عروسکهای لبوبو دیگر اجازه ورود به مدرسه ایساکسکولی (Ísaksskóli) در ایسلند را ندارند، زیرا به گفته مدیر مدرسه، این عروسکها باعث ایجاد مشکلات و رقابتهای ناسالم میان دانشآموزان شدهاند.
عروسکهای لبوبو نخستین بار در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شدند اما محبوبیت چشمگیری را سال گذشته به دست آوردند، زمانی که یکی از ستارههای موسیقی پاپ کرهای در حالی دیده شد که یک نمونه از این عروسکها را به کیف خود آویزان کرده بود. پس از آن، تب لبوبو به سرعت در سراسر آسیا گسترش یافت و امسال نیز این موج به ایالات متحده آمریکا و اروپا رسید.
قیمت هر عروسک حدود ۴۳ تا ۵۰ دلار است. این عروسکها در بستهبندیهای پلمبشده فروخته میشوند، به طوری که خریدار تا پس از باز کردن بسته از رنگ آن مطلع نمیشود. برخی رنگها کمیابتر هستند و نمونههایی از آنها در بازار دستدوم با قیمت صدها دلار به فروش رسیدهاند. در کنار آن، نسخههای تقلبی لبوبو نیز به بازار راه یافتهاند.
مدیر مدرسه ایساکسکولی گفت: «انواع مسائل عجیب در کلاسها آغاز شده بود. این عروسکها موجب دردسرهای فراوانی میشدند. بنابراین تصمیم گرفتیم درخواست کنیم که این عروسکها در خانه باقی بمانند.»
او میگوید که در طول ۱۶ سال مدیریت خود بارها شاهد پدیدههای مشابه بوده که مانند جریان لبوبو میان دانشآموزان فراگیر شده و سپس فروکش کردهاند. بسیاری از این موجها ویژگی مشترکی دارند و آن هم این است که کودکان احساس میکنند باید هر بار تعداد بیشتری از آنها را جمعآوری کنند.
این مدیر مدرسه ادامه داد: «سپس نسخههای تقلبی وارد بازار میشوند و دیگر داشتن نمونههای غیر اصل کافی به نظر نمیرسد. برخی از کودکان ۶ عروسک دارند و همه آنها را به کیف مدرسه خود آویزان کردهاند. در این شرایط برخی دانشآموزان با گریه به خانه بازمیگردند و میپرسند چرا من یکی مثل آن را ندارم؟ چنین چیزی هیچ جایگاهی در محیط مدرسه ندارد.»
مدرسه ایساکسکولی بهتازگی ایمیلی برای والدین ارسال کرد و خواستار شد که عروسکها در خانه باقی بمانند. مدیر مدرسه بلافاصله بازخوردهای مثبت متعددی از والدین دریافت کرد. او گفت: «یکی از پدران اعلام کرد که کاملاً موافق است، اما یادآور شد که فردا روز مخصوص اسباببازیهاست و پرسید آیا امکان دارد کودکان عروسکهای لبوبو را در آن روز بیاورند. ما هم با این موضوع مشکلی نداشتیم.»