یک پژوهش تازه نشان میدهد که اضافه کردن حس گناه به هوش مصنوعی میتواند باعث بهبود همکاری بین عاملها شود.
به گزارش تکراتو و به نقل از slashdot، دانشمندان دریافتهاند اگر هوش مصنوعی به شکلی طراحی شود که پس از آسیب زدن به دیگران، احساس گناه کند و بخواهد خود را تنبیه کند، این ویژگی میتواند در بلندمدت به نفع آن باشد.
بر اساس گزارشی از نشریه Science News، تیمی از پژوهشگران به رهبری تئودور چیمپئانو، متخصص علوم کامپیوتر از دانشگاه استیرلینگ اسکاتلند، تحقیقاتی روی گروهی از عاملهای نرمافزاری ساده انجام دادهاند که رفتاری شبیه کاراکترهای بازیهایی مثل The Sims دارند اما بسیار ابتداییتر هستند.
در این مطالعه، دانشمندان به برخی از این عاملها قابلیت تجربه حس گناه را دادند. به این معنا که اگر رفتاری اشتباه از آنها سر میزد و متوجه میشدند طرف مقابلشان هم بابت همان اشتباه در حال پرداخت تاوان است، آنها نیز امتیاز از دست میدادند.
این عاملها دقیقاً در شرایطی موفقتر ظاهر شدند که این نوع واکنش به گناه را از خود نشان میدادند. به گفته چیمپئانو، هدف این بود که بررسی شود آیا عاملهایی که به نوعی حس گناه دارند، نسبت به آنهایی که چنین حسی ندارند، شکست میخورند یا برعکس موفقتر عمل میکنند.
در این آزمایش، نوعی بازی نظریه بازیها به نام معمای زندانیان شبیهسازی شد تا الگوهای همکاری میان عاملها بررسی شود. در این الگو، عاملهایی که تنها در صورت مشاهده جریمه شدن شریک خود بابت خیانت، خود را نیز مجازات میکردند، عملکرد بهتری داشتند.
یکی از نویسندگان مقاله پیشنهاد میکند که شاید جمعیتی در حال تحول از هوشهای مصنوعی بتوانند از منطق سرد به درکی از گرمای انسانی برسند. البته کارشناسان هشدار دادهاند که چنین شبیهسازیهایی اغلب سادهسازیهایی از واقعیت هستند و ممکن است نتوانند پیچیدگیهای دنیای واقعی را به خوبی بازتاب دهند.