[
شرکت های هوش مصنوعی برای تکامل مدلهای هوش مصنوعی خود، محتواهای دست نخورده تولید شده توسط یوتیوبرها را میخرند.
به گزارش بلومبرگ؛ با پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی، نگرانیها در مورد استفاده نادرست از محتوای تولیدی هنرمندان و کاربران شبکههای اجتماعی افزایش یافته است. این نگرانیها بیشتر به این دلیل است که محتوای تولید شده با هوش مصنوعی به طور زیادی از منابع موجود در اینترنت استفاده میکند. حالا شرکت های هوش مصنوعی در تلاش هستند تا با پرداخت پول به تولیدکنندگان محتوا، ویدئوهای استفاده نشده و منحصربهفرد را بهدست آورند تا از آنها برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی بهرهبرداری کنند. به نظر این روش میتواند به اشتباهات فاحش AI مانند اشتباه هوش مصنوعی گوگل که گفته بود یک بچه فیل در کف دست انسان جا میگیرد، کمک کند.
کسب درآمد یوتیوبرها از شرکت های هوش مصنوعی
با پیشرفت هوش مصنوعی، نگرانیهایی در مورد استفاده بدون اجازه از محتوای تولید شده توسط کاربران شبکههای اجتماعی، هنرمندان و دیگر تولیدکنندگان محتوا ایجاد شده است. بیشتر محتوای تولید شده با هوش مصنوعی، مثل تصاویر و موسیقی، به شدت به منابع موجود در اینترنت وابسته است. این باعث میشود که محتواهای تولید شده تکراری و مشابه هم باشند، زیرا از منابع محدود استفاده میکنند.
سال گذشته، برخی از شرکتهای هوش مصنوعی مدلهایی را ارائه کردند که میتوانند ویدئوهای واقعی از متنی که وارد میشود بسازند، اما این فناوری نیاز به اطلاعات زیادی برای آموزش دارد که در حال حاضر محدود هستند.
برای حل این مشکل، شرکتهای هوش مصنوعی به تولیدکنندگان محتوا پول میدهند تا ویدئوهایی که هرگز منتشر نکردهاند را به این شرکتها بفروشند. این ویدئوها به دلیل منحصربهفرد بودنشان، برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی بسیار ارزشمند هستند. به ازای هر دقیقه ویدئو، تولیدکنندگان محتوا مبلغی بین ۱ تا ۴ دلار دریافت میکنند. ویدئوهای با کیفیت بالاتر مثل فیلمهای ۴K یا فیلمهای ساخته شده با پهپاد یا انیمیشنهای سهبعدی مبلغ بیشتری دارند.
بسیاری از ویدئوهایی که تولیدکنندگان محتوا میسازند، هیچ وقت به دست مخاطب نمیرسند و معمولاً استفاده نمیشوند یا حذف میشوند. فروش این ویدئوها به شرکتهای هوش مصنوعی این امکان را به تولیدکنندگان میدهد تا درآمد اضافی بهدست آورند. برخی از این شرکتها مستقیماً با تولیدکنندگان محتوا تماس میگیرند، در حالی که برخی دیگر از طریق شرکتهای صدور مجوز مانند Troveo AI و Calliope با صدها تولیدکننده مذاکره میکنند و ویدئوها را بهصورت عمده میخرند.
با این حال، شرکتهای هوش مصنوعی به دلیل استفاده از متنها، ویدئوها، هنر و تصاویر موجود در اینترنت بدون اجازه تولیدکنندگان با انتقادات زیادی روبهرو شدهاند. در سال گذشته، شرکتهایی مانند OpenAI، گوگل، آلفابت، Moonvalley و سایر شرکتها بهخاطر نقض احتمالی حقوق کپیرایت تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.
اما با صدور مجوز برای محتوای استفاده نشده، آموزش مدلهای هوش مصنوعی میتواند بهطور عادلانه و به نفع هر دو طرف انجام شود. در این حالت، تولیدکنندگان محتوا بهطور منصفانه برای محتوای خود جبران میشوند و شرکتها دادههای لازم برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی را بهدست میآورند.
بیشتر بخوانید:
منبع ]