خودروهای برقی نظم تثبیتشده صنعت خودروسازی را به چالش کشیدهاند. در ماه ژوئن (خرداد)، شرکت شیائومی، غول فناوری چین که سالها با تلفنهای هوشمند خود شناخته میشد، موفق شد در پیست نوربرگ رینگ رکورد جدیدی را برای یک خودروی برقی تولیدی به ثبت برساند. توان خروجی در عصر خودروهای برقی ارزانتر از همیشه است و در همین زمان که مرسدس-ایامجی در حال آمادهسازی معماری تازه خودروهای برقی خود بود، تصمیم گرفت این پلتفرم را تحت آزمایشی طاقتفرسا قرار دهد؛ سفری که شبیه دور زدن کره زمین در مدت هشت روز شبیهسازی شد.
البته مرسدس عملاً نمونه مفهومی AMG GT XX را به دور جهان نراند. در عوض، برنامهای طراحی شد تا مسافتی معادل ۴۰,۰۷۵ کیلومتر در پیست ناردو ایتالیا طی شود. این پروژه به تیمی گسترده متکی بود که شامل ۱۷ راننده میشد. در میان آنان جورج راسل، راننده تیم فرمول ۱ مرسدس نیز حضور داشت. علاوه بر رانندگان، خدمات امداد و آتشنشانی به صورت ۲۴ ساعته در آمادهباش بودند و تیمی از مکانیکها و دیگر اعضای پشتیبانی در تمام مدت شبانهروز همکاری میکردند.
اما Mercedes توانست این مأموریت را به سرانجام برساند، و نه فقط یک بار، بلکه دو بار. خودروساز آلمانی همزمان دو دستگاه کانسپت AMG GT XX را در پیست به حرکت درآورد. این خودروها طی ۳,۱۷۷ دور و در مدت ۷ روز، ۱۳ ساعت، ۲۴ دقیقه و ۷ ثانیه، برنامه تعیینشده را کامل کردند و تنها به این رکورد بسنده نشد. در طول همان هفته، مرسدس موفق شد ۲۵ رکورد مسافت طولانی را نیز جابهجا کند. یکی از مهمترین آنها، ثبت بیشترین مسافت طیشده توسط یک خودروی برقی در مدت ۲۴ ساعت بود. AMG توانست در یک شبانهروز مسافت ۵,۴۷۸ کیلومتر را بپیماید که بیش از ۱,۵۱۲ کیلومتر از رکورد پیشین بیشتر بود. همچنین در کمتر از هشت روز، مسافت ۴۰,۲۳۴ کیلومتر طی شد که نشان از استقامت و توانایی این معماری جدید دارد.
رانندگان سرعت ثابت ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت را حفظ کردند؛ سرعتی که مهندسان آن را بهینهترین تعادل میان سرعت بالا و تعداد دفعات شارژ یافتند. توقفها فقط برای شارژ صورت میگرفت و میانگین توان شارژ به ۸۵۰ کیلووات میرسید. این روند تقریباً هشت روز متوالی ادامه یافت تا فشار واقعی بر باتری و موتور الکتریکی شبیهسازی شود. هدف مرسدس این بود که فشارهایی را که قوای محرکه در شرایط واقعی میتواند تجربه کند بازآفرینی کند. به همین دلیل باتریها و موتور الکتریکی تحت چرخههای متعدد رانندگی با بار بالا و شارژ سریع با شدت زیاد قرار گرفتند. هدف نهایی این بود که خودروهای برقی بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن بیشترین مسافت را طی کنند.
مارکوس شفر، مدیر ارشد فناوری و یکی از اعضای هیئتمدیره Mercedes، در اینباره اظهار کرد که هدف، بازتعریف مرزهای آن چیزی است که در عصر محرکههای الکتریکی از نظر فنی امکانپذیر است. پلتفرم ۸۰۰ ولتی که مرسدس در حال آمادهسازی آن است، با نام AMG.EA شناخته میشود و از سه موتور محوری-شار بهکاررفته در دو واحد محرکه الکتریکی تشکیل شده که هر چهار چرخ را با باتری مایعخنک به حرکت درمیآورد. این پروژه دیگر یک تلاش نیمهکاره مشابه اقدامات پیشین برند نیست، بلکه ایامجی تلاش میکند صنعت خودرو را با نوآوری به جلو سوق دهد.
این قوای محرکه در نمونه مفهومی بیش از ۱,۳۶۰ اسببخار توان تولید میکند، که فراتر از خروجی مدل Lucid Air است اما اندکی کمتر از توان ۱,۵۴۸ اسببخاری شیائومی SU7 Ultra. با این حال مرسدس تأکید میکند که آینده خودروهای برقی نباید صرفاً در افزایش توان خلاصه شود، بلکه باید روایت جدیدی از تعادل بین قدرت، پایداری و فناوری شکل گیرد.