logo logo

موضوع وبلاگ، اخبار و مجله نسل بعدی برای شما برای شروع به اشتراک گذاری داستان های خود از امروز!

اخبار کوتاه

شرکت PubMatic از گوگل به اتهام انحصارطلبی در بازار تبلیغات دیجیتال شکایت کرد‌

خانه » شرکت PubMatic از گوگل به اتهام انحصارطلبی در بازار تبلیغات دیجیتال شکایت کرد

avatar
Author

نویسنده


  • 2025-09-08

شرکت PubMatic رسماً از گوگل به دلیل رفتارهای ضد رقابتی در بازار تبلیغات دیجیتال شکایت کرده و خواستار میلیاردها دلار غرامت شده است.

قیمت روز گوشی های بازار ایرانقیمت روز گوشی های بازار ایران

به گزارش تکراتو و به نقل از androidheadlines، یک فصل تازه در نبرد علیه سلطه گوگل در بازار تبلیغات آنلاین آغاز شده است.

پس از حکم دادگاه فدرال آمریکا که گوگل را به حفظ غیرقانونی انحصار در این بازار متهم کرد، شرکت PubMatic شکایت رسمی خود را علیه این غول فناوری ثبت کرده است.

این شکایت بر اساس حکمی است که در آوریل 2025 صادر شد و طبق آن، گوگل با استفاده از سیاست‌های ناعادلانه، تبلیغ‌دهندگان و ناشران را به سمت پلتفرم خود یعنی AdX سوق داده و عملاً رقابت سالم را از بین برده است.

PubMatic در شکایت خود توضیح داده که کنترل گوگل بر بخش خرید و فروش تبلیغات باعث شده این شرکت به اطلاعات و موقعیت‌هایی دسترسی داشته باشد که رقبا از آن محروم بودند. از جمله سیاست‌هایی که گوگل به کار گرفته، موارد زیر است:

First Look: سیاستی که به AdX اجازه می‌داد اولین فرصت خرید تبلیغ را داشته باشد، پیش از آنکه رقبای دیگر بتوانند پیشنهاد بدهند.
Last Look: روشی که به AdX امکان می‌داد قبل از بسته شدن مزایده، پیشنهادهای رقبا را ببیند و تنها با اختلافی اندک، مثل یک سنت، آنها را کنار بزند.
قوانین قیمت‌گذاری یکپارچه: محدودیتی که ناشران را از تعیین کف قیمت به نفع پلتفرم‌های غیر از گوگل بازمی‌داشت.

به گفته PubMatic، این اقدامات باعث شد رشد شرکت محدود شده و فرصت‌های تجاری و درآمدی بسیاری از دست برود.

این شکایت تنها به ضرر مستقیم PubMatic اشاره ندارد، بلکه تأکید می‌کند سلطه گوگل باعث افزایش هزینه‌ها برای تبلیغ‌دهندگان، کاهش درآمد ناشران و ایجاد اکوسیستمی غیرشفاف و ناعادلانه شده است.

راجیو گوئل، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل PubMatic، گفت آینده این صنعت با سلطه و اجبار تعیین نخواهد شد، بلکه با قدرت نوآوری، اعتمادسازی و ایده‌های تازه شکل می‌گیرد.

PubMatic علاوه بر پیگیری تغییرات ساختاری در بازار، خواستار دریافت غرامت سنگین، احتمالا میلیاردی، شده است. این شکایت بر فعالیت روزمره مشتریان شرکت تأثیری نخواهد داشت و صرفاً با هدف اصلاح بلندمدت بازار دنبال می‌شود.

این پرونده جدا از دعوای حقوقی وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل است. آن پرونده صرفاً ثابت کرد که گوگل رفتار انحصارگرایانه داشته، اما غرامتی برای شرکت‌های آسیب‌دیده در نظر نگرفت. اکنون PubMatic با استناد به همان حکم، به دنبال جبران خسارت‌های خود است.

منبع

دانلود آهنگ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری

لینک های مفید