پارلمان کشور هند قانونی تصویب کرد که تمام بازیهای آنلاین پولی، تبلیغات و تراکنشهای مرتبط با آنها را ممنوع میکند.
به گزارش تکراتو و به نقل از phonearena، هند با جمعیتی حدود ۱.۴۶ میلیارد نفر روز گذشته با تصمیمی ناگهانی صنعت رو به رشد بازیهای آنلاین خود را شوکه کرد. پارلمان این کشور لایحهای گسترده را تصویب کرد که به موجب آن تمام بازیهای آنلاین پولی، تبلیغات مرتبط و تراکنشهای مالی آنها ممنوع شد.
اشوینی وایشناو وزیر فناوری اطلاعات فدرال هند در ماه اوت ۲۰۲۵ اعلام کرد که وظیفه دولت و پارلمان است تا با معضلات اجتماعی به شدت برخورد کنند.
این قانون که به نام لایحه ترویج و تنظیم بازیهای آنلاین ۲۰۲۵ شناخته میشود، از سوی دولت نارندرا مودی به جلو رانده شد. استدلال اصلی این بود که چنین بازیهایی خطر بالای زیان مالی داشته و میتوانند آسیبهای روانی بلندمدت ایجاد کنند. قانونگذاران این اقدام را ضرورتی برای مقابله با آنچه یک معضل اجتماعی فزاینده توصیف کردند، دانستند.
این تصمیم ناگهانی ضربه سنگینی به صنعتی زد که ارزش آن میلیاردها دلار برآورد میشد و پیشبینی شده بود تا سال ۲۰۲۹ به ۳.۶ میلیارد دلار برسد.
پلتفرمهای بزرگ هند در حوزه ورزشهای فانتزی و بازیهای پولی که سرمایهگذاران بزرگی پشت آنها بودند، میلیونها کاربر جذب کرده بودند؛ کاربرانی که تیمهای کریکت خود را در Dream11 میساختند، رامی و پوکر را در Games24x7 بازی میکردند یا به لیگهای Mobile Premier League میپیوستند. اما با این تصمیم، آینده همه آنها به یکباره در هالهای از ابهام فرو رفت.
در همان ساعات ابتدایی پس از اعلام ممنوعیت، برخی از بزرگترین پلتفرمهای هند مانند Dream11، PokerBaazi و Mobile Premier League قابلیتهای مبتنی بر پول خود را غیرفعال کردند.
مدیران این صنعت اکنون در انتظار اخراجهای گسترده، تعطیلی شرکتها و فروپاشی اکوسیستمی هستند که میلیاردها دلار سرمایه خارجی جذب کرده و دهها هزار شغل ایجاد کرده بود. در همین حال، انجمنهای بازی و مدیران شرکتها در حال آمادهسازی چالشهای حقوقی هستند.
آنان معتقدند دولت بدون مشورت، لایحه را به سرعت تصویب کرده، تعاریف گسترده آن حتی بازیهای مهارتمحور مانند پوکر را هم شامل میشود و این تصمیم میتواند یک بخش مشروع و پررونق را نابود کند.
واقعیت این است که هر دو سوی ماجرا قابل درک است؛ قمار آنلاین برای بسیاری یک فاجعه واقعی است، اما در عین حال شاید عادلانه نباشد که بزرگسالان مسئول از بازی سادهای مانند پوکر محروم شوند.
با این حال، سوال اینجاست که دولتها چگونه میتوانند قمار آنلاین را کنترل کنند جز با ممنوعیت کامل؟ جهان دیجیتال امروز بیش از همیشه پیچیده شده است.