logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

اخبار تکنولوژی

هواوی با باتری جدید خود برای خودروهای برقی، مرزها را درمی‌نوردد‌

خانه » هواوی با باتری جدید خود برای خودروهای برقی، مرزها را درمی‌نوردد

avatar
Author

نویسنده


  • 2025-07-03

شرکت‌های چینی در حال حاضر مسئول بیش از یک سوم پتنت‌های باتری حالت جامد ثبت شده در سال هستند. حالا هواوی پتنتی را برای یک ترکیب شیمیایی باتری حالت جامد به ثبت رسانده که می‌تواند تا ۳,۰۰۰ کیلومتر پیمایش و شارژ بسیار سریع را ارائه دهد.

هواوی که یک تازه‌وارد نسبی در صنعت خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود، پتنت باتری حالت جامد خود را به ثبت رسانده است که نوید پیمایشی تا ۳,۰۰۰ کیلومتر را با یک شارژ سریع کمتر از ده دقیقه می‌دهد. این غول فناوری چینی که بیشتر به دلیل گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند با عمر باتری طولانی مانند GT 5 Pro شهرت دارد، دارای سرمایه‌گذاری‌های مشترک با تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی است و همچنین مجموعه‌ای محبوب از راهکارهای اتصال، سرگرمی و رانندگی خودکار را به صورت آماده ارائه می‌دهد.

Huawei مدعی است که طولانی‌ترین مسافت پیمایش ذکر شده برای یک خودروی الکتریکی تاکنون، از فناوری اختصاصی الکترولیت سولفید جامد آن نشأت می‌گیرد که شامل پاشش نیتروژن روی ماده واکنش‌دهنده برای مهار واکنش الکتروشیمیایی است. با این حال، چنین فناوری‌های باتری حالت جامدی از پیش وجود دارند و بسیاری از شرکت‌ها مانند تویوتا، سامسونگ یا CATL، بزرگترین تولیدکننده باتری جهان، اکنون قصد تجاری‌سازی آنها را در سال ۲۰۲۷ با ارقام بسیار معقول‌تری دارند.

نرم‌افزار هواوی خودروهای بی‌ام‌و

علاوه بر این، پتنت هواوی نشان می‌دهد که چگالی انرژی باتری حالت جامد آن بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم خواهد بود، که با آنچه دیگران در حال انجام آن هستند و در حد وعده نظری این شیمی نوپا مطابقت دارد. زمان شارژ بسیار کوتاه نیز با فناوری باتری حالت جامد همخوانی دارد و یک دستاورد تحقیقاتی فوق‌العاده نیست.

به گفته یک دانشمند کره‌ای، Huawei احتمالاً به آنچه دانشمندانش در آزمایشگاه به دست آورده‌اند اشاره می‌کند، نه آنچه که به طور واقع‌بینانه می‌توان در مقیاس انبوه تولید کرد: «در حالی که دوپینگ نیتروژن می‌تواند به پایداری سطح مشترک کمک کند، معمولاً تحت خلاء و با دقت بسیار بالا انجام می‌شود. این چیزی نیست که بتوانید بدون هزینه‌های عمده و تأخیر زمانی، برای تولید تجاری مقیاس‌پذیر کنید. مانند تلاش برای پاشیدن فلفل روی ساندویچ با استفاده از موچین است.»

علاوه بر این، برد ذکر شده به احتمال زیاد بر اساس چرخه سخاوتمندانه CLTC چین محاسبه شده است، که معمولاً حدود یک سوم بیشتر از تخمین‌های EPA در ایالات متحده، برد واقعی را بیش از حد نشان می‌دهد. این بدان معناست که باتری حالت جامد ساخته شده با فناوری پتنت هوآوی به احتمال زیاد حدود ۱,۲۰۰ مایل را پوشش خواهد داد.

البته، این رقم هنوز هم تحت شرایط ایده‌آل و با وزن ماده فعال در نمونه اولیه محاسبه شده است. محققان کره‌ای اضافه می‌کنند که با در نظر گرفتن عوامل دنیای واقعی مانند اتلاف انرژی و مدیریت حرارتی، برد واقعی بسیار کوتاه‌تر خواهد بود، شاید نزدیک به ۸۰۰ مایل که تویوتا قبلاً در مورد عملکرد باتری حالت جامد خود اشاره کرده بود. این هنوز هم به مراتب طولانی‌تر از باتری‌های فعلی است که نصف چگالی انرژی سلول‌های حالت جامد را در همان اندازه ارائه می‌دهند، اما سپس مسئله مقیاس‌پذیری تولید انبوه و هزینه‌ها مطرح می‌شود. این موارد حتی برای شرکت CATL یا سامسونگ نیز دشوار است، چه رسد به هواوی که هیچ تجربه‌ای در ساخت باتری ندارد.

تویوتا قبلاً هشدار داده بود که باتری‌های حالت جامد آن ابتدا در دسته‌های محدود برای خودروهای الکتریکی پریمیوم خود در برند لکسوس استفاده خواهند شد، بنابراین قیمت همچنان یک مانع اصلی قبل از پذیرش گسترده باتری‌های حالت جامد در آینده خواهد بود.

منبع خبر

دانلود آهنگ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری