فراری یک هایپر کار به نام F76 را به صورت تمام دیجیتال در دنیای مجازی در قالب یک NFT معرفی و عرضه کرده است.
وقتی که قرار است فراری یک هایپر کار معرفی کند، به زودی شاهد رویداد خاصی خواهیم بود؛ زیرا این اتفاق بسیار بهندرت رخ میدهد و در کل هایپرکارها دارای بالاترین سطح عملکرد، فناوری و طراحی هستند و محصولی فراتر از خودروهای سوپر اسپرت محسوب میشوند. فراری، این اسب سرکش تنها ۷ هایپرکار عرضه کرده است؛ از فراری ۲۵۰ GTO که در سال ۱۹۶۲ معرفی شد، گرفته تا F80 که اوایل امسال شاهد رونمایی آن بودیم؛ یعنی به طور میانگین هر ۹ سال یکبار شاهد عرضه هایپر کار از سوی این غول صنعت خودروسازی بودهایم.
اما حالا، فراری دومین هایپرکار خود، یعنی F76 را در سال جاری معرفی کرده است. دلیل چنین اقدامی چیست؟ واقعیت این است که فراری F76 واقعی نیست؛ این خودرو اولین خودرویی است که بهطور انحصاری برای دنیای دیجیتال و در قالب یک NFT (توکن غیرقابل تعویض) ساخته شده است؛ به بیان سادهتر شما آن را در دنیای واقعی نخواهید دید، هرچند ممکن است طراحی برخی از فراریهای آینده از عناصر ظاهری F76 الهام بگیرند. در این مقاله دیجینوی بیشتر با این خودروی هایپر کار فراری آشنا خواهیم شد.
نام خودروی فراری F76 ادای احترامی است به نخستین پیروزی فراری در «مسابقه ۲۴ ساعته لمانز» (۲۴ Hours of Le Mans)، که ۷۶ سال پیش از سوی «لوئیجی چینتی» (Luigi Chinetti) و «لرد سلزدون» (Lord Selsdon) با خودروی ۱۶۶ MM بارچتا (Barchetta) با بدنه تورینگ (Touring) به دست آمد. ارتباط دیگر F76 با لمانز این است که این خودرو برای مشتریان برنامه انحصاری «هایپر کلاب» (Hyperclub) طراحی شده و یکی از داراییهای دیجیتال ابتکاری فراری برای حمایت از خودروی مسابقهای 499P است که سه بار در لمانز پیروز شده است.
فراری F76 تلاش میکند مرزهای طراحی خودرو را بازتعریف کند

خودروساز اساساً این پروژه را بهعنوان «طرحی مجازی پیشگامانه که سنت مسابقهای فراری را با نوآوری در طراحی مولد و فناوریهای دیجیتال ترکیب میکند و مرز جدیدی در تجربه برند میگشاید» توصیف میکند.
حالا که روشن شد F76 دقیقاً چیست (حداقل امیدواریم که این چنین باشد!)، اجازه دهید نگاهی به طراحی آن داشته باشیم؛ زیرا واقعاً طراحی دیوانهواری دارد. این خودرو توسط مرکز طراحی فراری و با سرپرستی «فلاویو مانزونی» (Flavio Manzoni) طراحی شده و بهعنوان یک بیانیه طراحی معرفی میشود؛ این بیانیه معرفی قصد دارد محدودیتهای طراحی خودرو را «از طریق رویکردی پارامتریک که در آن فرم، عملکرد و کارایی بهعنوان یک عامل واحد در هم میآمیزند» در هم بشکند. فراری میگوید این مفهوم دیجیتال، مبانی بیومیتیک (الگوبرداری از ساز و کارهای طبیعی)، اصول معماری، مهندسی و علوم رایانه را در هم میآمیزد تا تعریف تازهای از طراحی خودرو ارائه دهد.
برجستهترین ویژگیهای فراری F76 شامل ارتفاع بسیار پایین و فرم گُوِهای آن است که یادآور طراحیهای «برتونه» (Bertone) هستند. این خودرو بدنهای با دو فُوزِلاژ (double fuselage) یا به عبارتی دیگر دو ساختار اصلی نگهدارنده قطعات بدنه دارد که گفته میشود برای دستیابی به بیشترین خلوص در مدیریت جریان هوا طراحیشده است.
همچنین، فضای راننده و سرنشین از یکدیگر جدا شدهاند و یک کانال مرکزی بدنه خودرو را به یک بال تبدیل میکند. جریان هوا در جلو به دو بخش تقسیم میشود و در قسمت عقب دوباره به هم میپیوندد؛ جایی که یک بال دوم روی دو قسمت انتهایی عقب قرار گرفته و با دیفیوزر منحصربهفرد خودرو هماهنگ میشود.
برشهای عمودی F76 از نمای جانبی یادآور مدل F80 هستند؛ در حالی که بخش مرکزی فوزلاژها دارای پوششی سهبعدی با دریچههای جانبی (lateral louvres) است. علاوه بر این، قسمت انتهایی خودرو، سیستمهای مرتبط با ایجاد عملکردهای حرارتی را مستقیماً در ساختار خود جای دادهاند؛ بهطوری که جریانهای خنککننده را هدایت می کنند و دفع حرارت از اجزای مکانیکی داخلی را به حداکثر میرسانند.
چشماندازی بنیادین از فراریهای آینده

در بخش جلو، نوار معلقی که بین دو بال قرار دارد، عنصر اصلی طراحی محسوب میشود و مفهوم اسپلیتر شناور مدل فراری F80 را به تکامل کامل رسانده است. در زیر این قسمت، فوزلاژها تا اسپلیتر امتداد یافتهاند و دو چراغ جلوی جمعشونده که بهصورت جانبی زیر نوار معلق قرار گرفتهاند، در حقیقت ادای احترامی هستند به چراغهای پاپآپ کلاسیک فراری در گذشته.
در قسمت عقب خودرو، بال بالایی با چهار چراغ عقب یکپارچه، دیفیوزر عظیم در زیر آن، و دو پروفیل عمودی حجیم که تعریفکننده عرض مسیر هستند، نظرها را به خود جلب میکنند. در مورد طراحی فضای کابین باید بگوییم F76 دارای دو کابین جداگانه است که از فناوری drive-by-wire بهره میبرند و تمام اجزای رانندگی از فرمان تا پدالها را همگامسازی میکنند تا هر دو سرنشین بتوانند تجربه رانندگی را بهصورت همزمان و مشترک حس کنند. به نظر میرسد که خودرو از طریق هر دو کابین قابل هدایت باشد؛ البته برای خودرویی که فقط در فضای ابری وجود دارد، این موضوع چندان مهم نیست.
فراری که همیشه در ارائه تجربهای منحصربهفرد پیشتاز بوده، برای مشتریان F76 این امکان را فراهم کرده تا هایپرکار دیجیتال خود را با جزئیات فراوان شخصیسازی کنند. این افراد توانستهاند گزینه مورد نظر خود را از میان گزینههای طراحی متنوعی که طی سه سال برنامه هایپرکلاب بهصورت عرضههای انحصاری (exclusive drops) منتشر شده است، انتخاب کنند. اگر این مشتریان برای داشتن یک فراری هایپرکار کاملاً سفارشیسازیشده (که البته در دنیای واقعی وجود ندارد) مبالغ قابلتوجهی پرداخت کرده باشند، اصلا جای تعجب نیست!