خودروسازان کمکم دارند به شکایات خبرنگاران و مشتریان گوش میدهند. چیزی که تقریباً یک دهه است مطرح شده: قرار دادن تمامی کنترلهای خودرو در نمایشگرهای لمسی، راهکاری نامناسب در مقایسه با دکمههای فیزیکی برای عملکردهای کلیدی است.
یکی از برندهایی که به استفاده از دکمههای فیزیکی بازمیگردد، فولکسواگن است. خودروهای اخیر این برند بیش از حد بر کنترلهای لمسی تکیه کردهاند و بسیاری از عملکردها یا در منوهای پیچیده نمایشگر مخفی یا به پنلهای بازخورد لمسی نامطلوب منتقل شدهاند.
مدتی است که شایعاتی درباره بازگشت دکمهها در خودروهای فولکسواگن منتشر شده، اما این شرکت هرگز رسماً این موضوع را تأیید نکرده بود. اکنون، آندریاس مینت، مدیر طراحی فولکسواگن، در مصاحبهای با Autocar اعتراف کرده که این رویکرد یک اشتباه بوده و این برند تصمیم دارد مسیر خود را اصلاح کند. او توضیح داد:
«از مدل ID.2all به بعد، ما برای پنج عملکرد اصلی تنظیم صدا، سیستم گرمایشی دو طرف کابین، فنها و چراغ خطر، دکمههای فیزیکی خواهیم داشت که در زیر نمایشگر قرار خواهند گرفت.» او تأکید کرد: «این قابلیت در تمامی خودروهایی که از این پس تولید خواهیم کرد، وجود خواهد داشت. دیگر هرگز این اشتباه را تکرار نخواهیم کرد. روی فرمان نیز دکمههای فیزیکی خواهیم داشت. دیگر حدس و گمان لازم نیست. بازخورد واقعی وجود دارد و مردم این را ترجیح میدهند. در نهایت، این یک خودرو است، نه یک تلفن همراه.»
این پنج عملکرد، علاوه بر الزامات جدید Euro NCAP است که از سال ۲۰۲۶ برای کسب رتبه ایمنی پنجستاره اجباری خواهند شد. طبق این قوانین، اگر خودرویی دکمههای فیزیکی برای بوق، برفپاککنها، راهنماها، چراغ خطر و سیستم SOS نداشته باشد، نمیتواند بالاترین امتیاز ایمنی را کسب کند.
این موضوع تنها دغدغه خبرنگاران نیست. متیو آوری، مدیر توسعه راهبردی NCAP، به Politico گفته: «ما شاهد افزایش تصادفات ناشی از حواسپرتی رانندگان هستیم.» اگر اخیراً سوار یکی از مدلهای جدید فولکسواگن، مانند ID.4 شده باشید، احتمالاً دلیل این مشکل را درک میکنید؛ این خودرو از کنترلهای بازخورد لمسی زیر نمایشگر برای تنظیم دما و صدا استفاده میکند که حتی در مدل ۲۰۲۴، تنها در نسخههای غیرپایه دارای نور پسزمینه هستند. علاوه بر این، تنظیمات دقیقتر تهویه مطبوع فقط از طریق نمایشگر لمسی امکانپذیر است که حتی در صورت عملکرد صحیح سیستم اطلاعات سرگرمی، پیچیدهتر از حالت معمول است.
فولکسواگن با حذف دکمههای فیزیکی از روی فرمان و جایگزینی آنها با پنلهای لمسی، تجربه کاربری را حتی بدتر کرد. این پنلها ممکن است در اثر لمس تصادفی فعال شوند یا در مواقعی که قصد استفاده از آنها را دارید، پاسخگو نباشند.
مرسدسبنز نیز به طور کامل به استفاده از نمایشگرها روی آورده و کنترلهای لمسی روی فرمان این برند حتی از نمونههای فولکسواگن آزاردهندهتر هستند. با این حال، به نظر میرسد که مرسدس نیز به زودی به سراغ دکمههای فیزیکی بازمیگردد، زیرا گوردن واگنر، مدیر طراحی این برند، اخیراً اعلام کرده که «نمایشگرها، تجمل محسوب نمیشوند.» این در حالی است که مرسدس در برخی از خودروهای خود از یک پنل ۵۶ اینچی متشکل از سه نمایشگر در سراسر داشبورد استفاده کرده است.
یکی از دلایل اصلی گسترش این روند، هزینه است. خودروسازان میدانند که برای جذب مشتریان مدرن، به یک نمایشگر بزرگ در کابین نیاز دارند. به همین دلیل، انتقال تمام کنترلها به همان نمایشگر، راهی ارزانتر و سادهتر از تأمین و نصب مجموعهای از دکمههای فیزیکی است. اما این تصمیم، باعث برخی مشکلات آزاردهنده شده است؛ به عنوان مثال، فولکسواگن و ولوو برای صرفهجویی در هزینه، دکمههای پنجره را پیچیدهتر و ناخوشایندتر کردهاند.
تسلا این روند را با مدل اولیه Model S و نمایشگر بزرگ آن آغاز کرد که باعث شد خودروهای دیگر قدیمی به نظر برسند. با وجود اینکه این نمایشگر، کیفیت بالایی داشت و رقبا را به چالش کشید، پس از گذشت مدتی، بسیاری از رانندگان متوجه شدند که تجربه رانندگی صرفاً مبتنی بر نمایشگر، چندان ایدهآل نیست.
مشکل زمانی بدتر شد که تسلا در مدلهای جدید خود، مینیمالیست بودن را به نهایت رساند. مدل Model 3 Highland حتی دستههای راهنما، برفپاککن و انتخاب دنده را حذف کرده است. این خودروها تنها مدلهایی در بازار هستند که برای رفتن به حالت حرکت یا دندهعقب، نیاز به کشیدن انگشت روی نمایشگر دارند. حداقل، تسلا پذیرفته که حذف کامل راهنما اشتباه بوده و احتمالاً آن را دوباره بازمیگرداند.
به نظر میرسد که خودروسازان به آرامی در حال درک این نکته هستند که کنترلهای فیزیکی هنگام رانندگی با سرعت بالا، یک ضرورت ایمنی محسوب میشوند. حتی اگر این بازگشت، چند دلار هزینه اضافی برای فولکسواگن و تسلا داشته باشد، به نظر میرسد که ارزش آن را دارد.