[
با شکست گوگل در پرونده ضدانحصار AdTech، آینده درآمد ۲۶۴ میلیارد دلاری این شرکت از تبلیغات در هالهای از ابهام است.
به گزارش تکراتو و به نقل از androidheadlines، پس از رأی مهم دادگاه در پرونده ضدانحصار تبلیغات دیجیتال که توسط وزارت دادگستری آمریکا علیه Google مطرح شده بود، این شرکت با انتشار یادداشتی داخلی تلاش کرده است تا اوضاع را آرام جلوه دهد.
در این یادداشت، Google ادعا کرده که در نیمی از پرونده پیروز شده، هرچند که واقعیت چیز دیگری است؛ Google در دو مورد از سه ادعای وزارت دادگستری شکست خورده و تنها یک مورد رد شده است.
در این یادداشت که توسط لیآن مولهالند، معاون امور نظارتی Google نوشته شده، آمده که دادگاه بخشهایی از پرونده را که به ابزارهای تبلیغدهنده مربوط میشود، رد کرده و همچنین خریدهای گذشته مانند DoubleClick و AdMeld را غیررقابتی ندانسته است.
اما دادگاه یکی از ابزارهای مربوط به ناشران را مصداق رفتار ضد رقابتی تشخیص داده که باعث شد Google در این بخش بازنده باشد.
مولهالند در ادامه تأکید کرده که Google قصد دارد به این رأی اعتراض کند. او گفته این حکم نادرست است و چنین تفسیری که شرکتهایی مثل Google باید با رقبا همکاری اجباری داشته باشند، برخلاف رویههای گذشته دادگاه عالی آمریکاست.
اما چرا این پرونده اینقدر برای Google مهم است؟ در سال ۲۰۲۴، این شرکت حدود ۳۵۰ میلیارد دلار درآمد داشت که از این رقم، ۲۶۴ میلیارد دلار فقط از بخش تبلیغات تأمین شده است. بنابراین بخش اصلی درآمد Google به تبلیغات وابسته است و حکم اخیر تهدیدی جدی برای این منبع درآمد به حساب میآید.
هنوز مشخص نیست دادگاه در مرحله بعدی چه تصمیمی خواهد گرفت، اما احتمال دارد اقدامات جدی برای اصلاح رفتار ضد رقابتی Google اعمال شود.
یکی از گزینههای مطرحشده فروش Google Ad Manager است تا تسلط Google بر بازار تبلیغات دیجیتال کاهش یابد. همچنین ممکن است محدودیتهایی وضع شود تا از رفتارهایی مثل ترکیب اجباری محصولات تبلیغاتی Google برای حذف رقبا جلوگیری شود.
این پرونده اکنون وارد فاز تصمیمگیری درباره راهکارهای اصلاحی شده و ممکن است چند ماه طول بکشد. پس از آن، انتظار میرود Google به رأی صادره اعتراض کند. در نتیجه، این پرونده همچنان ادامه دارد و سرنوشت آن مشخص نیست.
منبع ]