فیلم One Battle After Another به کارگردانی «پل توماس اندرسن» و با بازی «لئوناردو دیکاپریو» با وجود تحسین گسترده منتقدان و توصیف بهعنوان یک شاهکار در گیشه با مشکلات جدی روبرو شده و طبق برآوردها ممکن است تا ۱۰۰ میلیون دلار زیان بدهد.
این اثر که نزدیک به سه ساعت زمان دارد و با ردهبندی سنی R اکران شده، تاکنون ۱۴۰ میلیون دلار فروش جهانی داشته است. اما برای رسیدن به نقطه سر به سر به حدود ۳۰۰ میلیون دلار نیاز دارد، زیرا هزینه تولید آن بیش از ۱۳۰ میلیون دلار و هزینه تبلیغات حدود ۷۰ میلیون دلار بوده است. تقسیم معمول درآمد بلیت میان استودیو و سالنهای سینما و همچنین قرارداد دیکاپریو برای دریافت درصدی از فروش از همان ابتدا، فشار مالی بیشتری بر استودیو وارد کرده است.
فیلمهای دیگر بزرگسالمحور هم در هفتههای اخیر عملکرد ضعیفی داشتهاند. فیلم Roofman با بازی «چنینگ تیتوم» تنها ۸ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت و The Smashing Machine با بازی «دواین جانسون» در هفته دوم با افت ۷۰ درصدی به ۱۰.۱ میلیون دلار رسید. موزیکال Kiss of the Spider Woman با بازی «جنیفر لوپز» هم با بودجه ۳۴ میلیون دلاری تنها ۸۵۰ هزار دلار فروش داشت.
کارشناسان میگویند این نوع آثار نتوانستهاند حس «باید دید» را در میان تماشاگران ایجاد کنند. کوتاه شدن زمان اکران انحصاری در سالنها پس از دوران کرونا هم باعث شده بسیاری از مخاطبان منتظر عرضه آنلاین بمانند.
استودیوی برادران وارنر که پشت One Battle After Another قرار دارد، این برآوردها را رد کرد و اعلام کرده است فیلم بخشی از سالی موفق برای استودیو بوده که با آثاری چون Sinners و A Minecraft Movie بیش از ۴ میلیارد دلار فروش جهانی در سال ۲۰۲۵ به دست آورده است. اما منابع داخلی تایید کردهاند که سود سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده و زیان این فیلم بخشی از آن را تحتالشعاع قرار داده است.
استودیوی A24 هم با شکست The Smashing Machine با بودجه ۵۰ میلیون دلاری با چالش روبرو شده است. این شرکت که سال گذشته ارزشگذاری ۳.۵ میلیارد دلاری داشت با سرمایهگذاری روی پروژههای پرهزینهتر ریسک بالاتری را پذیرفته است. هرچند با فروش حقوق پخش خارجی بخشی از ریسک کاهش یافته، اما زیان حدود ۱۰ میلیون دلاری همچنان باقی است و نارضایتی شرکای بینالمللی را به همراه داشته است.
تحلیلگران امیدوارند با وجود این شکستها، استودیوها همچنان به تولید فیلمهای متنوع ادامه دهند. فروش کلی سینماها هنوز حدود ۲۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است و بازگشت به سطح قبل از همهگیری کرونا نیازمند آثاری در ژانرها و ابعاد مختلف خواهد بود.