این خودرو پشتیبانی شده و ادعا میشود Volvo از وجود این مشکلات آگاه بوده یا باید از آنها مطلع میبود.
در محور اصلی این پرونده، رابرت ام. بکر، شاکی اصلی، مدعی است که XC40 Recharge در مواقعی بهطور ناگهانی شتاب میگیرد، پرش میکند یا بدون فرمان راننده حرکت مینماید. بر اساس اسناد ثبتشده، این رفتارها عمدتاً در زمان رانندگی با سرعت پایین، هنگام تعویض دنده یا در حال استفاده از حالت رانندگی با یک پدال رخ میدهد.
بکر میگوید این نقصها خطر بالایی از لحاظ تصادف، آسیب بدنی یا خسارت مالی در پی دارند و شرکت ولوو اقدامات لازم برای رفع این مشکلات را انجام نداده است. دادخواست مطرح کرده که ولوو از طریق آزمونهای پیش از عرضه، شکایات مشتریان (از جمله در مورد خودروی مرتبط از نظر فنی یعنی Polestar 2)، گزارشهای مراکز خدمات نمایندگی، ارزیابیهای داخلی مهندسی و دادههای ارائهشده توسط NHTSA باید از این ایرادات اطلاع داشته باشد یا دستکم بیاحتیاطی کرده است. با این حال، شرکت متهم شده که شدت این مشکلات را کماهمیت جلوه داده یا آنها را پنهان کرده است. همچنین در شکایت آمده است که فراخوانهای Volvo به صورت جزئی و محدود بودهاند و پاسخ مناسبی به مسئله اصلی ندادهاند.
رابرت بکر یک دستگاه XC40 Recharge مدل ۲۰۲۴ را به صورت اجارهای دریافت کرده و مدعی شده که در مدت کوتاهی پس از شروع استفاده، با موارد متعدد شتابگیری و پرش در حین رانندگی مواجه شده است. کمتر از یک ماه پس از تحویل خودرو، وی مجبور به مراجعه به نمایندگی ولوو برای بررسی و رفع عیب شده است.
در دادخواست به دو مورد فراخوان صادره از سوی ولوو در ایالات متحده اشاره شده است. اولین مورد مربوط به یک ایراد نرمافزاری بوده که میتوانسته باعث از دست رفتن ناگهانی قدرت محرکه در مدلهای XC40 Recharge شود، ولی طبق ادعای شاکیان، این اقدام نتوانسته ایرادات عمیقتر مربوط به منطق کنترلی سیستم را برطرف کند. دومین فراخوان، مدلهای سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ را هدف قرار داده و مربوط به احتمال نفوذ آب به مجموعه سیمکشی حسگر پدال گاز بوده است. به گفته شاکیان، این اقدام بیش از حد محدود بوده و مشکلات مشابه در دیگر خودروها را برطرف نکرده و علت اصلی را نیز حل ننموده است.
بکر شرکت ولوو را به نقض قانون درمانهای قانونی مصرفکننده، قانون رقابت ناعادلانه، قانون تبلیغات نادرست، پنهانکاری متقلبانه و کسب سود ناعادلانه متهم کرده است. شاکیان در پی دریافت خسارات جبرانی و تنبیهی، به همراه بازپرداخت وجوه، سلب منافع ناعادلانه و صدور دستورات قضایی برای رفع ایرادات مطرحشده هستند.