«ناتوردشت» به کارگردانی «محمدرضا خردمندان» که در بخش مسابقهی جشنوارهی امسال حضور دارد، دومین تجربهی کارگردانی است که با «بیست و یکروز بعد» نشان داد که مدیومِ سینما را خوب میشناسد و بلد است فیلمی بسازد که جدا از دغدغههای گیشهپسند و فارغ از ستارههای پرزرق و برق، قابلِ تامل باشد و حسابشده. او حالا یک درام معمایی را دستمایهی کارِ خود قرار داده که بر اساس یک پرونده واقعی است. در یک روستا، دخترِ کوچکی با نامِ «یسنا» در حالی که در مزرعهی پدری خود در حالِ بازی است، گم میشود و این آغازِ یک درامِ پر از تعلیق است.
بهگزارش فیلمنیوز، بازیگرانِ اصلی این فیلم را هادی حجازی فر و میرسعید مولویان تشکیل میدهند و نقشهای فرعیتر نیز برعهدهی بازیگرانِ کارکشتهای چون سعید آقاخانی، علی مصفا، بابک کریمی و … است.
فضای کلی | تعداد آثار سینمایی بر اساسِ پروندههای واقعی در ایران کم نیست؛ اما تعداد اندکی از آنان، توانسته با حقیقتِ پرونده همراه شود. «ناتوردشت» نیز براساسِ پروندهای است که در ابتدای همین سال سروصدای بسیاری ایجاد کرد. وقتی دختر چهار سالهی ترکمن، گم شد و مردمِ آن منطقه برای پیدا شدنِ او، پنج شبانهروز تلاش کردند تا سرانجام او را یافتند. این ماجرا سوژهی خوبی برای یک کارگردان است؛ سوژهای خوب و در عینِ حال پُرچالش. خرمندان در «ناتوردشت» دست به بازنماییِ دقیق وقایع نزده است و برای ایجاد کشش روایی، بسیاری از جزئیات را تغییر داده و بخشهایی از آن را نیز بازنمایی کرده است. خردمندان در «ناتوردشت» از تمامی عناصرِ موجود به نفعِ درامِ خود بهره جسته است. فیلم همانقدری که به شخصیتپردازیهای درستِ قهرمان و ضدِ قهرمانش متکی است، به جغرافیایی که درام در آن رخ میدهد هم وابسته است. به آن مزرعههای بزرگِ بلال و گندم و به قناتهایی که هر آن احتمالِ ریزشِ آن وجود دارد و همین هم هست که به بُعدِ معمایی و هیجانی گمشدنِ دخترِ کوچکی که تمام فکر و ذکرش، ساختِ قایقی است که در آب شناور شود، کمک میکند. او البته توانسته در کنارِ یک داستانِ اجتماعی، از نظر روانشناختی نیز قهرمانانش را به مخاطب نشان دهد؛ بههمین خاطر قهرمانانِ او هم حق دارند و هم ندارند. هم گناه کردهاند و هم بیگناه. درست مثلِ تمام چند میلیارد آدمی که در این کرهی خاکی زندگی میکنند.
خردمندان در فیلم «ناتور دشت» مخاطب را با یک داستان ملتهب روبه رو میکند.
دربارهی کارگردان | محمدرضا خردمندان، کارگردان، نویسنده و فیلمنامهنویس ایرانی، تحصیلات خود را در رشتهی کارگردانی از دانشکدهی صداوسیما به پایان رساند. او پیش از ورود به سینمای بلند، سالها در زمینهی ساخت فیلم کوتاه و انیمیشن فعالیت داشت. بسیاری از آثار کوتاه او با استقبال گستردهی جشنوارههای داخلی و خارجی مواجه شد و جوایز متعددی را از آن خود کرد. نگاه خلاقانه و پرداختن به دغدغههای انسانی و اجتماعی، از ویژگیهای بارز آثار اولیهی او به شمار میآید.خردمندان در سال ۱۳۹۵ نخستین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «بیست و یک روز بعد» کارگردانی کرد. این فیلم در سیوپنجمین دورهی جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ حضور داشت و توانست نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند. او بعد از آن سه فصل از مجموعه «از سرنوشت» را جلوی دوربین برد.
