فناوری جدید مایکروسافت ؛ کاهش 85 درصدی زمان لود بازی در کنسول دستی ایسوس راپ ایکس باکس الای
خانه »
مایکروسافت از فناوری تازهای با نام Advanced Shader Delivery رونمایی کرده که قرار است برای اولین بار در دستگاههای دستی ایسوس ROG Xbox Ally عرضه شود.
به گزارش تکراتو و به نقل از ubergizmo، این قابلیت که در دل DirectX قرار گرفته، میتواند زمان بارگذاری بازیها را تا ۸۵ درصد کاهش دهد و مشکل لگ و توقف ناگهانی تصویر را برطرف کند.
در اصل این پیشرفت به نحوه پردازش شیدرها برمیگردد. شیدرها برنامههای کوچکی هستند که رفتار گرافیکی بازی را تعیین میکنند؛ از نورپردازی و بافتها گرفته تا برخی جلوههای فیزیکی. برای اجرای درست آنها باید مطابق سختافزار و نرمافزار سیستم کاربر کامپایل شوند.
امروز توسعهدهندگان معمولاً دو روش دارند: کامپایل شیدرها هنگام صفحه بارگذاری اولیه یا انجام این کار در حین اجرای بازی. روش اول روی پردازندههای ضعیف زمان زیادی میگیرد و روش دوم معمولاً باعث افت فریم و اختلال در گیمپلی میشود.
مایکروسافت با ASD رویکرد تازهای ارائه کرده است. این فناوری از پایگاه دادهای به نام State Object Database استفاده میکند که اطلاعات شیدر هر بازی را روی سرورهای مایکروسافت ذخیره میکند.
سپس با همکاری ایامدی، فرآیند کامپایل شیدر از درایورهای کارت گرافیک خارج و به این سرورها منتقل شده است. نتیجه، پایگاه دادهای از شیدرهای از پیش کامپایلشده برای سختافزارهای مختلف است.
وقتی کاربر یک بازی را از طریق اپلیکیشن Xbox روی کامپیوتر دانلود میکند، سیستم به طور خودکار سختافزار دستگاه را شناسایی و نسخه مناسب شیدرها را دانلود میکند. این کار باعث میشود نیازی به کامپایل محلی نباشد، زمان بارگذاری به شکل چشمگیر کاهش یابد و لگ در حین بازی حذف شود.
اگر تغییری در سختافزار مثل آپدیت درایور یا نصب کارت گرافیک جدید رخ دهد، اپلیکیشن Xbox پایگاه داده شیدرها را بهروزرسانی میکند. در عین حال، امکان کامپایل محلی همچنان بهعنوان گزینه پشتیبان باقی میماند.
نکته مهم این است که توسعهدهندگان نیازی به تغییر در بازیهای خود برای پشتیبانی از ASD ندارند، بنابراین اجرای آن بدون دردسر خواهد بود. مایکروسافت همچنین قصد دارد همکاری خود را با شرکتهای سختافزاری، توسعهدهندگان نرمافزار و فروشگاههای آنلاین گسترش دهد تا این فناوری روی پلتفرمهای بیشتری در دسترس باشد.
این ویژگی از اکتبر ۲۰۲۵ همراه با دستگاههای ایسوس ROG Xbox Ally و Ally X عرضه خواهد شد. به نظر میرسد این فناوری تنها محدود به کنسول دستی نباشد و بخشی از استراتژی بزرگتر ایکسباکس برای ارائه انعطافپذیری بیشتر و پشتیبانی از سختافزارهای متنوع در آینده باشد.