سم آلتمن میگوید حضور گسترده رباتها در شبکههای اجتماعی باعث شده تشخیص محتوای واقعی از ساختگی دشوار شود.
به گزارش تکراتو و به نقل از slashdot، سم آلتمن که از علاقهمندان پلتفرم X و سهامداران ردیت است، اعلام کرد که دیگر نمیتوان مطمئن بود پستهای شبکههای اجتماعی توسط انسان نوشته شدهاند یا ربات.
او این موضوع را پس از مشاهده پستهایی در انجمن r/Claudecode مطرح کرد؛ جایی که کاربران درباره سرویس Codex شرکت OpenAI صحبت میکردند.
این انجمن اخیراً پر شده از پیامهایی که ادعا میکنند کاربران از Claude Code به Codex مهاجرت کردهاند. حتی یکی از کاربران به شوخی نوشت آیا امکان دارد بدون انتشار یک پست در ردیت به Codex تغییر کرد؟ همین مسئله باعث شد آلتمن به این فکر بیفتد که چه تعداد از این پیامها واقعاً توسط انسان نوشته شدهاند.
او در پستی نوشت تجربه عجیبی داشته چون حتی وقتی میداند رشد Codex واقعی و قوی است، باز هم تصور میکند بیشتر این پیامها ساختگی یا کار رباتها هستند.
آلتمن سپس توضیح داد که دلایل زیادی پشت این احساس وجود دارد؛ از جمله شباهت سبک نوشتار کاربران به زبان مدلهای زبانی، رفتار مشابه افراد در فضای آنلاین، چرخه شدید تبلیغات و هیجانات، الگوریتمهای پلتفرمها برای افزایش تعامل، شیوه کسب درآمد تولیدکنندگان محتوا، تجربههای قبلی از تبلیغات پنهان رقبا و البته حضور واقعی برخی رباتها.
او همچنین به انتقاد از ساختار انگیزشی شبکههای اجتماعی و تولیدکنندگان محتوا پرداخت و گفت اتکا به تعامل برای کسب درآمد این مشکل را تشدید کرده است.
آلتمن افزود یکی از دلایلی که فکر میکند برخی پستهای حمایتی از OpenAI در ردیت کار رباتهاست، این است که خود OpenAI هم پیشتر قربانی تبلیغات پنهان رقبا شده است.
به گفته او، نتیجه این شرایط این است که فضای مرتبط با هوش مصنوعی در توییتر و ردیت نسبت به یک یا دو سال قبل بسیار غیرواقعیتر به نظر میرسد.
کارشناسان هم معتقدند توانایی مدلهای زبانی در نوشتن متن به حدی پیشرفته شده که علاوه بر شبکههای اجتماعی، حتی آموزش، روزنامهنگاری و دادگاهها نیز با چالشهای جدی روبهرو شدهاند.