فراری تابستان آینده نخستین خودروی اسپرت برقی خود را با شتاب صفر تا صد در ۲.۵ ثانیه و سرعت نهایی ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت معرفی میکند.
به گزارش تکراتو و به نقل از slashdot، خودروی جدید فراری با نام Elettrica قرار است تابستان آینده عرضه شود و وعده سرعتی برابر با ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد در تنها ۲.۵ ثانیه را میدهد.
این خودرو به باتری پرظرفیت با برد بیش از ۵۳۰ کیلومتر مجهز است و شارژ فوقسریع DC تا ۳۵۰ کیلووات و ظرفیت ۱۲۲ کیلوواتساعت دارد. فراری اعلام کرده چگالی انرژی این باتری ۱۹۵ واتساعت بر کیلوگرم است و بالاترین در میان خودروهای برقی تولیدی محسوب میشود.
نکته جالب درباره Elettrica، شبیهسازی صدای موتور است. برخلاف روشهای معمول شبیهسازی مصنوعی، سنسوری روی اینورتر لرزشهای واقعی موتور را شناسایی میکند و سپس این صداها تقویت میشوند تا یک تن طبیعی و پویا ایجاد کنند که با نحوه رانندگی هماهنگ است.
آنتونیو پالِرمو، مدیر بخش صدا و لرزش فراری، این سیستم را زبان و ارتباط مینامد و میگوید هدف حفظ تعامل عاطفی راننده با خودرو بدون استفاده از شبیهسازی مصنوعی است.
سیستم Torque Shift Engagement امکان انتخاب پنج سطح قدرت و گشتاور با استفاده از پدل سمت راست را فراهم میکند و پدل سمت چپ شدت ترمز را تنظیم میکند.
در صورتی که صداهای موتور با کیفیت اجرا شوند، میتوانند حتی برخی علاقهمندان به خودروهای بنزینی را به تجربه خودروهای برقی ترغیب کنند.
صداهای موتور در خودروهای عملکردی بخش مهمی از هویت و تجربه رانندگی هستند. آنها اطلاعات مهمی درباره دور موتور، بار و وضعیت خودرو ارائه میدهند و تجربه احساسی قدرت را منتقل میکنند.
در خودروهای برقی، موتور به تنهایی صدای کمی تولید میکند که معمولاً در کابینهای آرام یا با سیستم حذف نویز فعال به سختی شنیده میشود.
فراری با سیستم خود صدای موتور را تنها زمانی فعال میکند که برای بازخورد راننده مفید باشد و صدا مستقیماً با درخواست گشتاور مرتبط است. کل این سیستم در داخل شرکت توسعه یافته تا فراری کنترل کامل بر امضای صوتی نهایی خودرو داشته باشد.
کاربران همچنین میتوانند در صورت تمایل تجربه رانندگی کاملاً سکوتآمیز را با غیرفعال کردن این سیستم داشته باشند.