نتایج تحقیقات Pew نشان میدهد، میزان استفاده نوجوانان از ChatGPT برای انجام تکالیف، دو برابر شده است
خانه »
[
در یک بررسی جدید که توسط مرکز تحقیقات پیو (Pew Research Center) انجام شده، مشخص شد که نوجوانان نسل زد (Gen Z) که میزان استفاده نوجوانان از ChatGPT برای انجام تکالیف مدرسه بهطور چشمگیری افزایش داشته است.
این درحالیست که مشخص نیست که آیا نوجوانان از محدودیتهایی که این چت بات دارد آگاه هستند یا نه. این نظر سنجی اولین بار در سال 2023 به منظور بررسی میزان استفاده نوجوانان از ChatGPT انجام شد.
حالا تحقیقات جدیدی به همین منظور و در دنبالهی نظر سنجی سال قبل بروی حدود 1400 نوجوان 13 تا 17 ساله در ایالات متحده انجام شده و از آنها پرسیده شد که آیا تاکنون از ChatGPT برای انجام تکالیف و پروژههای درسیشان استفاده کردهاند؟
میزان استفاده نوجوانان از ChatGPT در سال 2024 چقدر بود؟
techcrunch گزارش کرده که، 26 درصد از شرکتکنندگان پاسخشان مثبت بود که نشان از رشد دو برابری نسبت به سال گذشته داشته است.
بیش از نیمی از نوجوانان پاسخدهنده به این نظرسنجی (54 درصد) گفتند که استفاده از ChatGPT برای تحقیق در موضوعات جدید را قابل قبول میدانند. 29 درصد گفتند که استفاده از این ابزار هوش مصنوعی برای حل مسائل ریاضی مناسب است و 18 درصد نیز استفاده از ChatGPT برای نوشتن مقالات را قابل قبول میدانند.
چالشهای ChatGPT در آموزش
با توجه به محدودیتهای ChatGPT، نتایج این نظرسنجی میتواند نگرانکننده باشد. این چتبات در حل مسائل ریاضی چندان قوی عمل نمیکند و همچنین منبع کاملا قابل اعتمادی برای ارائه اطلاعات دقیق به شمار نمیرود. در یکی از مطالعات اخیر که توانایی مدلهای پیشرفتهی هوش مصنوعی در پاسخگویی به سوالات یک آزمون دکتری در رشتهی تاریخ را بررسی کرده بود، مشخص شد که مدل GPT-4o (که در حال حاضر نسخهی پیشفرض ChatGPT است) تنها کمی بهتر از فردی بود که به طور تصادفی به سوالات پاسخ داده بود.
این مطالعه همچنین نشان داد که چتجیپیتی در برخی موضوعات خاص، مانند مسائل اجتماعی و سیاسی کشورهای آفریقای جنوبی، عملکرد ضعیفتری دارد. این موضوعات ممکن است برای نوجوانانی که بیشتر از این ابزار برای تکالیف مدرسه استفاده میکنند، اهمیت داشته باشد. طبق نظرسنجی پیو، نوجوانان سیاهپوست و هیسپانیک بیشتر از نوجوانان سفیدپوست گفتهاند که از ChatGPT برای انجام تکالیف خود بهره میبرند.
تاثیر ChatGPT بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان
تحقیقات علمی دربارهی تاثیر ChatGPT در یادگیری نتایج متناقضی را نشان میدهد. به عنوان مثال، پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا در تحقیقی دریافتند که دانشآموزان دبیرستانی تُرک که به ChatGPT دسترسی داشتند، در آزمون ریاضی عملکرد ضعیفتری نسبت به دانشآموزانی داشتند که به این ابزار دسترسی نداشتند.
در مطالعهای دیگر، محققان مشاهده کردند که دانشآموزان آلمانی که از ChatGPT استفاده میکردند، راحتتر به منابع تحقیقاتی دست پیدا میکردند، اما در مقایسه با همتایان خود که از این ابزار استفاده نمیکردند، در ترکیب و تحلیل اطلاعات ضعف بیشتری داشتند.
در یک نظرسنجی جداگانه که سال گذشته توسط Pew انجام شد، یکچهارم معلمان مدارس دولتی مقطع ابتدایی تا دبیرستان (K-12) معتقد بودند که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در آموزش بیشتر از آنکه مفید باشد، مضر است. در همین حال، یک نظرسنجی دیگر که توسط موسسه Rand و «مرکز بازآفرینی آموزش عمومی» انجام شد، نشان داد که تنها 18 درصد از معلمان مقطع K-12 در کلاسهای درس خود از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند.
بیشتر بخوانید:
منبع ]