مرسدس بنز جدیدترین خودروسازی محسوب میشود که از اتحادیه اروپا درخواست کرده است تا موضعاش را درباره ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید تا سال ۲۰۲۳۵ مورد بررسی مجدد قرار دهد. اولا کالینوس، مدیرعامل بنز، چند هفته مانده به رونمایی از خودروی برقی جدید خود یعنی شاسی بلند GLC، نسبت به هرج و مرجی که شاید در صورت ادامه برنامه اروپا برای فروش خودروهای بدون آلایندگی از اواسط دهه آینده رخ دهد، هشدار داده است. در ادامه میتوانید توضیحاتی که کالینوس به نشریه آلمانی Handelsblatt ارائه کرده است، مشاهده نمائید:
ما باید واقعیت را بررسی کنیم؛ درغیر این صورت، به بنبست خواهیم رسید. خودروسازان از جمله مرسدس بنز باید به سراغ کربنزدایی بروند، اما این کار باید به روشی بدون وابستگی به فناوری انجام شود. ما نباید توجهمان را از اقتصاد خود دور کنیم. البته من تاریخ مشخصی برای حذف تدریجی فناوری موتورهای احتراق داخلی تعیین کنم.
در عوض، مرسدس بنز طرفدار تغییر تدریجی سلیقه از سوی خریدار است و به مشتریان اجازه میدهد بازار را خودشان تعریف کنند. کالینوس در در ادامه توضیحات خود به نشریه مذکور گفته است در چین هیچ ممنوعیتی برای این موضوع و هر فناوری دیگری وجود ندارد. در عوض، قیمت پایین در ایستگاههای شارژ و معافیت مالیاتی انگیزههای قوی برای خرید خودروهای تمام برقی ایجاد میکند. اما در عین حال، برخلاف اروپا، نسخههای مختلف هیبریدی و موتورهای احتراق داخلی مجاز هستند.
البته مرسدس بنز تنها خودروسازی نیست که نسبت به قانون جدید اتحادیه اروپا نگران است. بلومبرگ سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که الیور زیپسه، مدیرعامل بیامو گفته است ممنوعیت ۲۰۳۵ در واقعبینانه نیست و منجر به کوچک شدن صنعت خودروسازی اروپا خواهد شد.
طبق دستور اتحادیه اروپا، تمام خودروهای جدید که از سال ۲۰۳۵ فروخته می شوند، باید هیچگونه انتشار دیاکسید کربنی نداشته باشند. این قانون به عنوان گامی بزرگ در برنامه اتحادیه اروپا برای خنثیسازی انتشار کربن در بخش حمل و نقل تا سال ۲۰۵۰ مطرح شده است. البته این قانون به این معنی نیست هر خودرویی که در جادهها تردد میکنند و دیاکسید کربن تولید میکند، قابل استفاده نیست. بنابراین، هر وسیله نقلیه دست دومی که دارای موتور احتراق داخلی (ICE) است، همچنان میتواند فروخته شود.
انتظار میرود خودروسازان همچنان بتوانند موتورهای احتراق داخلی تولید کنند، مشروط بر اینکه هیچگونه انتشار گازهای گلخانهای نداشته باشند که این امر میتواند از طریق استفاده از سوختهای مصنوعی بدون کربن، که به عنوان سوختهای زیستی یا سوختهای الکترونیکی نیز شناخته میشوند، محقق شود. شایان ذکر است برخی از شهرهای اروپایی در حال حاضر اقداماتی را برای کاهش انتشار دیاکسید کربن خود آغاز کردهاند.
لندن یک منطقه انتشار گازهای گلخانهای بسیار کم ایجاد کرده است که روزانه ۱۲.۵۰ پوند برای خودروهایی که مطابق این قانون نیستند و مایل به رعایت آن هستند، دریافت میکند. سایر شهرها مانند توکیو، پکن، بارسلونا و مادرید، مناطق انتشار گازهای گلخانهای کم مشابهی را برای جلوگیری از ورود کامیونهای آلاینده به داخل شهر و بهبود کیفیت هوا معرفی کردهاند.