بازی بزیگران از جمله بازی میرسعید مولویان از نقاط مثبت فیلم به شمار میرود.
دربارهی بازیگران | هادی حجازیفر در این فیلم، در نقش احمد پیران یکی از برترین بازیهای خود را به نمایش میگذارد و بدین ترتیب بدل به یکی از نقاط قوتِ فیلم شده است. او یک محیطبانِ متعهد است که حاضر است همه چیزِ خود را حتی آبرویی که در طولِ یک عمر، جمع کرده است، فدای سرزمینی کند که به خاطرِ آن تاوانهای بسیار داده و سببسازِ رازِ تاریکی در زندگیاش شده است. در این فیلم، حجازیفر برای اولینبار با میرسعید مولویان همبازی شده است. این همکاری، ترکیبی جذاب از دو بازیگر توانمند را به نمایش میگذارد که هر دو سابقهی قابلتوجهی در تئاتر دارند. میرسعید مولویان در نقش آیهان جوانی است که پس از ترک اعتیاد، سعی در بازسازی زندگی خود دارد؛ اما هیچ چیز مطابقِ خواستههای او پیش نمیرود. علی مصفا نیز در نقشی کوتاه اما تاثیرگذار حضور داشته است. او نشان داده که هیچگاه بلندی و کوتاهی نقش برایش اهمیت ندارد و در حالی که میتواند خود فیلمی بسازد که بازیگرِ اصلیاش باشد، در فیلمِ کارگردان جوانی بازی کند که تنها در چند سکانساش حضور داشته باشد. یکی دیگر از نقاط قوتِ فیلم حضور سعیدآقاخانی و بابک کریمی است که هر دو، جدای از آنچه در آثار گذشته از آنان دیدهایم در این اثر حضور دارند.
یکی از کاراکترهای جذاب فیلم «احمدپیران» با بازی هادی حجازیفر است.
برگ برنده | یکی از مهمترین برگهای برندهی «ناتوردشت» بازی درخشان هادی حجازیفر در نقش احمد پیران، است و تصویرِ عمیقی که او از مردی به تصویر کشیده است که با چالشی درونی دستوپنجه نرم میکند. یکی از نقاط قوت فیلم، تعامل پیچیده و پویای بین احمد پیران و آیهان است. این دو شخصیت بهصورت ملموس و باورپذیر به تصویر کشیده شده است. توانایی او در نمایش تضادهای درونی شخصیت احمد پیران و تعاملش با مردمِ روستا، بهویژه همکارِ قدیمیاش بسیار درخشان از کار درآمده است. یکی از نقاطِ قوتِ دیگر فیلم، پرداختن به زندگی محیطبانان و به تصویر کشیدن چالشها و مسئولیتهای آنها در حفاظت از محیطزیست است. همچنین، انتخاب داستانی واقعی، به فیلم اصالت داده است.
احتمال موفقیت | به دلیل سوژه جذاب و بازیگران مطرح، میتوان احتمال داد که فیلم هم در بخشِ مسابقهی جشنواره و هم در اکران عمومی با استقبال مواجه شود. همانطور که پیشفروش بلیتها، «ناتورِ دشت» را در میان فیلمهای پرفروش جشنواره قرار گرفته است. «ناتوردشت» اثری متمایز در سینمای این روزهای ایران است و با در نظر گرفتن این عوامل، احتمال موفقیت «ناتورِ دشت» در جشنواره فیلم فجر و اکران عمومی بالا به نظر میرسد.
فیلم «ناتور دشت» قرار است در ششمین روز جشنواره در سانس سوم برای اصحاب رسانه در مرکز همایشهای برج میلاد به نمایش دربیاید.