شرکت سامسونگ با همکاری گوگل و کوالکام در حال آمادهسازی برای عرضه عینکهای هوشمند جدیدی است که با سیستمعامل Android XR کار میکنند و قصد دارند با عینکهای Meta Ray-Bans رقابت کنند. این همکاری نه تنها یک اتحاد ساده، بلکه گردهمایی سه غول فناوری برای تسلط بر یک حوزه نوظهور است: کامپیوترهای پوشیدنی. این اتحاد، تخصص سامسونگ در سختافزار و کوچکسازی، دانش گوگل در حوزه نرمافزار و هوش مصنوعی، و قدرت کوالکام در تولید تراشههای بهینه را گرد هم میآورد.
همانطور که میدانید، سامسونگ، گوگل و کوالکام با یکدیگر همکاری میکنند تا ابزارهای پوشیدنی مبتنی بر Android XR را روانه بازار کنند. این سه شرکت بیش از دو سال و نیم است که درباره این همکاری صحبت کردهاند و به وضوح اعلام کردهاند که پروژه موهان (Project Moohan) هدست واقعیت ترکیبی آنها برای رقابت با Apple Vision Pro پیش از پایان سال ۲۰۲۵ رونمایی خواهد شد.
اما محصول دیگری نیز وجود دارد که آنها روی آن کار کردهاند، اما کمتر دربارهاش صحبت کردهاند؛ تنها در اینجا و آنجا اشارات و کنایههایی به آن زدهاند. حالا آنها یک نشانه بزرگ دیگر نیز ارائه کردهاند. منظور عینکهای هوش مصنوعی صوتی است که با عینکهای Meta Ray-Bans رقابت خواهند کرد. رسانههای کرهای گزارش دادهاند که این محصول در یک رویداد Samsung Unpacked در تاریخ ۲۹ سپتامبر در کره جنوبی معرفی خواهد شد. گوگل نیز در ماه مه و در رویداد I/O خود، به آرامی اشاره کرد که در حال همکاری با سامسونگ روی «هدستها و عینکها» است.
شواهد و نشانههایی از یک محصول کاملاً جدید
سپس، پنجشنبه گذشته (۴ سپتامبر)، جی کیم، معاون اجرایی سامسونگ، در پایان رویداد آنلاین Galaxy Event که در آن گوشی S25 FE و تبلتهای سری Galaxy Tab S11 معرفی شدند، به وضوح به این دستگاه جدید که احتمالاً «عینک گلکسی» (Galaxy Glasses) نام دارد، اشاره کرد.
کیم گفت: «ما در زمینه هوش مصنوعی موبایلی پیشتاز هستیم، اما هنوز در مراحل اولیه قرار داریم. با همکاری با شرکتهایی که دیدگاه ما را به اشتراک میگذارند، ما در حال خلق محصولات کاملاً جدید و بازتعریف تجربه زندگی روزمره هستیم.» سامسونگ پیش از آن اعلام کرده بود که تمام ویژگیهای Galaxy AI خود را در گوشی میانرده ۶۴۹ دلاریاش قرار میدهد و بهترین قابلیتهای هوش مصنوعی را دیگر صرفاً برای گوشیهای پرچمدار نگه نمیدارد. اما عبارت «محصولات کاملاً جدید» یک اشاره واضح به چیزی بود که قبلاً به آن اشاره نشده بود.
سپس، کیم اضافه کرد: «ما همچنین در حال همکاری برای خلق دستگاهی هستیم که محیط و شرایط را درک میکند و به طور یکپارچه در پسزمینه از شما پشتیبانی کرده و زندگی روزمرهتان را بهبود میبخشد. بیصبرانه منتظریم تا با ادامه مسیرمان، اخبار هیجانانگیزتری را با شما به اشتراک بگذاریم. پس منتظر باشید.»
این صحبتها شبیه به یک گوشی یا یک هدست واقعیت ترکیبی نیست. دستگاهی که محیط شما را درک میکند، دستگاهی است که همیشه همراه شماست و احتمالاً مجهز به دوربین و میکروفون است تا به طور مداوم دادهها را جمعآوری کند. و دستگاهی که به طور یکپارچه در پسزمینه کار میکند، دستگاهی است که بیشتر روز همراه شماست و لزوماً به طور مداوم توجه شما را نمیطلبد. این توصیف بسیار شبیه به یک جفت عینک هوشمند به نظر میرسد که در حال ورود به دسته جدیدی از «محاسبات محیطی» هستند؛ یعنی دستگاههایی که به جای غوطهور کردن کاربر در یک دنیای مجازی، به طور هوشمندانه به او در دنیای واقعی کمک میکنند.
میدان نبرد: هوش مصنوعی و طراحی
با توجه به این موضوع که محصولی میتواند با عینکهای Meta Ray-Bans رقابت کند، پیشبینی اینکه سامسونگ با کمک گوگل میتواند محصولی بسیار رقابتی تولید کند، کار سختی نیست. سامسونگ در کوچکسازی فناوری تخصص زیادی دارد، مهارتی که برای قرار دادن پردازنده، باتری و سنسورها در فریمی باریک و سبک به شدت مورد نیاز است. اما بزرگترین مزیت رقابتی، تفاوت در هوش مصنوعی زیربنایی آنها خواهد بود. یکی از بزرگترین نقاط ضعف عینکهای Meta Ray-Bans این است که هوش مصنوعی آنها توسط مدلهای محدود «لاما»ی متا پشتیبانی میشود. یک جفت عینک هوشمند که توسط جمنای گوگل قدرت میگیرد، به احتمال زیاد بسیار کاربردیتر خواهد بود. جمنای، به عنوان یک مدل هوش مصنوعی مولتیمودال، قادر به درک همزمان تصاویر، صدا و متن است و میتواند از پایگاه دانش عظیم گوگل بهره ببرد؛ این قابلیتها برای دستگاهی که برای پاسخ به سوالات و ارائه اطلاعات در لحظه طراحی شده، یک مزیت بسیار بزرگ محسوب میشود.
رسیدن به ۴۰۰ میلیون دستگاه مجهز به Galaxy AI مطمئناً به فروش تعداد زیادی از گوشیهای میانرده وابسته است، اما کیم درست پس از اشاره به عرضه محصولات و تجربههای جدید این موضوع را بیان کرد و به وضوح آن را با دو برابر کردن تعداد دستگاههای فروخته شده مرتبط ساخت. این موضوع همه نگاهها را به رویداد ۲۹ سپتامبر معطوف میکند، رویدادی که هنوز رسماً اعلام نشده است. این نبرد تنها برای فروش یک محصول جدید نیست، بلکه رقابتی برای تعریف پلتفرم کامپیوتری بعدی پس از گوشیهای هوشمند است، و تمامی نگاهها به این سه شرکت دوخته شده است که در تلاشند این آینده را شکل دهند.